Πυκνότερα δρομολόγια στο δίκτυο του αεροδρομίου και εκπαίδευση νέων ηλεκτροδηγών μέσα από τους κόλπους της ΣΤΑΣΥ είναι τα άμεσα στοιχήματα στην πορεία των σταθερών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Η ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου καθώς και η αναγκαιότητα βελτίωσης της οικονομικής θέσης της εταιρείας βρίσκονται στην αιχμή των πρωτοβουλιών που εξετάζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την περίοδο.
Το business plan
Στοιχείο-κλειδί στα σενάρια που εξετάζονται –και ορισμένα από αυτά έχουν περιγραφεί σε αδρές γραμμές στο business plan που έχει κατατεθεί στο Υπερταμείο –αναδεικνύεται η αξιοποίηση της μόνης σιδηροδρομικής άδειας που βρίσκεται στα χέρια δημόσιου φορέα, μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με αυτή την άδεια η εταιρεία «τρέχει» στο προαστιακό τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο της Γραμμής 3.
Εχοντας λάβει το «πράσινο φως» από το Υπερταμείο, η ΣΤΑΣΥ σχεδιάζει ενίσχυση των δρομολογίων στο εν λόγω τμήμα που θα έχει ως αποτέλεσμα τη διέλευση συρμών πιθανώς κάθε 20λεπτο, από μισή ώρα που είναι σήμερα. Για να είναι όμως αυτό εφικτό, θα πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα περισσότερα τρένα από τα συνολικά 7 που «τρέχουν» σήμερα στο κομμάτι της Γραμμής 3 που φτάνει στο αεροδρόμιο. Οπως πληροφορείται το «Βήμα», υπάρχει ήδη μια αρχική συμφωνία με την Αττικό Μετρό για την απόκτηση νέων τρένων.

«Δίνοντας βάρος στην υπηρεσία που ήδη παρέχουμε στους πολίτες, στόχος είναι η ενδυνάμωση της θέσης μας σε αυτή μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που διαμορφώνεται. Παράλληλα, διερευνούμε κάθε δυνατότητα που έχουμε βάσει των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της για το μέλλον της ΣΤΑΣΥ, υπερασπιζόμενοι πάντα τον χαρακτήρα της ως εταιρείας λειτουργίας και συντήρησης» σχολιάζει, μιλώντας στο «Βήμα», ο κ. Γεώργιος Θωμόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ ΑΕ.
Eνίσχυση βιωσιμότητας
Η επέκταση των προαστιακών δρομολογίων προς το Κιάτο και τη Χαλκίδα καθώς και στο σύνολο της γραμμής Πειραιάς – Αεροδρόμιο μελετώνται ήδη από την εταιρεία, χωρίς να μένει εκτός το σενάριο και της Πάτρας, όταν θα είναι πια έτοιμο το δίκτυο. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτές οι προτάσεις περιλαμβάνονται –αλλά όχι ποσοτικοποιημένες –και στο πλάνο που έχει ήδη σταλεί στο Υπερταμείο. Παράλληλα, υπάρχει ένας μίνι συντονισμός με τον ΟΣΕ που είναι ο διαχειριστής της υποδομής και με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για την υποστήριξη αυτής της πρωτοβουλίας.
Στόχος είναι να έχουν γίνει όλες οι απαιτούμενες προπαρασκευαστικές ενέργειες ώστε η ΣΤΑΣΥ να είναι «ετοιμοπόλεμη» όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα της επιδότησης της ιδιωτικής πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Βάσει δε του 4ου Σιδηροδρομικού Πακέτου που έχει εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προβλέπεται το άνοιγμα και των επιβατικών μεταφορών, αρχής γενομένης από τον Δεκέμβριο του 2020.
Σήμερα, η ΣΤΑΣΥ διαθέτει άδεια σιδηροδρομικής επιχείρησης μόνο για το τμήμα Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο. Σε περίπτωση που θέσει υποψηφιότητα για επέκταση της δραστηριότητάς της και σε άλλα κομμάτια του δικτύου, απαιτούνται επιπλέον πιστοποιητικά ασφαλείας, ενώ θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και η υφιστάμενη άδεια, εφόσον υπάρξει σημαντική μεταβολή στις δραστηριότητές της.
Δεδομένου ότι μια τέτοια απόφαση συνδέεται άμεσα με την οικονομική θέση και τα έσοδα της εταιρείας, απαιτείται να γίνει εκτίμηση βιωσιμότητας προκειμένου να… πειστεί και το νέο αφεντικό των αστικών συγκοινωνιών, το Υπερταμείο, που κρατά στάση αναμονής.Δεδομένου ότι ένα τέτοιο πλάνο απαιτεί νέα τρένα και προσωπικό, ως πιθανότερη μέχρι στιγμής επιλογή φαντάζει η απόκτηση τρένων με τη μέθοδο του leasing, ενώ δεν αποκλείεται το σενάριο σύμπραξης με ιδιωτικό φορέα προκειμένου να φέρει νέα τρένα.
Η εκπαίδευση νέων οδηγών



Ελλείψει του απαραίτητου αριθμού ηλεκτροδηγών, μέχρι σήμερα το πρόγραμμα των δρομολογίων καλύπτεται χάρη στις υπερωρίες των υφιστάμενων οδηγών. Προκειμένου να καλυφθεί το κενό, το οποίο μοιραία εκτοξεύει και το λειτουργικό κόστος της εταιρείας, γίνονται ήδη προσπάθειες εκπαίδευσης για τη δημιουργία οδηγών εκ των έσω, από εργαζομένους δηλαδή της ΣΤΑΣΥ.
Εκτιμάται ότι χρειάζονται επιπλέον 30-35 οδηγοί, οι οποίοι θα προστεθούν στους συνολικά 225 που «τρέχουν» τις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, προκειμένου να βγαίνει ομαλά το υφιστάμενο πρόγραμμα δρομολογίων. Προς τούτο εξετάζεται ήδη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η δυνατότητα, μέσω τροπολογίας, να ανοίξει το ηλικιακό εύρος στα 45 έτη, διότι σήμερα δεν επιτρέπεται η εκπαίδευση ανθρώπων άνω των 40 ετών για το επάγγελμα του οδηγού. Η εκπαίδευση γίνεται εσωτερικά στη ΣΤΑΣΥ.

Σημείο τριβής με τους εργαζομένους οι προμήθειες ανταλλακτικών

Ενα κεντρικό θέμα για τις Σταθερές Συγκοινωνίες, που θα τεθεί επί τάπητος στη συνάντηση που θα έχει τη Δευτέρα η διοίκηση της εταιρείας με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, αφορά τις προμήθειες ανταλλακτικών. Τα σωματεία των εργαζομένων αποδίδουν τις ελλείψεις σε προσωπικό και ανταλλακτικά στη συνεχιζόμενη απαξίωση των δομών και των υποδομών των μέσων σταθερής τροχιάς.

Από τη δική της πλευρά, η εταιρεία επισημαίνει ότι το τελευταίο διάστημα έχουν ληφθεί εγκρίσεις από το υπουργείο Οικονομικών και έχουν ήδη δρομολογηθεί διεθνείς διαγωνισμοί για ανταλλακτικά που βρίσκονταν σε καθυστέρηση. Πρόκειται για προμήθειες που δεν μπορούν να γίνουν με μικρότερους διαγωνισμούς καθώς είναι ετήσιες, με αποτέλεσμα να απαιτούνται χρονοβόρες και πολύπλοκες διαδικασίες. Ο δε χρόνος στον οποίο θα ολοκληρωθούν εξαρτάται και από ενστάσεις και προσφυγές που συχνά προκύπτουν σε αντίστοιχες διαγωνιστικές διαδικασίες.

Αυτό που επισημαίνεται είναι ότι, παρά τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά που δημιουργήθηκαν, δεν υπήρξε καμία επίπτωση στα δρομολόγια που να έγινε αισθητή στον επιβάτη. Με λίγα λόγια, δεν άλλαξαν οι χρονοαποστάσεις των δρομολογίων, που διατηρήθηκαν στα 3,5 λεπτά κατά μέσο όρο στις ώρες αιχμής, στα 5 λεπτά τις υπόλοιπες ώρες και στα βραδινά δρομολόγια στα 8 λεπτά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ