Παρά το γεγονός ότι το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας παγκοσμίως ανήκει σε ελληνόκτητα πλοία, ελάχιστα από αυτά είναι ενταγμένα στο ελληνικό νηολόγιο ανέφερε στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Φώτης Κουβέλης ανοίγοντας τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου με θέμα «Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ναυτιλία – Με πυξίδα στραμμένη στο μέλλον» που διοργανώνει η «Ναυτεμπορική»απευθυνόμενος στα μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο κ. Κουβέλης πρόσθεσε ότι το τελευταίο διάστημα γίνονται κάποια βήματα αλλά δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν άμεσα ή μεσοπρόθεσμα να αντιστρέψουν την πραγματικότητα.
Μεταξύ άλλων τόνισε ότι η ανάπτυξη της χώρας πρέπει να υπάρξει, με αξιοποίηση και παρακολούθηση του διεθνούς περιβάλλοντος, θα πρέπει να είναι δίκαιη και να έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο, τα δικαιώματά του και τις διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες του.
Επίσης ανέφερε ότι σε αυτή την τόσο ιδιαίτερη περίοδο για τη χώρα, ο δημόσιος διάλογος οφείλει και πρέπει να έχει στο επίκεντρό του, την ανάπτυξη και πρόσθεσε ότι το μόνο δίλημμα που θέτουμε στις παραγωγικές δυνάμεις είναι το εξής: Θα συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο ή θα προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις και τομές στην οικονομία που θα αντανακλούν θετικά στην κοινωνία;
Ο κ.Κουβέλης είπε ότι η χώρα το 2003, το 2004 και το 2005, μπορεί να είχε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, με μέσο όρο 5%, παρά ταύτα οδηγήθηκε στη χρεοκοπία.
«Η ανάπτυξη αυτή δεν ήταν μόνο κοινωνικά άδικη, καθώς δεν διένεμε με δίκαιο τρόπο τον παραγόμενο πλούτο αλλά αποδείχθηκε και καταστροφική για τη χώρα και τις παραγωγικές δυνάμεις» τόνισε υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι οφείλουμε όλοι να μάθουμε από τα λάθη μας και να αναθεωρούμε τις επιλογές μας.
Αναφερόμενος στη ναυτιλία είπε ότι αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και μοχλός ανάπτυξης που δεν αξιοποιείται στο βαθμό που χρειάζεται.
Είπε ότι οι ναυτικοί μας ενώ διαθέτουν το υψηλότερο επίπεδο ικανότητας και εμπειρίας σύμφωνα με την αξιολόγηση της διεθνούς κοινότητας πολλοί από αυτούς παραμένουν άνεργοι.
Για τη ναυτική εκπαίδευση υπενθύμισε ότι το υπουργείο προχώρησε σε νέες προσλήψεις εκπαιδευτικών ενώ προανήγγειλε την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στις ΑΕΝ προκειμένου να εκσυγχρονισθούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών.
Χαρακτήρισε επιπροσθέτως θετικό βήμα την επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου και το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από επενδυτές για τα ναυπηγεία «Σκαραμαγκά» και «Ελευσίνας».
Ο υπουργός Ναυτιλίας είπε επιπλέον ότι η ανάπτυξη στο χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.Αναφερόμενος στη χρήση ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από το 2020 ανέφερε ότι κατά την εκτίμησή θα πρέπει να υπάρξει μία περίοδος προσαρμογής με ταυτόχρονη εξασφάλιση των δικλείδων ασφαλείας.