Φουντώνει η κόντρα ανάμεσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον κρατικό ΟΣΕ. Η ανακοίνωση της ιδιωτικής εταιρείας σχετικά με την αποκατάσταση της ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης αποτύπωσε πια επισήμως έναν εκνευρισμό που μέχρι σήμερα γινόταν αντιληπτός μόνο σε συζητήσεις.
Ίσως δεν είναι υπερβολή να υποθέσει κανείς ότι το πρόβλημα που ταλαιπώρησε κυρίως τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας την Παρασκευή και το Σάββατο λόγω των καθυστερήσεων απλώς ξεχείλισε το ποτήρι, δεδομένων και των αποζημιώσεων που οφείλονται πια στους επιβάτες.
Την ίδια στιγμή, οι τελευταίες επίσημες ανακοινώσεις που θόλωσαν το τοπίο σχετικά με την ολοκλήρωση των έργων στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα φαίνεται πως έχουν εκνευρίσει τους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Από τη μία, η δέσμευση της ΕΡΓΟΣΕ ότι στο τέλος Οκτωβρίου ολοκληρώνονται οι εργασίες στο τελευταίο τμήμα του βασικού άξονα Λιανοκλάδι-Δομοκός.
Λίγες ημέρες μετά, κατά την επιτόπια επίσκεψη του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνου Βούρδα, το χρονοδιάγραμμα ήταν λίγο πιο «άνετο», κάνοντας λόγο για ολοκλήρωση του τμήματος εντός του Φθινοπώρου.
Η δε δήλωση του υφυπουργού Μεταφορών, κ. Νίκου Μαυραγάνη, κατά την επίσημη «πρώτη» του Pendolino στο πλαίσιο της ΔΕΘ, που έκανε λόγο για ολοκλήρωση ως το τέλος του χρόνου περιέπλεξε περαιτέρω τα πράγματα.
Μάλιστα, κατά το πρώτο ταξίδι του «ιταλικού» τρένου στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Κατερίνη, όπου και έπιασε ταχύτητα 213 χλμ./ώρα, ήταν διάχυτος ο εκνευρισμός στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το γεγονός ότι ούτε στο τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι που έχει παραδοθεί σε χρήση δεν έχει δοθεί η ηλεκτροκίνηση.
Επισημαίνεται βεβαίως, όπως έχει ξεκαθαρίσει κατά το παρελθόν ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Φίλιππος Τσαλίδης, ότι δεν υπάρχει πουθενά κάποια ρήτρα για την διεκδίκηση χρημάτων από το Δημόσιο σε περίπτωση μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων.
Η ευθύνη αποκλειστικά στον ΟΣΕ
Η χθεσινή ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεκαθάριζε, σε αντίθεση με τις ηπιότερες διατυπώσεις του παρελθόντος, ότι «η ευθύνη (για το πρόβλημα) ανήκει αποκλειστικά στον Διαχειριστή της Υποδομής, ΟΣΕ ΑΕ». Αυτό προφανώς δεν είναι τυχαίο, καθώς οι συμβάσεις που συνάπτουν πλέον οι ιδιωτικές εταιρείες που «τρέχουν» στον ελληνικό σιδηρόδρομο για τη χρήση του δικτύου προβλέπουν και αυστηρές ρήτρες στις περιπτώσεις που η συντήρησή του δεν είναι η δέουσα.
Και την ευθύνη για την εύρυθμη λειτουργία αυτής της υποδομής φέρει αποκλειστικά ο ΟΣΕ. Το ερώτημα είναι κατά πόσο ο Οργανισμός είναι σε θέση να εκπληρώσει αυτή τη δέσμευση. Αλλά πόσο σύντομα θα μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό τον ρόλο, δεδομένου του ανοίγματος της σιδηροδρομικής αγοράς και της εισόδου περισσότερων παικτών.
Όταν μιλάμε μάλιστα για εμπορευματικές μεταφορές, οι όποιες καθυστερήσεις επιφέρουν μεγαλύτερες «χασούρες» στις εταιρείες, τη στιγμή που τα φορτία είναι τέτοια που επιβαρύνουν περισσότερο το δίκτυο.
Αποζημιώσεις στους επιβάτες για καθυστερήσεις
Σημειώνεται ότι πλέον σε περιπτώσεις καθυστερήσεων δρομολογίων δίνονται αποζημιώσεις στους επιβάτες των αμαξοστοιχιών, κατ’ εφαρμογή των ευρωπαϊκών και εθνικών κανονισμών. Οι αποζημιώσεις ανέρχονται σε 25% του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών, 50% του κομίστρου για καθυστέρηση 120 έως 179 λεπτών, 100% του κομίστρου για καθυστέρηση 180 λεπτών και άνω. Χρήματα που δεν δίνονται βέβαια μετρητοίς, αλλά το οφειλόμενο ποσό καλύπτεται με εισιτήρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.