Δυναμικό «comeback» κάνει από τις αρχές της εφετινής τουριστικής σεζόν ο κλάδος της ελληνικής αγοράς yachting (γιότινγκ) ύστερα από δέκα ολόκληρα χρόνια συνεχούς υποχώρησης!
Η αύξηση των ναυλώσεων σκαφών όλων των κατηγοριών εφέτος κυμαίνεται από 70% έως και 100% σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που ξαναφέρνει το ελληνικό γιότινγκ στο προσκήνιο του θαλάσσιου τουρισμού.
«Εχουν εξαφανιστεί ακόμη και οι καμπίνες από τα μικρά κρουαζιερόπλοια» λέει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Αντώνης Στελλιάτος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης, στην κατηγορία των καταμαράν και των ιστιοπλοϊκών σκαφών η αύξηση των κρατήσεων υπερβαίνει το 70%, ενώ στα σκάφη με μήκος άνω των 25 μέτρων, που διαθέτουν πλήρωμα 6-10 ατόμων, η άνοδος αγγίζει το 80%, ή ακόμη και το 90%.
Υψηλή ζήτηση
Ωστόσο, τη μεγαλύτερη άνοδο (φτάνει στο 100%) καταγράφουν τα μίνι κρουαζιερόπλοια, μεδυνατότητα να φιλοξενούν έως 49 επιβάτες, στα οποία η ζήτηση για καμπίνες είναι πρωτοφανής.
Σημειώνεται ότι ο κλάδος του γιότινγκ στην Ελλάδα είχε φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα ζήτησης λίγο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Οι εταιρείες του κλάδου «κεφαλαιοποίησαν», με διετή καθυστέρηση είναι η αλήθεια, τη διεθνή προβολή της χώρας από την Ολυμπιάδα και οι ναυλώσεις των σκαφών τους άρχισαν να καταγράφουν κατακόρυφη άνοδο από το 2006, με αποκορύφωμα το 2008.
Ομως η κατάρρευση της Lehman Brothers σηματοδότησε το ξεκίνημα μιας παρατεταμένης περιόδου ύφεσης, με τη ζήτηση για τα ελληνικά σκάφη να «βυθίζεται» χρόνο με τον χρόνο.
Η τάση αυτή ανακόπηκε μόλις πέρυσι, ενώ από εφέτος ξεκίνησε η δυναμική άνοδος.
Σύμφωνα με τους επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ, οι μέχρι στιγμής ενδείξεις οδηγούν στην εκτίμηση ότι ο κλάδος των τουριστικών σκαφών, εκτός σοβαρού απροόπτου, θα έχει συνεχή ανοδική πορεία για ολόκληρη την επόμενη τριετία.
Πάντως, όπως οι ίδιοι εξηγούν, θα απαιτηθεί τουλάχιστον μια πενταετία συνεχούς ανόδου –έστω και με μικρότερα ποσοστά αύξησης από τα εφετινά –προκειμένου η ελληνική αγορά να επανέλθει στα υψηλά επίπεδα του 2008.
Οι παράνομοι
Η εφετινή «ολική επαναφορά» του γιότινγκ, σύμφωνα με τον κ. Στελλιάτο, οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην ουσιαστική καταπολέμηση των παράνομων ναυλώσεων σκαφών από το υπουργείο Ναυτιλίας και τις Λιμενικές Αρχές.
Το «σαφάρι» κατά της παρανομίας οδήγησε τους ιδιοκτήτες των ξένων σκαφών να ζητούν να αποκτήσουν ελληνική άδεια προκειμένου να δραστηριοποιηθούν νόμιμα στο Αιγαίο, στο Ιόνιο και στις άλλες ελληνικές θάλασσες. Οι έλεγχοι από τις Λιμενικές Αρχές ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2017, ενώ μέχρι το τέλος της ίδιας χρονιάς αποκάλυψαν τουλάχιστον 65 ξένα επαγγελματικά σκάφη που έκαναν συστηματικά παράνομες ναυλώσεις.
Το μήνυμα ότι «η Ελλάδα δεν είναι πλέον ξέφραγο αμπέλι επηρέασε σημαντικά και την εφετινή εικόνα της αγοράς» λέει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ και προσθέτει: «Δεν είναι τυχαίο ότι εφέτος δεν υπάρχει ούτε ένα επαγγελματικό τουριστικό σκάφος με ελληνική σημαία δεμένο στις μαρίνες, όπως συνέβαινε τα τελευταία χρόνια. Ολα τα σκάφη δουλεύουν. Ομως αυτό δεν σημαίνει ότι οι παράνομες ναυλώσεις σταμάτησαν τελείως».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΠΕΣΤ, σήμερα οι ενεργές άδειες επαγγελματικών τουριστικών σκαφών στην Ελλάδα ανέρχονται σε 5.250. Από τις αρχές του 2018 ως και πριν από λίγες ημέρες,στη δύναμη του ελληνικού γιότινγκ έχουν ενταχθεί και 70 ξένα σκάφη, τα οποία απέκτησαν ελληνική άδεια.
«Δεδομένου ότι η Ελλάδα θεωρείται το ιδανικότερο μέρος στον πλανήτη για γιότινγκ, φαίνεται ότι το πήραν απόφαση να λειτουργήσουν νόμιμα, ώστε να επωφεληθούν από την υψηλή ζήτηση που καταγράφεται διεθνώς για την Ελλάδα» λέει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ και συμπληρώνει: «Το ελληνικό γιότινγκ βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ξένων τουριστών, καθώς η Ελλάδα έχει έναν ξεχωριστό χαρακτήρα, έναν μεγάλο όγκο νησιών, αλλά κυρίως ένα πολύ καλό κλίμα».

Την ίδια στιγμή, οι εκπρόσωποι του κλάδου χαρακτηρίζουν «μυθεύματα» τις πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά σκάφη «μετανάστευσαν» στην Αλβανία και στην Τουρκία αναζητώντας δουλειά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ