Η απόδοση εν μέρει στον «ψηφιακό αναλφαβητισμό» της ταλαιπωρίας που έχει υποστεί το επιβατικό κοινό των ΜΜΜ με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη, εχθές, στη Βουλή μπορεί να ήταν το πιο ιντριγκαδόρικο μέρος της απάντησης σε σχετική επίκαιρη ερώτηση, δεν ήταν όμως και το πιο ενδιαφέρον. Ουσιαστικά, ο αρμόδιος Υπουργός παραδέχθηκε ότι μεν τα αυτόματα μηχανήματα δεν είναι ακόμη επαρκή ώστε να καλύψουν συνολικά τις ανάγκες του συστήματος. Την ίδια στιγμή όμως, δεν θα μπουν περισσότερα εκδοτήρια σε λειτουργία, αφού ο στόχο είναι να μην υπάρχουν τα παραδοσιακά γκισέ.
Η απάντηση του ΥΠΟΜΕ στα «κενά» του συστήματος που ταλαιπωρούν τους πολίτες είναι η αναδιάταξη των υφιστάμενων αυτόματων μηχανημάτων, η προμήθεια νέων από τον ΟΑΣΑ, αλλά και μια πιο ελκυστική τιμολογιακή πολιτική που θα στρέψει τους χρήστες στις προσωποποιημένες και απρόσωπες κάρτες.
Μεταφορά μηχανημάτων στους κεντρικούς σταθμούς
Από αυτή την εβδομάδα έχουν πια εγκατασταθεί σε 10 σταθμούς του μετρό τα 71, αναβαθμισμένα πια, παλαιού τύπου μηχανήματα (INTRA 2) που είχαν κολλήσει στην «συνεννόηση» μεταξύ δυο διαφορετικών αναδόχων. Μηχανήματα όμως που έχουν έναν σημαντικό περιορισμό. Δεν δέχονται πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Άρα δεν επιτελούν μια από τις βασικές λειτουργίες ενός αυτοματοποιημένου συστήματος. Για τον λόγο αυτό, όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, έχει ζητηθεί η προμήθεια 10 νέου τύπου μηχανημάτων, τα οποία και δέχονται κάρτες.
Στα άμεσα πλάνα λοιπόν είναι να γίνει μια πιο ορθολογική κατανομή των αυτόματων εκδοτικών μηχανημάτων στους σταθμούς με τη μεγαλύτερη κίνηση. Αυτοί είναι και οι πλέον κεντρικοί, δηλαδή Σύνταγμα, Ευαγγελισμός, Αμπελόκηποι.
Έχει προγραμματιστεί λοιπόν η μεταφορά ενός επιπλέον μηχανήματος στους κεντρικούς σταθμούς όπου παρατηρούνται ουρές, πράγμα που σημαίνει ότι κάποιοι σταθμοί θα μείνουν με δύο μηχανήματα, δεδομένου ότι είχαν τοποθετηθεί 3 μηχανήματα νέου τύπου ανά σταθμό.
Όπως αποκάλυψε ο κ. Σπίρτζης στη Βουλή, έχει ζητηθεί από τον ΟΑΣΑ να προχωρήσει στην προμήθεια και νέων μηχανημάτων. Αυτά θα καλύψουν τις ανάγκες τόσο των τριών νέων σταθμών του Μετρό που θα τεθούν σε λειτουργία αρχές του 2019, όσο και περιφερειακών στάσεων στην Αττική, δηλαδή λεωφορείων και τρόλεϊ. Είναι γεγονός ότι το δίκτυο των 500 σημείων πώλησης (περίπτερα, καταστήματα ψιλικών) δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του επιβατικού κοινού, οπότε ο σχεδιασμός για την ώρα προβλέπει ένα τουλάχιστον αυτόματο μηχάνημα ανά οικισμό, ώστε να μπορούν οι πολίτες να φορτίζουν τις κάρτες τους.
Όχι πια παραδοσιακά γκισέ
«Ο στόχος μας είναι να μην υπάρχουν γκισέ στα ταμεία με τον παραδοσιακό τρόπο που ξέραμε ή να παρατηρούνται ουρές για τα μισά εισιτήρια. Αλλά να υπάρχουν προσωποποιημένες κάρτες για όλα τα εισιτήρια κοινωνικών πολιτικών. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε δυσάρεστα γεγονότα που ζήσαμε στο παρελθόν και έχουμε και εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων, που δεν έχουμε -αν θέλετε- τη δυνατότητα να περισσεύουν σε ένα γκισέ, όταν δεν υπάρχει και λόγος να υπάρχουν» ανέφερε ο κ Σπίρτζης.
Για να καταστούν βεβαίως παρωχημένα τα παραδοσιακά εκδοτήρια, θα πρέπει το σύστημα να έχει τη δυναμική που απαιτείται για να εξυπηρετήσει το επιβατικό κοινό. Και από αυτόν τον στόχο είμαστε αρκετά μακριά. Βάσει των στοιχείων που παρατέθηκαν στη Βουλή, σήμερα υπάρχουν 91 αυτόματα μηχανήματα και μόλις 5 σημεία έκδοσης στον ηλεκτρικό. Μάλιστα εκεί εντοπίζεται και η μεγαλύτερη έλλειψη προσωπικού στα φυσικά εκδοτήρια, γιατί, όπως έχει γράψει το «Βήμα», η έλλειψη σταθμαρχών οδήγησε περί τους 120 υπαλλήλους στην αναβάθμισή τους στην νέα ειδικότητα.
Στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, υπάρχουν 148 αυτόματα μηχανήματα πλέον και 13 σημεία έκδοσης, ενώ στο τραμ τα αυτόματα μηχανήματα είναι 27 και 4 τα σημεία έκδοσης. Τέλος, για το τεράστιο δίκτυο των Οδικών Συγκοινωνιών, υπάρχουν 25 αυτόματα μηχανήματα και 38 σημεία έκδοσης.
Νέα τιμολογιακή πολιτική
Για να αποδώσουν όμως τα παραπάνω, υπό τις δεδομένες συνθήκες, η λύση εντοπίζεται από τους αρμόδιους φορείς στην στροφή στις προσωποποιημένες και απρόσωπες κάρτες. Η δε επαναφόρτιση των καρτών θα μειώσει και τις ανάγκες του συστήματος αυτόματης συλλογής κομίστρου για την προμήθεια των μεμονομένων εισιτηρίων, τα οποία λόγω και της ελλιπούς ενημέρωσης, οι περισσότεροι δεν τα επαναφορτίζουν αλλά τα πετούν.
«Η πολιτική μας λοιπόν είναι τα εισιτήρια αυτά να έχουν μια άλλη τιμολογιακή πολιτική. Και για τους πολίτες της χώρας μας να υπάρχουν κάρτες -προσωποποιημένες ή μη προσωποποιημένες- προκειμένου να μπορούν να διευκολυνθούν και οι υπηρεσίες, αλλά κυρίως οι πολίτες» είπε ο κ. Σπίρτζης.