Την αίσθηση του βαθμού στον οποίο έχουν διαδοθεί τα προσωπικά τους δεδομένα φαίνεται να έχουν χάσει οι Ευρωπαίοι καθώς δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν ποιες πλατφόρμες ή εταιρείες διαθέτουν πληροφορίες για την ταυτότητά τους ή ακόμη και τι υπάρχει στο Διαδίκτυο για τα παιδιά τους. Από τις διευθύνσεις email μέχρι τους αριθμούς των κινητών μας τηλεφώνων και από τους χώρους εργασίας μας μέχρι τις ημερομηνίες γεννήσεώς μας, υπάρχει ένας τεράστιος όγκος πληροφοριών για εμάς στο online περιβάλλον.
Αυτό είναι ένα από τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν στο «Kaspersky Next», το συνέδριο που διοργάνωσε η Kaspersky Lab στη Βαρκελώνη στα τέλη Οκτωβρίου και στο οποίο συμμετείχαν ειδικοί του κυβερνοχώρου. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 7.000 ευρωπαίους καταναλωτές, η Kaspersky Lab παρατήρησε ότι μία απώλεια προσωπικών δεδομένων είναι κάτι που αγχώνει την πλειονότητα των ευρωπαίων χρηστών. Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι το 64% των πολιτών δεν γνωρίζει πού αποθηκεύονται τα διαδικτυακά του δεδομένα και το 39% των γονέων δεν γνωρίζει τι προσωπικά δεδομένα μοιράζονται τα παιδιά τους online.
Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες δεν είναι δωρεάν
«Εχουμε φτάσει σε ένα σημείο όπου η προσωπικότητά μας είναι πολύ πιο εκτεθειμένη στο online περιβάλλον από ό,τι εκτός σύνδεσης και ο λόγος για αυτό είναι ότι είμαστε αφελείς να πιστεύουμε ότι οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε είναι δωρεάν. Παρότι, ως χρήστες του Διαδικτύου, πρέπει να είμαστε πιο ενημερωμένοι για το πού παρέχουμε τα δεδομένα μας, οι οργανισμοί που επεξεργάζονται τα δεδομένα μας έχουν το καθήκον να το κάνουν τηρώντας όχι μόνο τους νομικούς κανόνες, αλλά και τους κανόνες ηθικής» σχολίασε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου η επικεφαλής συμμόρφωσης στο γραφείο του επιτρόπου Πληροφόρησης της Σερβίας, κυρία Nevena Ruzic.
Η έρευνα της Kaspersky Lab δείχνει ότι οι καταναλωτές νοιάζονται για την τύχη των πληροφοριών τους, μάλιστα το 88% ενδιαφέρεται εάν τα δεδομένα του χρησιμοποιούνται παράνομα, το 57% των χρηστών αγχώνεται ή και φοβάται μια ενδεχόμενη υποκλοπή των προσωπικών οικονομικών του δεδομένων, μόνο το 45% των ερωτηθέντων εμπιστεύεται στις μεγάλες επιχειρήσεις να φροντίζουν τα δεδομένα του και μόνο το 36% πιστεύει ότι τα δεδομένα του είναι ασφαλή σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης.
Παρ’ όλα αυτά, οι καταναλωτές δεν βοηθούν πολύ τον εαυτό τους και ένας ανησυχητικός αριθμός ερωτηθέντων αντιμετωπίζει και τα πιο απλά πράγματα με τον λάθος τρόπο. Ενας στους πέντε δεν «προστατεύει» με κωδικό πρόσβασης το Wi-Fi στο σπίτι ή στη δουλειά του, το 31% δεν ενημερώνει ποτέ τις επιλογές ασφαλείας στο Wi-Fi router του και το 30% παραδέχθηκε ότι δεν προστατεύει τις συσκευές του με λογισμικό ασφαλείας.
Ποιοι κίνδυνοι κρύβονται στη διαδικτυακή δραστηριότητα
Φυσικά, ακόμη και όταν οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές έχουν βάλει κάποια εμπόδια, οι κοινές ανθρώπινες συμπεριφορές μπορούν να τα καταστήσουν άχρηστα. Οι επιχειρήσεις που προστατεύουν με ευλάβεια τα προσωπικά δεδομένα, δεν μπορούν να αποτρέψουν τους χρήστες από το να προβαίνουν σε επικίνδυνη διαδικτυακή δραστηριότητα, όπως το να έχουν τον ίδιο κωδικό πρόσβασης σε πολλούς λογαριασμούς, να μοιράζονται τους κωδικούς τους με άλλους, να χρησιμοποιούν προβλέψιμους κωδικούς πρόσβασης ή να μην ασφαλίζουν τα router τους.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παγκόσμιας ομάδας έρευνας και ανάλυσης της Kaspersky στην Ευρώπη κ. Marco Preuss, ανέφερε: «Οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι πρέπει να προστατεύσουν τα δικά τους δεδομένα, διότι αν δεν το κάνουν μπορεί να είναι καταστροφικό. Εάν τα δεδομένα σας κλαπούν, μπορείτε να χάσετε χρήματα, να κληθείτε να αποπληρώσετε ένα χρέος που σας έχει περάσει κάποιος άγνωστος, η φήμη σας μπορεί να καταστραφεί, μπορεί ακόμη και να κατηγορηθείτε για κάποιο έγκλημα. Οι πληροφορίες σας μπορούν να πωληθούν και τα χρήματα αυτά χρησιμοποιούνται για να χρηματοδοτήσουν εγκληματικές πράξεις».