Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα, καθώς η κυβέρνηση έχει ανοίξει όλο το φάσμα των θεμάτων που αφορούν την ανάπτυξη του λιμενικού συστήματος, αναφέρθηκε σήμερα Tρίτη ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης, απευθυνόμενος στην Ημερίδα, με θέμα «Συνεργασία Εμπορευματικών Κέντρων – Λιμένων, Ευρωπαϊκή Εμπειρία, Προκλήσεις», η οποία έγινε σήμερα, στον ΟΛΠ. Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η EUROPLATFORMS, η ΕΛΙΜΕ και ο ΕΕΣΥΜ.
Ο κ. Λαμπρίδης τόνισε «τη σημασία που έχει η μεταφορά γνώσης και εμπειρίας από λιμάνια της Ελλάδας και του εξωτερικού, γιατί ένα από τα πλέον σημαντικά κεφάλαια, αν όχι το πιο σημαντικό, για να αξιοποιηθούν οι προκλήσεις του παρόντος είναι ο ανθρώπινος παράγοντας.»
Τις εργασίες της Ημερίδας άνοιξε ο Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Διονύσης Τεμπονέρας, με χαιρετισμό, εκ μέρους του Υπουργού Φώτη Κουβέλη.
Όπως σημείωσε: «Ο Χάρτης πορείας για έναν Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Μεταφορών – Για ένα ανταγωνιστικό και ενεργειακά αποδοτικό σύστημα μεταφορών (Λευκή Βίβλος της ΕΕ) μεταφέρει το όραμα για ένα ανταγωνιστικό και βιώσιμο σύστημα μεταφορών, όπου οι μεταφορές έχουν θεμελιώδη σημασία για την οικονομία και την κοινωνία μας και πρέπει να είναι βιώσιμες ενόψει των νέων προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε. Η παγκοσμιοποίηση και η αύξηση του διεθνούς εμπορίου (σε όγκο και προορισμούς) συνοδεύτηκε από ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και πολυάριθμες καινοτομίες, οι οποίες βρήκαν εφαρμογή στον χώρο των μεταφορών μεταβάλλοντας ταυτοχρόνως τον τρόπο διεξαγωγής του. Οι εξελίξεις αυτές επέφεραν δομικές αλλαγές τόσο στη διάρθρωση όσο και στην ολοκλήρωση των εφοδιαστικών αλυσίδων. Την ίδια στιγμή διαμόρφωσαν ένα δυναμικό και ευμετάβλητο περιβάλλον λειτουργίας. Οι λιμένες από κέντρα συμφόρησης μετεξελίχθηκαν σε κεντρικούς κόμβους της αλυσίδας μεταφορών και του διεθνούς εμπορίου και σε αυτό το πλαίσιο, κλήθηκαν να αναζητήσουν τις απαραίτητες θεσμικές προσαρμογές, να αναπτύξουν νέους ρόλους και υπηρεσίες προκειμένου να ανταποκριθούν στην νέα πραγματικότητα.»
Και πρόσθεσε: «Οι λιμένες, λοιπόν, αποτελούν ένα αναπόσπαστο τμήμα της μεταφορικής και εφοδιαστικής αλυσίδας και όσο η θαλάσσια μεταφορά αποτελεί τον πιο αποδοτικό ή αποτελεσματικό τρόπο, οι λιμένες θα είναι ένας ακόμα περισσότερο αναντικατάστατος κρίκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθότι είναι πιθανότερο να αντιμετωπίσουν ανταγωνισμό από άλλους λιμένες, παρά από άλλα μέσα μεταφοράς. Οι μεταφορές έχουν παγκόσμιο χαρακτήρα, επομένως η αποτελεσματική δράση απαιτεί ισχυρή διεθνή συνεργασία. Επομένως, η σημασία της συνεργασίας και της αλληλοσυμπληρούμενης δράσης μεταξύ των Εμπορευματικών Κέντρων (Logistics Centres) και Λιμένων καθίσταται ιδιαίτερα σημαντική. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα μιας δημιουργικής και παραγωγικής Ελλάδας, που έχει αναδείξει τη χώρα μας σε παγκόσμιο πρωτοπόρο του συγκεκριμένου κλάδου. Τα ελληνικά λιμάνια και η ποντοπόρος ναυτιλία μπορούν να αξιοποιηθούν ως μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας μας. Η ποιότητα, η προσβασιμότητα και η αξιοπιστία των υπηρεσιών μεταφορών επιτρέπουν την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας και δημιουργούν σημαντικές άμεσες, έμμεσες και επαγόμενες πολλαπλασιαστικές ωφέλειες για τις εθνικές οικονομίες».
Επίσης ο κ. Λαμπρίδης είπε πως: «Η προοπτική και οι ευκαιρίες για την συνδυασμένη ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων και των εμπορευματικών κέντρων είναι εξαιρετικά ευοίωνες. Γιατί η πρόκληση για τη χώρα μας , μέσω της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας δεν είναι μόνο η δική της ανάπτυξη αλλά η δυνατότητα της να προσθέσει αξία στην οικονομία. Ζητούμενο λοιπόν δεν είναι να αυξηθεί απλά ο όγκος του διερχόμενου φορτίου αλλά αξιοποιώντας την αναμενόμενη αύξηση να δημιουργείται προστιθέμενη αξία κατά την διέλευση / παραμονή των εμπορευμάτων στην Ελλάδα, η οποία θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την χώρα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων και κέντρων logistics, που θα είναι σε θέση αφενός να προσελκύσουν περισσότερα φορτία, αφετέρου να συμβάλλουν σε αυτή την αξιοποίηση μέσω της ελαφριάς μεταποίησης, της συναρμολόγησης, της ανασυσκευασίας κ.λπ. Η συνέργεια μεταξύ λιμένων και εμπορευματικών / επιχειρηματικών κέντρων είναι ο στόχος της πολιτικής που θέλει να επιτύχει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τα ελληνικά λιμάνια.»
Αναφέρθηκε και στο σχέδιο νόμου που τέθηκε από χθες σε διαβούλευση λέγοντας ότι είναι «ένας νόμος που εφόσον ψηφιστεί θα ανατρέψει το αδόκιμο και αποτελεσματικό μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων και θα προσαρμόσει στα Ευρωπαϊκά δεδομένα την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων. Θα τα προσαρμόσει σε ένα σύστημα που διασφαλίζει με τον καλύτερο τρόπο το δημόσιο συμφέρον και επίσης γίνεται ελκυστικό σε πραγματικούς επενδυτές που διαθέτουν γνώση και εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Στο πλαίσιο αυτό προχωράμε άμεσα με τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας που διαθέτουν σημαντικούς χώρους για την ανάπτυξη υποδομών για την αξιοποίηση τους. Ήδη γνωρίζουμε ότι οι μελετητές που προσέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ για το σκοπό αυτό βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας και αναμένουμε τις προτάσεις τους. Παράλληλα βρισκόμαστε σε συνεργασία με τις διοικήσεις των Οργανισμών Λιμένα ώστε να θέσουμε τις δικές μας προτεραιότητες και έτσι όπως θα προβλέπει και το νέο θεσμικό πλαίσιο, ΤΑΙΠΕΔ , κυβέρνηση και Οργανισμοί να καταλήξουμε στην επενδυτική πρόταση. »
Στη δική του παρέμβαση ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Θάνος Βούρδας δήλωσε ότι «το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών συνεχίζει απρόσκοπτα την ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής, προκειμένου να διευκολύνεται η μεταφορά σε όλα τα επίπεδα. Έχουμε τονίσει πως στόχος είναι να συνδυάσουμε τις υποδομές για τις μεταφορές του μέλλοντος. Σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση βρίσκονται και οι ενέργειές μας.»