Πλήρη αναμόρφωση στους συρμούς του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου της Αθήνας μελετά, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» οι Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΣΤΑ.ΣΥ.). Ο εκσυγχρονισμός των παλιών τρένων όχι μόνο θα ανανεώσει την εικόνα της Γραμμής 1, «Πειραιάς-Κηφισιά», αλλά κυρίως θα δώσει το φιλί της ζωής στο υφιστάμενο τροχαίο υλικό. Τη στιγμή μάλιστα που η αγορά νέου φαντάζει ακατόρθωτη, με το κόστος να υπερβαίνει τα 100-150 εκατ. ευρώ.
Όπως σχολιάζουν κύκλοι της ΣΤΑ.ΣΥ. στο «Βήμα», η εταιρεία έχει συνειδητοποιήσει τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη γήρανση του στόλου της Γραμμής 1 και εξετάζει σενάρια αναβάθμισης ή αντικατάστασης. Αναμένονται λοιπόν σύντομα τα αποτελέσματα σχετικής μελέτης με την οποία θα προσδιοριστούν το κόστος κάθε επιλογής (οικονομοτεχνικά στοιχεία), καθώς και ο χρόνος υλοποίησης.
Εκτιμάται ότι ο εκσυγχρονισμός μπορεί να προσθέσει 15-20 χρόνια στον κύκλο ζωής των συρμών, ενώ το κόστος ανέρχεται στο 10-15% της αγοράς νέων τρένων. Μια αναβάθμιση όχι μόνο θα ρίξει περισσότερα τρένα στα δρομολόγια της Γραμμής 1, αλλά θα βελτιώσει το λειτουργικό κόστος εξοικονομώντας ενέργεια και θα μειώσει το κόστος συντήρησης.
Εφόσον η λύση αυτή επιλεγεί ως κατάλληλη, τότε προϋπόθεση στον διεθνή διαγωνισμό που θα διενεργηθεί θα αποτελεί οι εργασίες να γίνουν σε εγκαταστάσεις εντός Ελλάδος. Υπενθυμίζεται ότι έχει γίνει κατά το παρελθόν μετασκευή βαγονιών του ΟΣΕ στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Εκτός δρομολογίων το 40% των συρμών
Σε κάθε περίπτωση, η ανάληψη άμεσων δράσεων αποτελεί μονόδρομο, καθώς η έλλειψη ανταλλακτικών, αλλά και εν γένει σύγχρονου εξοπλισμού, που συνδέεται με την παλαιότητα του υφιστάμενου στόλου, έχει θέσει εκτός προγράμματος περί το 40% των συρμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πιο πρόσφατα τρένα στη Γραμμή 1 αποτελούσαν «Ολυμπιακή» προμήθεια και σηκώνουν περίπου τη μισή κυκλοφορία στο Πειραιάς-Κηφισιά που μεταφέρει καθημερινά 230.000 επιβάτες.
Πηγές με γνώση της αγοράς αναφέρουν ότι ένας διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των παλαιών ΗΣΑΠ αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς όλοι οι μεγάλοι παίκτες (Γερμανοί, Γάλλοι, Κορεάτες) έχουν σχετική εμπειρία. Βάσει της διεθνούς πρακτικής, ξεκινώντας από τις παλαιότερες σειρές του ηλεκτρικού που παραμένουν παροπλισμένες, σειρές 8 και 9, και συνεχίζοντας με τις πιο πρόσφατες σειρές 10 και 11, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακατασκευής και αναμόρφωσης θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε 24 μήνες.