Στο στόχαστρο των τεχνικών κλιμακίων έχει βρεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το τελευταίο διάστημα η Εγνατία Οδός στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας χωρίς μάλιστα να έχει περάσει τη βάση σε σειρά θεμάτων που πρέπει να κλείσουν πριν την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αν και ο διαγωνισμός δεν απειλείται από την αρχική απόρριψη από την DG Move της πρότασης για την τιμολογιακή πολιτική διοδίων που κατέθεσαν οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, υπάρχουν εκκρεμότητες που ναρκοθετούν τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα σπρώχνοντας προς τα πίσω την επόμενη φάση.
Στο ζήτημα της πρότασης για την τιμολογιακή πολιτική, η οποία όπως προβλέφθηκε στο κείμενο των προαπαιτουμένων καθορίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο και πρέπει να έχει συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ πριν υποβληθεί στην DG Move, αναμένεται ως τις 15 Οκτωβρίου 2018 να έχει βρεθεί η «χρυσή τομή» προκειμένου να εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Αγκάθι αποτέλεσε το αίτημα της ελληνικής πλευράς για εξαίρεση και της Εγνατίας Οδού από την τιμολόγηση βάσει ρίπων για φορτηγά οχήματα άνω των 3 τόνων.
Δεδομένου ότι μέχρι σήμερα, έχουν εξαιρεθεί από την εν λόγω ευρωπαϊκή πρόβλεψη όλοι οι παραχωρημένοι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, σύμφωνα με πληροφορίες, επελέγη κατόπιν συσκέψεων όλων των αρμόδιων αρχών να προταθεί ταύτιση με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθείται στο σύνολο των αξόνων της χώρας. Όμως, κατά την ανταλλαγή της σχετικής αλληλογραφίας με το Ελληνικό Δημόσιο, η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θεωρώντας αυτή την παραχώρηση νέο έργο, ζήτησε σχετικές διευκρινίσεις.
Στη βάση της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής πρόβλεψης βρίσκεται το δεδομένο ότι τα βαρέα οχήματα προκαλούν και σημαντικότερες περιβαλλοντικές, οι οποίες και θα πρέπει να αποκαθίστανται. Πολιτική ταυτόχρονα αποτρεπτική για ρυπογόνα οχήματα, η οποία ταυτόχρονα εξασφαλίζει περισσότερα έσοδα στους διαχειριστές των υποδομών ώστε να προχωρούν σε δράσεις αποκατάστασης
Κόκκινη κάρτα το 2019 για την πιστοποίηση των σηράγγων
Μια σοβαρή όμως εκκρεμότητα, που έχει επισκιαστεί από την συζήτηση γύρω από την εγκατάσταση σταθμών διοδίων και την τιμολογιακή πολιτική, αποτελεί η πιστοποίηση 17 εκ των περίπου 40 σηράγγων του άξονα βάσει των σύγχρονων απαιτήσεων ασφαλείας της Κομισιόν, που μπορεί να τινάξει πραγματικά στον «αέρα» τον διαγωνισμό. Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων με τα οποία «τρέχει» η αρμόδια Εγνατία Οδός Α.Ε. τον Νοέμβριο θα πρέπει να αποστείλει τους σχετικούς φακέλους στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε μέχρι τον Απρίλιο του 2019 το θέμα να έχει κλείσει.
Και το ορόσημο αυτό δεν είναι τυχαίο δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2004/54/ΕΚ σχετικά με την ασφάλεια στις σήραγγες του διευρωπαϊκού δικτύου προέβλεπε ορισμένες προθεσμίες για τα κράτη μέλη. Για ορισμένα, έληγε το 2014, ενώ για εκείνα με πυκνότερο δίκτυο σηράγγων η προθεσμία λήγει το 2019.
Εκεί που το τοπίο παραμένει τελείως θολό, καθώς ακόμη δεν έχουν κατατεθεί οι σχετικές μελέτες επικινδυνότητας, είναι πόσο κοστολογείται το έργο της πιστοποίησης, δεδομένων των έργων που πιθανότατα χρειαστούν για την συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές επιταγές. Οι εκτιμήσεις της αγοράς που θέλουν το κόστος για τα έργα αναβάθμισης των σηράγγων και των εργασιών βαριάς συντήρησης να εκτινάσσεται άνω του 1 δισ. ευρώ, δείχνουν ότι υπάρχουν πολλοί γρίφοι ακόμα να λυθούν για να προχωρήσει ο διαγωνισμός, όπως ποιος θα επωμισθεί αυτό το τεράστιο κόστος.