Νέος γύρος αντιπαράθεσης αναμένεται να προκύψει με φόντο τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, κι ενώ η Άγκυρα έχει κλιμακώσει τις προκλήσεις της επιχειρώντας να δημιουργήσει και να συντηρήσει σκηνικό έντασης.
Την ώρα που το τουρκικό σεισμογραφικό «Barbaros» παραμένει εντός των ορίων της κυπριακής ΑΟΖ, στις 29 Οκτωβρίου η Άγκυρα ετοιμάζεται να βγάλει στην Μεσόγειο το πλωτό γεωτρύπανο «Φατίχ» γνωστό και σαν «Πορθητής» για την πρώτη του γεώτρηση στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Χουριέτ, η γεώτρηση θα πραγματοποιηθεί ανοιχτά της Αττάλειας και δυτικά της Κύπρου στην ΑΟΖ της Τουρκίας. Στο πρώτο αυτό ταξίδι, αναφέρει η εφημερίδα, θα συμμετάσχει και ο τούρκος υπουργός Ενέργειας, Φατίχ Ντονμέζ ,ενώ τον Πορθητή θα συνοδεύουν τουρκικά πολεμικά πλοία.
Την ίδια στιγμή, κάνοντας πράξη τις εξαγγελίες τούρκων αξιωματούχων το προηγούμενο διάστημα, η Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίου (ΤΡΑΟ) προχώρησε στην αγορά και δεύτερου πλωτού γεωτρύπανου, το κόστος του οποίου ανέρχεται στα 262.5 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Yeni Safak.
Πρόκειται για το «Deepsea Metro I» και, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, λόγω των αυξημένων αναγκών της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο «ήρθε και αδελφάκι για το γεωτρύπανο Πορθητής» και πως «παρά στις πιθανές διεθνείς πιέσεις η Τουρκία θα στείλει και δεύτερο γεωτρύπανο στη ανατολική Μεσόγειο».
Σύμφωνα με την εφημερίδα, για κάποιο διάστημα δεν είχε ανακοινωθεί ο αγοραστής του «Deepsea Metro I» αλλά στη συνέχεια αποκαλύφθηκε ότι ο αγοραστής είναι η ΤΡΑΟ. Κατασκευάστηκε το 2011 από τη «Hyundai Heavy Endüstri» και έπειτα αγοράστηκε από την εταιρεία «Odjfell». Το σκάφος είχε παρουσιάσει στο Βιετνάμ προβλήματα και αποσύρθηκε μέχρι το 2017 για εργασίες συντήρησης.
Η Yeni Safak αναφέρει ότι το νέο γεωτρύπανο θα αποτελέσει ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την Τουρκία για γεωτρήσεις τόσο στην ανατολική Μεσόγειο όσο και στο Αιγαίο και με το που θα καταπλεύσει στην Τουρκία θα κάνει γεωτρήσεις μαζί με τον Πορθητή σε περισσότερες περιοχές.
Έχει τη δυνατότητα να κάνει κάνει γεώτρηση έως και 10 χιλιάδες πόδια βάθος, ενώ αν προστεθεί επιπλέον εξοπλισμός μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 12 χιλιάδες πόδια.