“Στους διαγωνισμούς της Περιφέρειας Αττικής δεν υπάρχουν προβληματικοί όροι” δηλώνει με ανακοίνωση του ο αντιπεριφερειάρχης οικονομικών κ. Χρήστος Καραμάνος απαντώντας στην χθεσινή καταγγελία του υποψήφιου Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιάννη Σγουρού.
Ο πρώην περιφερειάρχης Αττικής κατήγγειλε τους νέους “περίεργους” όπως τους χαρακτήρισε όρους του μεγάλου διαγωνισμού για έργα οδοποιίας ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ οι οποίοι “ περιορίζουν τον ανταγωνισμό σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων της Περιφέρειας” και ζήτησε την παρέμβαση της Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.
Συγκεκριμένα ο κ. Σγούρος αναφέρει: “Όπως προκύπτει από τη διακήρυξη του έργου οι επί ποινή αποκλεισμού λόγοι δεν περιορίζονται στους συνήθεις τιθέμενους σε παρόμοιους διαγωνισμούς (π.χ. ποινικό μητρώο, οικονομική επάρκεια, τεχνική καταλληλότητα, ISO) αλλά προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα αφού στην παρ. 24. 2 ορίζεται επί ποινή αποκλεισμού : «…το συγκρότημα παραγωγής ασφαλτοσκυροδέματος δεν πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 40 χιλ. σε ευθεία γραμμή από την Αθήνα (πλ. Συντάγματος)».
Πρόκειται για πρωτοφανή και καινοφανή όρο, που δεν έχει τεθεί ποτέ ξανά σε κανέναν διαγωνισμό από τους δεκάδες που εκτελούνται για τη συντήρηση της οδοποιίας στην Αττική, που σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους επί ποινή αποκλεισμού όρους περιορίζει τον ανταγωνισμό, κατά ευθεία καταστρατήγηση της εθνικής νομοθεσίας και των κοινοτικών Οδηγιών.”
Από την πλευρά του ο κ. Καραμάνος δηλώνει ότι «Η Περιφέρεια Αττικής σταθερά προωθεί ένα μεγάλο Τεχνικό Πρόγραμμα με 327 έργα συμβατικού κόστους 383 εκατομμύριων ευρώ, με έμφαση στην κάλυψη των ελλείψεων δεκαετιών στις υποδομές της Αττικής αλλά και την ποιοτική εκτέλεση των έργων και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
Στο πλαίσιο αυτό προωθεί στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, που επί δεκαετίες δεν αποτέλεσε προτεραιότητα για καμία από τις Αρχές αυτού του τόπου, ένα μεγάλο πρόγραμμα 5 διαγωνισμών συνολικού προϋπολογισμού 88 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην Αττική.
Ήδη δημοσιεύθηκε η Διακήρυξη του πρώτου διαγωνισμού ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ και σύντομα ακολουθούν και οι υπόλοιποι.
Στους διαγωνισμούς αυτούς περιλαμβάνονται οι αναγκαίοι όροι ώστε οι εργασίες να εκτελούνται ποιοτικά και να σταματήσουν επιτέλους τα φαινόμενα των κακοτεχνιών, που πολλές φορές συμβαίνουν μόλις μικρό χρονικό διάστημα μετά την εκτέλεση των έργων. Στους όρους, λοιπόν, του διαγωνισμού περιλαμβάνεται α) η απαίτηση να είναι διαθέσιμα τα μηχανήματα για την εκτέλεση των έργων β) το ασφαλτικό συγκρότημα να διαθέτει όλα τα σύγχρονα πιστοποιητικά ποιότητας και επίσης να βρίσκεται σε απόσταση τέτοια που ο χρόνος μεταφοράς να μην επηρεάζει την ποιότητα του ασφαλτικού υλικού. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος όρος, που αφορά απόσταση 40 χιλιομέτρων σε ευθεία γραμμή (και όχι σε διαδρομή δρόμου) καλύπτει όλη την Αττική και τμήματα των γειτονικών Νομών. Είναι κατανοητό ότι μεγαλύτερος χρόνος μεταφοράς βλάπτει την ποιότητα του ασφαλτικού υλικού. Μάλιστα στην περιοχή της Αττικής υπάρχουν πάνω από έξι τέτοια συγκροτήματα, με τα οποία μπορούν να συνεργασθούν όλοι ανεξαιρέτως οι ενδιαφερόμενοι να συμμετέχουν στον διαγωνισμό, είτε 10 είναι αυτοί είτε 20 είτε 30. Προφανώς, λοιπόν, δεν υφίσταται κανένας περιορισμός του ανταγωνισμού, αντίθετα τίθενται κανόνες και εχέγγυα ποιότητας, δηλαδή διασφαλίζονται συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού – κι αυτό προφανώς στεναχωρεί όσους θήτευσαν στις παρελθούσες δεκαετίες της προχειρότητας και της αδιαφορίας για τις κοινωνικές ανάγκες.
Συμπερασματικά, στους διαγωνισμούς της Περιφέρειας Αττικής δεν υπάρχουν προβληματικοί όροι.
Όσοι λοιπόν αδιαφόρησαν για τα θέματα της οδικής ασφάλειας, όσοι έβγαλαν κατά κόρον διαγωνισμούς με σύστημα ‘Μελέτη-Κατασκευή’ και απέκλειαν πλειάδα διαγωνιζομένων, ας μην προσπαθούν να διαγράψουν το παρελθόν τους με fake news».