Περίπου 30.000 υποψήφιοι οδηγοί βρίσκονται στην αναμονή σε ολόκληρη τη χώρα λόγω της νεότερης αποχής των εξεταστών για πάνω από 20 ημέρες, με τους υπαλλήλους των Περιφερειών να είναι αποφασισμένοι να απέχουν μέχρι να πληρωθούν για την υπερωριακή απασχόληση. Ένα σήριαλ που καλά κρατεί εδώ και πάνω από 2,5 χρόνια και οριστική λύση δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Σε αδιέξοδο όμως δεν βρίσκονται όμως μόνο οι υποψήφιοι, ορισμένοι εκ των οποίων έχουν καταβάλλει το παράβολο που έχει ημερομηνία λήξης, αλλα και οι εκπαιδευτές που βλέπουν τα έξοδά τους να τρέχουν.
Εντωμεταξύ, με το νέο σύστημα εξετάσεων και την υποχρέωση πρακτικής εξέτασης για τους άνω των 74 ετών, ένα νέο πεδίο αντιπαράθεσης ανοίγεται, καθώς οι εξεταστές κατηγορούν την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι επεκτείνει ένα διάτρητο σύστημα εξετάσεων.
Παρά την ενημέρωση από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Θάνο Βούρδα, ότι η παράταση της αποζημίωσης των εξεταστών για υπερωριακή εργασία μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018 έχει σταλεί με το νομοσχέδιο για τα διπλώματα οδήγησης στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή και θα εισαχθεί στη Βουλή, οι υπάλληλοι των Περιφερειών κλιμακώνουν την επίθεσή τους. Στόχος είναι να έρθει προς συζήτηση το πρώτο 10ήμερο του Νοεμβρίου.
Με ανακοίνωσή τους οι υπάλληλοι των Περιφερειών, τονίζουν οτι «δεν γίνεται πιστευτός, γιατί τα ίδια μας είπε και στις 2 Μαΐου 2018». Εντωμεταξύ, οι εξεταστές δεν έχουν πληρωθεί για τη διενέργεια εξετάσεων μετά το πέρας του ωραρίου τους από την 1η Μαΐου 2018, καθώς ούτε το καθεστώς των εξετάσεων έχει ρυθμιστεί, ούτε νέα παράταση στο έως τότε ισχύον καθεστώς είχε δοθεί. Η προσωρινή -για ακόμα μία φορά- ρύθμιση έρχεται αναδρομικά και μέχρι το τέλος του 2018.
Όπως επισημαίνεται στο έγγραφο που απέστειλε ο Γ.Γ., σε διάταξη του σχεδίου νόμου, που έχει γνωστοποιηθεί σε συνάντηση του Υπουργού με την ΟΣΥΑΠΕ, προβλέπεται ότι «από την 1η Μαΐου 2018 στους υπαλλήλους – εξεταστές υποψηφίων οδηγών και οδηγών θα καταβάλλεται μηνιαία αποζημίωση, όπως αυτή έχει καθορισθεί στην κ.υ.α. 75186/10428/15.11.2016 (Β ́4080)».
Μιλώντας στο Βήμα, η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδος, κυρία Βέτα Πανουτσάκου, τονίζει ότι εδώ και 2,5 χρόνια ο Υπουργός δεν έχει δεχθεί να συναντηθεί με τους εκπροσώπους της Ομοσπονδίας. Επίσης, εξηγεί ότι τα χρήματα που απαιτούνται για την κάλυψη της διαδικασίας των εξετάσεων καλύπτονται από τα ανταποδοτικά παράβολα που καταβάλλουν οι υποψήφιοι και με το δεδομένο της μείωσης κατα 40% των υπαλλήλων των Περιφερειών, δεν είναι δυνατή η διενέργεια των εξετάσεων εντός ωραρίου.
Ενστάσεις για το νέο πλαίσιο εξετάσεων
Παράλληλα, η κυρία Πανουτσάκου χαρακτηρίζει ως «ασκήσεις επί χάρτου» το πλαίσιο για τις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών. Εστιάζοντας την κριτική της στην καθιέρωση της υποχρέωσης και πρακτικής εξέτασης για τους οδηγούς άνω των 74 ετών, επισημαίνει ότι απλώς επεκτείνεται το διάτρητο σύστημα που υπάρχει και σήμερα. Αναρωτιέται ακόμη για την ασφάλεια του εξεταστή που θα επιβιβαστεί σε όχημα ιδιοκτησίας του οδηγού, το επίπεδο συντηρησής του οποίου και δεν μπορεί να διαπιστωθεί. Όπως σχολιάζει, το κρίσιμο στις μεγαλύτερες ηλικίες είναι η διασφάλιση της αξιοπιστίας των ιατρικών γνωματεύσεων, πράγμα που με τις αλλαγές που προωθούνται δεν ρυθμίζεται, αντιθέτως διαιωνίζεται το υφιστάμενο καθεστώς, προσθέτοντας μόνο νέα βάρη στις τσέπες των συνταξιούχων.
Το ατέλειωτο σήριαλ με τις αποζημιώσεις των εξεταστών
Η καταβολή της αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση των υπαλλήλων ελεγκτών των Περιφερειών διεκόπη από 1η Ιανουαρίου 2016, με βάση το νόμο 4354/2015 κι ως σήμερα οριστική και ουσιαστική λύση δεν έχει δοθεί. Η διακοπή υπαγορεύθηκε από τις μνημονιακές συμφωνίες και τη σφικτή δημοσιονομική πολιτική. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τις συνεχείς πανελλαδικές αποχές, που «παγώνουν» τις εξετάσεις σχεδόν στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας.
Ακολούθως με διάταξη του νόμου 4402/2016 προβλέφθηκε ότι μέχρι 31 Μαΐου 2017, το έργο των εξετάσεων θα διενεργείται εκτός ωραρίου, ενώ από 1η Ιουνίου 2017 «το έργο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών αποτελεί έργο που εκτελείται εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των δημοσίων υπηρεσιών και εντός του χρόνου που καλύπτεται από την προβλεπόμενη από τη νομοθεσία υπερωριακή απασχόληση».
Μετά από δύο παρατάσεις αυτής της προθεσμίας, δυο σχεδόν χρόνια μετά, η παράταση έληξε στις 30 Απριλίου 2018 και το ζήτημα δεν ρυθμίστηκε ούτε με νέο πλαίσιο εξετάσεων, ούτε με νεότερη παράταση για το έως τότε ισχύον καθεστώς, η οποία και θα δοθεί αναδρομικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου ΥΠΟΜΕ και μέχρι το τέλος του 2018.