Εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η εξαγορά της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 22 εκατ. ευρώ. Μέσα στον Οκτώβριο πρόκειται να γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, το επόμενο βήμα στη διαδικασία, με στόχο την ολοκλήρωση της συναλλαγής ως το τέλος Οκτωβρίου. Για να περάσει και η ΕΕΣΣΤΥ στην ιδιοκτησία των Ιταλών της Ferrovie Dello Stato Italiane, που κατέχουν ήδη το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μένει η υπογραφή της συμφωνία αγοραπωλησίας μετοχών μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του επενδυτή.
Υπενθυμίζεται ότι η βελτιωμένη προσφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έγινε αποδεκτή από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ στις 3 Ιουλίου 2018, οπότε και ανακηρύχθηκε ως προτιμητέος επενδυτής.
Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, καθώς φτάνεις την γραμμή του τερματισμού μια μαραθώνια διαδικασία, που ξεκίνησε το 2013. Μετά από πολλαπλές αναβολές και άγονους διαγωνισμούς, η ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατέθεσε τη μοναδική δεσμευτική προσφορά, γεγονός που δεν εξέπληξε ιδιαίτερα. Η σιδηροδρομική αγορά είχε εξάλλου προεξοφλήσει ότι ο δρόμος για την ΕΕΣΣΤΥ θα άνοιγε με την ολοκλήρωση της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όπως και έγινε τελικά.
Αν και η αρχική προσφορά των Ιταλών μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν ικανοποίησε τη Διοίκηση του Ταμείου, καθώς οι πληροφορίες ήθελαν το αρχικό τίμημα γύρω στα 9 εκατ. ευρώ, το deal έκλεισε στα 22 εκατ. Τον γόρδιο δεσμό έλυσε το «συμμάζεμα» του εργασιακού κόστους της εταιρείας.
Προίκα της ΕΕΣΣΤΥ αποτελεί η σύμβαση ύψους 25 εκατ. που έχει με την ίδια την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, το οποίο και μισθώνεται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ (1.160 μονάδες), για 5 χρόνια με option 5 επιπλέον. Κλειδί για την option αποτελεί η σύμβαση παροχής δημόσιας υπηρεσίας, με λίγα λόγια οι άγονες γραμμές. Προκειμένου όμως να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της ηλεκτροκίνησης, και με την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς, η ΕΕΣΣΤΥ χρειάζεται επενδύσεις σε εξοπλισμό, οι οποίες δύσκολα θα προέλθουν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι προθέσεις των Ιταλών
Σε επίσκεψή του στην Αθήνα, ο τότε ισχυρός άνδρας των Ιταλικών Σιδηροδρόμων, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος κ. Ρενάτο Ματσοντσίνι, είχε πει μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου, ότι οι επενδύσεις που θα ακολουθήσουν ανέρχονται σε 25 εκατ. ευρώ. Επισημαίνοντας μάλιστα ότι οι δύο «πρώην» θυγατρικές του ΟΣΕ, δηλαδή ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, θα συγχωνευθούν προκειμένου να δημιουργηθεί μια ενιαία και ισχυρή σιδηροδρομική εταιρεία. Μένει φυσικά ο σχεδιασμός αυτός να επιβεβαιωθεί και από τη νέα διοίκηση του ιταλικού κρατικού ομίλου.
Μάλιστα, ο κ. Ματσοντσίνι δεν είχε αποφύγει, λίγες ώρες πριν την ανακήρυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε προτιμητέο επενδυτή, να παραδεχθεί ότι η απόκτηση και ο εκσυγχρονισμός της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού είναι απαραίτητα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρει η ίδια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό γιατί ακόμη και ορισμένα από τα νέα τρένα που σχεδιάζει ο ιταλικός όμιλος να φέρει στην Ελλάδα, μήκους 200 μ., δεν μπορούν να υποστηριχθούν από τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις συντήρησης. Στις άμεσες επενδύσεις θα είναι η ανανέωση του εξοπλισμού με γνώμονα την ασφάλεια και τις υψηλού επιπέδου συνθήκες εργασίας.