Καταπράσινες χαράδρες, γραφικοί οικισμοί και κεφαλοχώρια, παραδοσιακά γεφύρια, σπήλαια, αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία διεθνούς εμβέλειας και διαδρομές που οδηγούν σε λιμάνια στρατηγικής σημασίας διατρέχουν τα συνολικά 2.500 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Ο δρόμος για την αναβίωση των 1.000 χλμ., που η έλλειψη εμπορικού ενδιαφέροντος τα καταδίκασε σε αδράνεια, με αποκορύφωμα την περίοδο της κρίσης, περνά από την τουριστική αξιοποίηση.
Η επιτυχία των τριών εν λειτουργία εμβληματικών διαδρομών, του Οδοντωτού των Καλαβρύτων, του «μυθικού» τρένου του Πηλίου και της διαδρομής Κατάκολο – Ολυμπία, θέτει τις βάσεις για ένα επιπλέον βήμα στον δρόμο της αξιοποίησης κομματιών του δικτύου. Οι τρεις διαδρομές έχουν κερδίσει, αν και οριακά, το στοίχημα της βιωσιμότητας, αναδεικνύοντας τις ανεκμετάλλευτες δυνατότητες του τουριστικού σιδηροδρόμου, που σε άλλες χώρες έχει καθιερωθεί εδώ και χρόνια.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται κατέχει η γραμμή Κατάκολο – Ολυμπία. Το μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον που συγκεντρώνει η Αρχαία Ολυμπία ανεβάζει την απήχηση της διαδρομής ανάμεσα στους επιβάτες της κρουαζιέρας που φτάνουν στο γραφικό λιμάνι του Κατακόλου και θέλουν να επισκεφθούν το λίκνο του Ολυμπισμού.
Θεματικός τουριστικός σιδηρόδρομος
Η εξέλιξη της διαδρομής σε θεματική τουριστική γραμμή που θα συνδέεται άμεσα και με την τοπική κοινωνία, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και ενισχύοντας το branding της περιοχής, βρίσκεται ήδη στα σκαριά μέσω της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης που έχει ενταχθεί στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014 – 2020».
Η δράση αφορά την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία ανήκει στο ιστορικό μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου που σχεδιάστηκε κατά την εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη. Επίσης, περιλαμβάνει αναβάθμιση στις αποβάθρες, καθώς και άλλες τεχνικές παρεμβάσεις σε στέγαστρα και καθίσματα, ανακατασκευή ορισμένων ισόπεδων διαβάσεων, συντήρηση της γέφυρας του Ενιπέα, ενώ προβλέπεται εγκατάσταση Αυτόματου Συστήματος Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ). Ο προϋπολογισμός ανέρχεται συνολικά στα 4,2 εκατ. ευρώ.
Βιωματική περιήγηση με virtual reality
Η πρωτοβουλία, όπως εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας κ. Απόστολος Κατσιφάρας, θα συνδέει τους επισκέπτες με την τοπική κοινωνία και την οικονομία, βελτιώνοντας τις αναπτυξιακές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής. Ουσιαστικά σχεδιάζεται μια εναλλακτική ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία εντός και εκτός τρένου με ενδιάμεση στάση στον Πύργο. Σχεδιάζεται μάλιστα η ανάπλαση του σιδηροδρομικού σταθμού στον Πύργο, προκειμένου να έχει κεντρικό ρόλο στο αφήγημα που θα ντύσει την όλη διαδρομή.
Στόχος θα είναι η γνωριμία των επισκεπτών, ντόπιων και ξένων, με τους ανθρώπους και τα προϊόντα του τόπου όπου συνδετικός κρίκος θα είναι η διαχρονική σχέση των τοπικών κοινωνιών με το τρένο. Μοντέλο που έχει δείξει σε έναν βαθμό τη δυναμική του στην περίπτωση του Οδοντωτού, αναμένεται όμως να μεγιστοποιηθεί διασώζοντας την ιστορική μνήμη και διατηρώντας εν λειτουργία το μνημειακό ιστορικό υλικό.
Ο σχεδιασμός της Περιφέρειας δένει και με τις προθέσεις της ιδιωτικής πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες προχωρεί ήδη στη διαμόρφωση ενός exclusive τουριστικού πακέτου για την εν λόγω διαδρομή. Μάλιστα, σχεδιάζεται ένα onboard σύστημα virtual reality με το οποίο και θα γίνεται εικονική ξενάγηση, όχι μόνο στον τόπο και στην ιστορία του, αλλά και σε όσα έχουν διαμορφώσει τη σχέση των ντόπιων με το τρένο.
Πολύτιμο για τον ΟΣΕ το ανενεργό δίκτυο
Σε μια συνολική θεώρηση της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας, το δίκτυο της Πελοποννήσου βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Από την πλευρά του ΟΣΕ έχουν εξασφαλιστεί από τα έσοδά του περί τα 100 εκατ. ευρώ για σημειακές και τοπικές παρεμβάσεις, προκειμένου το τρένο να «ξανασφυρίξει» σε κομμάτια που θεωρούνται ελκυστικά για εμπορική αξιοποίηση. Πρόκειται για πέντε εργολαβίες που αφορούν την ανάταξη του υφιστάμενου εθνικού δικτύου, με προτεραιότητα το κομμάτι που ενώνει την Πάτρα με τον Πύργο.
Πρόκειται για κομμάτι του δικτύου που χρειάζεται αναβάθμιση, ενώ διαθέτει και μεγάλο αριθμό ισόπεδων διαβάσεων που θα πρέπει να εξορθολογιστούν για λόγους ασφαλείας. Το κόστος υπολογίζεται ότι δεν ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ, με τα μισά από αυτά να προέρχονται από το πρόγραμμα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Επίσης, σύμφωνα με στέλεχος της σιδηροδρομικής οικογένειας, εξετάζεται η ένταξη της σύνδεσης σε νέα χάραξη του άξονα Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα στο λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ.
Η ανάπτυξη των τουριστικών διαδρομών της Πελοποννήσου με θεματικές εκδρομές αποτελεί και το αντικείμενο προγράμματος, χρηματοδοτούμενου από κοινοτικούς πόρους, του ΟΣΕ σε συνεργασία με το ΕΜΠ. Σε αυτό εξετάζεται η αξιοποίηση ακόμη και των παλιών αμαξοστοιχιών του Οργανισμού.
Μελέτη βιωσιμότητας για το Κόρινθος – Ναύπλιο
Η ελπίδα της τουριστικής αναβίωσης ορισμένων τμημάτων του σιδηροδρόμου βάζει στο τραπέζι κι άλλες προτάσεις, η υλοποίηση των οποίων εξαρτάται από τη βιωσιμότητά τους. Η πρόθεση να λειτουργήσει άμεσα ως τουριστική η γραμμή στον Μπράλο, όπου στις αρχές του έτους η παλιά σύνδεση Τιθορέας – Λιανοκλαδίου έδωσε τη θέση της στη νέα ηλεκτροκινούμενη γραμμή, βρίσκει ευήκοα ώτα μόνο υπό την προϋπόθεση της ανάταξης της υποδομής, εφόσον βεβαίως κριθεί και βιώσιμη μια τέτοια επιλογή. Ενα ακόμη κομμάτι του δικτύου που εκτιμάται ότι μπορεί να προσελκύσει μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον είναι το τμήμα Κόρινθος – Ναύπλιο, για το οποίο απαιτούνται παρεμβάσεις ανάταξης ύψους 7 εκατ. ευρώ. Μιλώντας στο «Βήμα» ο δήμαρχος Ναυπλιέων κ. Δημήτρης Κωστούρος μεταφέρει τη θερμή υποστήριξη όλων των πολιτών της Αργολίδας στην προοπτική της επαναλειτουργίας του. Σήμερα, ο τρίτος τουριστικός προορισμός της ηπειρωτικής Ελλάδας που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των επισκεπτών 365 ημέρες τον χρόνο συνδέεται μόνο οδικώς με την υπόλοιπη Ελλάδα και μάλιστα μέσω ενός απαρχαιωμένου δικτύου.
«Το πρόβλημα συνδεσιμότητας είναι διαχρονικό και για εμάς είναι εξαιρετικά σοβαρό το αίτημα, όχι μόνο για λόγους τουριστικούς, αλλά και για τους κατοίκους, καθώς και το τμήμα Αργος – Ναύπλιο εκτιμώ ότι μπορεί να έχει κίνηση όλον τον χρόνο» επισημαίνει ο δήμαρχος. Στοχεύοντας στην ενίσχυση της ελκυστικότητας του δρομολογίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και τις άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες που θα μπουν σταδιακά στο δίκτυο, η δημοτική αρχή ανέλαβε τη χρηματοδότηση μελέτης σκοπιμότητας. Το κόστος της οποίας εκτιμάται περί τις 80.000 ευρώ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ