Δώδεκα ακόμη δορυφόροι ανακαλύφθηκαν στον Δία, ανεβάζοντας σε 79 τον αριθμό των γνωστών σε εμάς φεγγαριών του. Παρά το γεγονός ότι ο γίγαντας αερίων φημίζεται για τους εξίσου… γιγάντιους δορυφόρους του –ο Γανυμήδης λόγου χάρη είναι ο μεγαλύτερος στο ηλιακό μας σύστημα με διάμετρο 2.368 χιλιομέτρων -, τα νεοανακαλυφθέντα φεγγάρια είναι σχετικά μικρά. Η διάμετρός τους κυμαίνεται από περίπου 1 έως 4 χιλιόμετρα, μέγεθος το οποίο φαντάζει λιλιπούτειο μπροστά στα 142.984 χιλιόμετρα της διαμέτρου του Δία.
Το πιο ενδιαφέρον είναι εκείνο το οποίο οι αστρονόμοι του Ιδρύματος Κάρνεγκι που έκαναν την ανακάλυψη ονομάζουν Βαλετούντο, από τη δισεγγονή του ρωμαϊκού Δία, θεά της υγείας και της καθαριότητας. Η Βαλετούντο περιφέρεται γύρω από τον Δία ακολουθώντας την ίδια φορά με την οποία ο πλανήτης περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του. Ωστόσο μοιράζεται το ίδιο «μονοπάτι» με μερικούς άλλους μικρούς δορυφόρους οι οποίοι κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση. Οπως επεσήμαναν οι ερευνητές, είναι σαν να κινείται ανάποδα σε έναν αυτοκινητόδρομο, κάτι το οποίο σημαίνει ότι ανά πάσα στιγμή θα μπορούσε να επέλθει μετωπική σύγκρουση. Σε μια τέτοια περίπτωση, εξαιτίας του μικρού μεγέθους τους, οι δορυφόροι που θα συγκρουστούν μπορεί να διαλυθούν εντελώς και να γίνουν σκόνη.

Τεστ αίματος για το μελάνωμα

Ερευνητές στην Αυστραλία ανέπτυξαν μια αιματολογική εξέταση για διάγνωση του μελανώματος σε πρώιμο στάδιο. Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Edith Cowan διεξήγαγε κλινική δοκιμή του νέου τεστ σε 103 ασθενείς με μελάνωμα και σε 104 υγιή άτομα. Οπως αναφέρεται σε δημοσίευση στο «Oncotarget», το τεστ κατάφερε να διαγνώσει το μελάνωμα σε πρώιμο στάδιο στο 79% των περιπτώσεων. Η εξέταση εστιάζει σε έναν συνδυασμό δέκα αντισωμάτων που υποδεικνύουν την παρουσία μελανώματος. Η νέα εξέλιξη θεωρείται άκρως σημαντική καθώς έχει διαπιστωθεί ότι το ποσοστό επιβίωσης των ασθενών με μελάνωμα μειώνεται κατά 50% όταν η διάγνωση αργήσει και γίνει αφού ο επιθετικός αυτός καρκίνος του δέρματος δώσει μεταστάσεις. Οι ερευνητές σχεδιάζουν τώρα μεγαλύτερη κλινική δοκιμή του τεστ αίματος, η οποία θα διαρκέσει τρία έτη.

Η αρχαιότερη συνταγή του κόσμου για ψωμί

Αλεύρι από άγριο σιτάρι και κριθάρι, ανακάτεμα με ρίζες φυτών, προσθήκη νερού και ψήσιμο: αυτή ήταν η «συνταγή» για το αρχαιότερο ψωμί του κόσμου, σύμφωνα με άρθρο στο «PNAS», και χρονολογείται περίπου στα 14.000 χρόνια πριν. Οι ερευνητές του University College του Λονδίνου εικάζουν ότι το ψωμί αυτό ίσως χρησιμοποιούνταν από τους προγόνους μας για να τυλίγουν το ψημένο κρέας, γεγονός που το καθιστά αυτομάτως και το παλαιότερο σάντουιτς της ανθρωπότητας. Το νέο εύρημα προέρχεται από αρχαιολογικό χώρο στην Ιορδανία και μεταθέτει την ύπαρξη του ψωμιού κατά 5.000 χρόνια νωρίτερα σε σύγκριση με την παλαιότερη μέχρι σήμερα απόδειξη ύπαρξης του ψωμιού που προερχόταν από την Τουρκία. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ίσως η καλλιέργεια σιτηρών για ψωμί να αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη για την εμφάνιση της γεωργίας.