Ο ξαφνικός θάνατος του Sergio Marchionne, επικεφαλής του ομίλου Fiat Chrysler, στις 25 Ιουλίου σε κλινική της Ελβετίας, σε ηλικία 66 ετών, έπειτα από επιπλοκές σε προγραμματισμένη επέμβαση, κλείνει ένα ολόκληρο κεφάλαιο στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το βιβλίο που ο ίδιος ξεκίνησε να «γράφει» από το 2004 για το παρόν και το μέλλον της ιταλικής εταιρείας την οποία κατάφερε τελικά να διασώσει, έστω και με σημαντικές απώλειες, δεν τελείωσε ποτέ. Ο «άνθρωπος με το πουλόβερ», όπως έγινε γνωστός λόγω των ενδυματολογικών επιλογών του, με πτυχία Νομικής, Φιλοσοφίας και Οικονομικών Επιστημών, ήταν ίσως ο πιο αγαπημένος εργοδότης των υπαλλήλων της Fiat μετά τον πατριάρχη της εταιρείας Gianni Agnelli.
Ευγενής και εξαιρετικά επίμονος στις απόψεις του, κέρδισε την εμπιστοσύνη των επενδυτών και των τραπεζιτών θυσιάζοντας, για πολλούς δίχως λόγο, μια εταιρεία όπως η Lancia. Σταχυολογώντας στιγμές της καριέρας του, δεν μπορείς παρά να σταθείς στο πώς από την πρώτη κιόλας διετία της ηγεσίας του στη Fiat την οδήγησε στην κερδοφορία, το 2006, και στο πώς κατάφερε να φέρει τότε στα ταμεία της περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια από την General Motors ως αποτέλεσμα μιας έξοχης διαπραγματευτικής τακτικής.
Κυνηγώντας το αμερικανικό όνειρο κατάφερε το 2009 να αποκτήσει η Fiat το 20% της Chrysler χωρίς να πληρώσει ούτε ένα δολάριο, διασώζοντας τη χρεοκοπημένη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και το κύρος του νέου, τότε, προέδρου των ΗΠΑ Barack Obama.
Με αυτόν τον τρόπο απέκτησε πρόσβαση στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη και σε ένα δίκτυο εκατοντάδων σημείων πώλησης, παρέχοντας ουσιαστικά τεχνολογία για την κατασκευή μικρών αυτοκινήτων η οποία στην Ευρώπη αποδεικνυόταν ξεπερασμένη απέναντι στον άμεσο ανταγωνισμό της.
Και όταν η συγχώνευση των δύο ομίλων ολοκληρώθηκε πλήρως ο Μarchionne έγινε ο επικεφαλής της όγδοης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο με την ονομασία Fiat Chrysler Automobiles. Την ίδια επιθετική στρατηγική ακολούθησε και στη Formula 1 όταν το 2014 αποκαθηλώνοντας από τη Ferrari τον Luca Cordero di Montezemolo ανέλαβε ο ίδιος τη διοίκηση. Η τιμή της μετοχής αυξήθηκε, οι πωλήσεις βελτιώθηκαν, η Ferrari F1 έγινε ξανά υπολογίσιμος αντίπαλος για την πρωταθλήτρια ομάδα της Mercedes και οι Ιταλοί ανέκτησαν τη χαμένη τους αίγλη διεκδικώντας εφέτος το πρωτάθλημα.
Ως οραματιστής στο πεδίο της αυτοκινητοβιομηχανίας εξέφραζε συχνά διαφορετικές από τους συναδέλφους του απόψεις. Πίστευε ότι ο κλάδος ξοδεύει αδικαιολόγητα περισσότερα χρήματα στην εξέλιξη προϊόντων αντί να δημιουργεί υπεραξίες για τους αγοραστές και τους μετόχους σε σύγκριση με οποιονδήποτε άλλον κλάδο της παγκόσμιας οικονομίας. Και ως ρεαλιστής είχε ήδη επιλέξει τον διάδοχό του –τον Mike Manley από την ηγεσία της Jeep –για να πάρει τα ηνία την άνοιξη του 2019 όταν ο ίδιος κατά δήλωσή του θα αποχωρούσε. Αλλά η ζωή είχε άλλα σχέδια.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ