Την περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων ποινικά αδικήματα, ζητεί στο πόρισμά της η πλειοψηφίας της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής που διερεύνησε τις υποθέσεις στον χώρο της Υγείας. Το πόρισμα, που είναι το πρώτο και αφορά την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του «Ερρίκος Ντυνάν», παραδόθηκε στα κόμματα και αύριο Τρίτη 6 Νοεμβρίου θα συζητηθεί στην Εξεταστική Επιτροπή, ενώ θα ακολουθήσουν εντός των επόμενων ημερών τα πορίσματα για τις αρθροσκοπήσεις, το ΚΕΕΛΠΝΟ και το φάρμακο.
Το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το Ερρίκος Ντυνάν
Η Εξεταστική Επιτροπή εντοπίζει πολιτικές ευθύνες για τέσσερα πολιτικά πρόσωπα που θήτευσαν από το 1992 έως το 2014 και κυρίως από το 2006 έως το 2014 στο υπουργείο Υγείας και οι οποίοι παρενέβησαν «είτε νομοθετικώς είτε με άλλους τρόπους» και συγκεκριμένα για τους Δ. Αβραμόπουλο, Α. Λοβέρδο, Α. Γεωργιάδη και Μ. Βορίδη και διαπιστώνει ότι οι ευθύνες τους «εκ του επιδιωχθέντος και εν τέλει επιτευχθέντος αποτελέσματος (εκποίηση δια πλειστηριασμού του Νοσοκομείου «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ») είναι σαφείς και μεγάλες, αφορώσες τόσον την παραβίαση του Συντάγματος και του νόμου, όσον και την μη ορθή υπηρέτηση του εν ευρεία εννοία δημοσίου συμφέροντος, που επλήγη από τη μεταβολή του περιεχομένου και των όρων της δωρεάς του Ε.Ε.Σ. προς το Κ.Ι.Ε.Ν. ως προς τις διατάξεις του Οργανισμού του υπέρ του κοινωφελούς σκοπού, που αυτό ετάχθη να εξυπηρετεί».
Μάλιστα τονίζεται ότι οι πρακτικές των κυβερνήσεων και των υπουργών Υγείας αναφορικώς με το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» «ήταν απόρροια της suigeneris διαπλοκής μεταξύ του Α. Μαρτίνη (ως Προέδρου του Ε.Ε.Σ. και του Κ.Ι.Ε.Ν.), μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού των κομμάτων του πρώην δικομματισμού και επιχειρηματικών κύκλων, που αλληλοεξυπηρετούντο ποικιλοτρόπως (προσλήψεις κατά το δοκούν, δωρεάν νοσηλείες υψηλού επιπέδου, διαχρονική ασυλία και διαχρονική ανοχή στην οικονομική κακοδιαχείριση του Α. Μαρτίνη χωρίς τον εκτός νόμου υποχρεωτικό κρατικό έλεγχο στο Ίδρυμα, αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά «προστατευόμενα» από υψηλά ισταμένους, υψηλές αντιμισθίες σε μέλη του Δ.Σ. –ακόμη και στους ορισθέντες από τους Υπουργούς Υγείας εκπροσώπους του Κράτους κ.ά.)».
«Η διαπλοκή, όμως, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε φαινόμενα και πρακτικές εκφυλισμού και διαφθοράς. Οι πρακτικές αυτές αφήνουν «αποτυπώματα» και «ίχνη». Ασφαλώς συνιστούν διαφθορά, επί παραδείγματι, οι αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά «προστατευόμενα» από υψηλά ισταμένους. Ασφαλώς συνιστά διαφθορά η παντί τρόπω επιδιωχθείσα και επιτευχθείσα περιέλευση του Νοσοκομείου σε ιδιωτικά συμφέροντα», συμπεραίνουν οι συντάκτες του πορίσματος, οι οποίοι διευκρινίζουν ότι η δικαιοδοσία των Εξεταστικών Επιτροπών είναι διαφορετική από τη δικαιοδοσία της Επιτροπής Διενέργειας Προκαταρκτικής Εξέτασης (Προανακριτικής), ασφαλώς, όμως, στην υποχρέωσή της είναι να συντάξει αιτιολογημένο πόρισμα στο οποίο περιλαμβάνεται και η αναφορά συμπερασμάτων, εκτιμήσεων, γνωμών και κρίσεων επί των θεμάτων που ερεύνησε και τα οποία, σύμφωνα με την άποψή της, πρέπει να ερευνήσει περαιτέρω η δικαιοσύνη, η οποία και αν διαπιστώσει ότι όντως προκύπτουν ενδείξεις τέλεσης αδικημάτων πολιτικών προσώπων, θα στείλει την υπόθεση στην Βουλή που θα προχωρήσει στην σύσταση προανακριτικής επιτροπής, όπως έχουν «προαναγγείλει» στελέχη της Εξεταστικής.
Συγκεκριμένα, οι διαπιστώσεις του πορίσματος ως προς την ενδεχόμενη τέλεση αδικημάτων αφορά από τα πολιτικά πρόσωπα τους Αν. Λοβέρδο και Άδ. Γεωργιάδη. Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει είναι τα εξής:
1.Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε.
- Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με τη σύμβαση της 4-7-2012 για εγγραφή πλασματικού ενεχύρου επί του συνόλου του εξοπλισμού του Νοσοκομείου «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ», απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι η εν λόγω σύμβαση ήταν εξόχως καταχρηστική, αλλά και αχρείαστη, λαμβανομένου υπ’ όψιν του γεγονότος ότι το συνολικό χρέος του Κ.Ι.Ε.Ν. έναντι της «CYPRUS POPULAR BANK PUBLIC CO LTD» ήταν απολύτως ασφαλισμένο από το 2006 και το 2007 με τις προσημειώσεις υποθήκης και με την ενεχύραση και εκχώρηση των απαιτήσεων του Κ.Ι.Ε.Ν. έναντι του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων. Η Εξεταστική Επιτροπή έχει τη γνώμη ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση, προκειμένου να διαπιστωθεί η αιτία που το Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. προσήλθε στην υπογραφή της καταχρηστικής και αχρείαστης αυτής συμβάσεως πλασματικού ενεχύρου, δια της οποίας η «CYPRUS POPULAR BANK PUBLIC CO LTD» ήλεγξε πλήρως την «ομάδα περιουσίας» του Κ.Ι.Ε.Ν., καθιστώντας αυτό παντελώς ευάλωτο και χωρίς νομικές άμυνες έναντι των γνωστών επιδιώξεων του Α. Βγενόπουλου.
- Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ’ αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν.
- Η Εξεταστική Επιτροπή, έχοντας τη γνώμη ότι οι εκτιμηθείσες αξίες των πραγμάτων (κινητών και ακινήτων) και των άϋλων δικαιωμάτων υπελείποντο των πραγματικών, εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση του όλου ζητήματος από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι κατά τη διαδικασία της αναγκαστικής εκτελέσεως δεν εφαρμόσθηκαν κατά τον προσήκοντα τρόπο οι διατάξεις του Κ.Πολ.Δ., που αφορούν την εκτίμηση των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων του Κ.Ι.Ε.Ν.
- Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την μη διενέργεια προσωρινού φορολογικού ελέγχου και την μη προσκομιδή από το υπόχρεο Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. των αναγκαίων για την ολοκλήρωση της υπαγωγής στη ρύθμιση ληξιπροθέσμων χρεών, με αποτέλεσμα αυτή να μην ενεργοποιηθεί, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη οικονομική ζημία ισόποση με το ύψος των μη βεβαιωθέντων χρεών (πιθανό ύψος: 4.500.000 ευρώ) προς όφελος της μοναδικής ενυποθήκου δανείστριας ανώνυμης τραπεζικής εταιρίας με την επωνυμία «ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.».
- Αναφορικώς με τις αργομισθίες των προσώπων, που αναφέρονται στο κατατεθέν από τον μάρτυρα Λ. Λιαρόπουλο έγγραφο υπό τον τίτλο ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί αδικήματα, δεδομένου ότι με την καταβολή των ποσών αυτών εζημιώθη η περιουσία του Κ.Ι.Ε.Ν. με σκόπιμες πράξεις προσώπων (όλων των εκάστοτε μελών των Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., είτε αυτά είχαν ορισθεί από το Κεντρικό Δ.Σ. του Ε.Ε.Σ., είτε από τον Υπουργό Υγείας), τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν. Περαιτέρω, η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελέσει αδικήματα και τα πρόσωπα που ελάμβαναν τους αναφερόμενους στο ανωτέρω έγγραφο μηνιαίους μισθούς δίχως να παρέχουν υπηρεσίες.