Τη σύσταση μιας νέας εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) για την κατασκευή της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Αττικής – Κρήτης από τον ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) προτείνει στην τελική της απόφαση (816/2008) η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
Το έργο, όπως αναφέρεται στην απόφαση, θα πρέπει να υλοποιηθεί και να τεθεί σε λειτουργία σε χρόνο ο οποίος δεν θα υπερβαίνει το πρώτο εξάμηνο του 2022, προκειμένου να αποφευχθούν οι κίνδυνοι στην ηλεκτροδότηση του νησιού, που εκτιμάται ότι θα προκύψουν μετά το 2020, με την υποχρεωτική απόσυρση, για λόγους περιβαλλοντικούς, των ρυπογόνων μονάδων της ΔΕΗ.
Η SPV, πρέπει να υποβάλει, αμέσως μετά την ανάθεση της υποχρέωσης υλοποίησης του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, αναθεωρημένο δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα εργασιών, το οποίο θα ενσωματωθεί στο υπάρχον δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης, για να εγκριθεί από τη ΡΑΕ.
Ο Ρυθμιστής, μετά το ναυάγιο των συνομιλιών ΑΔΜΗΕ-Euroasia Interconnektor (της εταιρείας για τη διασύνδεση Ισραήλ-Kύπρου-Κρήτης) και με δεδομένο το περιθώριο που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για επίλυση του ζητήματος έως το τέλος του έτους, προτείνει το συγκεκριμένο σχέδιο.
Ειδικότερα, εντός μόλις τεσσάρων ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της Αρχής, ο ΑΔΜΗΕ πρέπει να ιδρύσει την SPV, η οποία θα αναλάβει την χρηματοδότηση καθώς και την κατασκευή της διασύνδεσης. Η εταιρεία ειδικού σκοπού θα έχει μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο 26% της μέγιστης εκτιμώμενης συνολικής επένδυσης, η οποία έχει υπολογιστεί σε 770 εκατομμύρια.
Ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 100% της νέας εταιρείας, η οποία εντός τεσσάρων μηνών από την σύστασή της, θα μπορεί να εκχωρήσει το 39% στην Euroasia Interconnektor ή σε θυγατρική της. To υπόλοιπο ποσοστό θα διατεθεί με διαγωνισμό σε πιστοποιημένους Διαχειριστές Ευρωπαϊκών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Υπάρχει άλλωστε ήδη το ενδιαφέρουν του βελγικού και του γαλλικού Διαχειριστή (ELIA, RTE). Για τις σχετικές εγκρίσεις υποβάλλονται στη ΡΑΕ τα τεύχη του διαγωνισμού το αργότερο ένα μήνα πριν από τη δημοσίευση. Διαφορετικά, οι υπολειπόμενες μετοχές παραμένουν στον ΑΔΜΗΕ.
Με δεδομένο ότι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα υλοποιηθεί ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), η εταιρεία ειδικού σκοπού οφείλει να αξιοποιήσει τις μελέτες που έχει ήδη διενεργήσει ο φορέας υλοποίησης Euroasia Interconnector Ltd με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και τις άδειες και εγκρίσεις που έχουν ήδη εκδοθεί για την υλοποίηση του έργου.