Όπως ανακοινώθηκε το απόγευμα της Παρασκευής το πρωί της Δευτέρας θα παρουσιαστούν οι «μεταρρυθμίσεις για το Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».
Οι πέντε αλλαγές στο εξεταστικό και ο ρόλος του απολυτηρίου
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι φιλόδοξες προσπάθειες για ένα νέο εξεταστικό σύστημα των τελευταίων μηνών καταλήγουν τελικά σε ένα νέο «μπάλωμα» του ταλαιπωρημένου νυν εξεταστικού συστήματος, το οποίο και κανένας υπουργός Παιδείας της τελευταίας δεκαετίας δεν κατάφερε να αντικαταστήσει. Πάντως, η πρόταση που σχεδιάζεται, αν και είναι πλέον χαμηλών «ντεσιμπέλ» παρέμβαση, ωστόσο αποτελεί ένα βατό, εύκολο επόμενο βήμα, ώστε να πέσουν οι «άνεμοι» στον χώρο της εκπαίδευσης και ενδεχομένως να ξεκινήσει μια σοβαρή και προσεκτική διακομματική συζήτηση για το θέμα χωρίς πίεση χρόνου.
Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα ήταν προγραμματισμένη για να παρουσιαστεί αύριο Δευτέρα, ωστόσο φαίνεται ότι μένει πίσω λόγω ανασχηματισμού της κυβέρνησης. Και αυτό γιατί, όπως έλεγαν τις προηγούμενες ημέρες ανώτατα στελέχη στο κτίριο του Αμαρουσίου, «το σωστό είναι οι όποιες ανακοινώσεις να γίνουν μετά τις αλλαγές στην κυβέρνηση».
Το σχέδιο του νυν υπουργού Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου ωστόσο είναι έτοιμο και τα βασικά σημεία του, όπως τα περιέγραψαν στελέχη του υπουργείου που είναι σε θέση να ξέρουν, είναι τα παρακάτω:
Προσπάθεια ενίσχυσης του κύρους του απολυτηρίου του σχολείου, που ως θέμα ξεκίνησε από την περίοδο που ήταν ακόμη υπουργός Παιδείας ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, στις πρώτες κυβερνήσεις του ΠαΣοΚ! Από τότε και μέχρι σήμερα κανένας δεν κατόρθωσε να κάνει το απολυτήριο του Λυκείου πραγματικά «ισχυρό» και σίγουρα όχι «εθνικό». Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νυν υπουργού Παιδείας, οι εξετάσεις για το απολυτήριο στα λύκεια της χώρας δεν θα έχουν οργανωτικά καμία σχέση με τις πανελλαδικές εξετάσεις που θα ακολουθούν, όπως και σήμερα, τη διεξαγωγή τους. Ωστόσο, ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου που θα δίνουν σε κάθε μαθητή θα μετράει κατά ένα μικρό ποσοστό (όχι πάνω από 15%-20%) για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Για το νέο ενισχυμένο απολυτήριο που σχεδιάζεται θα δίνονται ενδοσχολικού τύπου εξετάσεις σε τέσσερα βασικά μαθήματα, οι οποίες θα διοργανώνονται σε επίπεδο Περιφέρειας της χώρας.
- Η Γ’ τάξη του Λυκείου (που ουσιαστικά αν τελικά προχωρήσει θα αφορά τους μαθητές που θα ξεκινήσουν εφέτος τη Β’ τάξη της βαθμίδας) αναμορφώνεται πλήρως και μετατρέπεται σε ένα προπαρασκευαστικό έτος για την ανώτατη εκπαίδευση, για όσους φυσικά θέλουν να προχωρήσουν σε σπουδές, καθώς όποιος δεν θέλει θα μπορεί να πάρει απλώς το απολυτήριό του χωρίς να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις. Ετσι αυξάνονται οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας των κρίσιμων ανά επιστημονικό πεδίο μαθημάτων (των μαθημάτων δηλαδή που εξετάζονται πανελλαδικά), ενώ εντάσσονται στα σχολεία δράσεις συνεργασίας και εθελοντισμού.
- Με «έξωση» απειλούνται από την εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας τα Λατινικά, καθώς είναι πιθανό να γίνουν δεκτές οι εισηγήσεις που έχει στη διάθεσή του ο υπουργός Παιδείας για να μην εξετάζονται πλέον για την εισαγωγή στα τμήματα του Α’ Επιστημονικού Πεδίου (Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Νομικές, Ψυχολογίες), αλλά αντί αυτού κάποιο μάθημα των Κοινωνικών Επιστημών.
- Οι πανελλαδικές εξετάσεις που θα ακολουθούν τις απολυτήριες στα σχολεία παραμένουν όπως είναι σήμερα, με τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, στο πρότυπο των παλαιών «Δεσμών» που αποτέλεσαν άλλωστε και το μακροβιότερο σύστημα στην ιστορία των διαγωνισμών εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Παραμένουν έτσι τα τέσσερα επιστημονικά πεδία στα οποία εξετάστηκαν εφέτος οι υποψήφιοι για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας (Ανθρωπιστικών Επιστημών, Θετικών Επιστημών, Επιστημών Υγείας και Επιστημών Πληροφορικής και Οικονομικών) και τα τέσσερα βασικά μαθήματα που εξετάστηκαν ανά πεδίο.
- Δημιουργείται ζώνη «ελεύθερης πρόσβασης» των υποψηφίων για την ανώτατη εκπαίδευση, μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Αυτή θα αφορά τις σχολές και τα τμήματα «χαμηλής ζήτησης» της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας στα οποία μελλοντικά υποψήφιοι θα μπορούν να εγγράφονται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου τους. Φυσικά στην… απέναντι όχθη και στις περιζήτητες σχολές των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ θα υπάρχει κλειστός αριθμός «αρίστων» που θα επιλέγονται με την αυστηρή αξιολόγηση των πανελλαδικών εξετάσεων.