Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, η Αλεξάντρα Βαν Ουτ ήταν ακόμη βοηθός στυλίστα σε γνωστά περιοδικά μόδας. Κάποια στιγμή τής ανατέθηκε η προετοιμασία της φωτογράφισης μιας διάσημης γυναίκας και έπρεπε να αναζητήσει όλα τα μαύρα φορέματα που εμφανίστηκαν στις επιδείξεις των μεγάλων οίκων τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να φτιάξει τον πίνακα παρουσίασης. Βράδια ολόκληρα ξενύχτησε ψάχνοντας με όλους τους προσφερόμενους τρόπους. Η διαδικασία την εξουθένωσε, την προβλημάτισε και τη θύμωσε. Καμία από τις σχετικές ιστοσελίδες δεν πρόσφερε τη δυνατότητα αναζήτησης με τα ρούχα ταξινομημένα σε κατηγορίες. Και αυτό την εποχή που τεχνολογικοί «νεωτερισμοί» όπως η Uber και το Instagram γνώριζαν ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα. «Είναι δυνατόν η μόδα να βρίσκεται τόσο πίσω; Μπορεί πραγματικά να είναι τόσο ανόητη;» αναρωτήθηκε. Tότε ένας φίλος της «έριξε» την ιδέα. «Αν σου φαίνεται πως είναι έτσι, γιατί δεν κάνεις κάτι γι’ αυτό;» της πρότεινε.
Η 28χρονη, γαλλικής και αγγλικής καταγωγής Αλεξάντρα, η οποία ζει στο Παρίσι, το τόλμησε. Το 2016 δημιούργησε το Tagwalk (www.tag-walk.com), μια μηχανή αναζήτησης, με σκοπό να αναδειχθεί σε… Google της μόδας! «Μιλάμε για 537 σχεδιαστές οι οποίοι παρουσιάζουν τη δουλειά τους τέσσερις φορές τον χρόνο. Αυτό σημαίνει περί τα 35.000 looks ετησίως. Εστω ότι έχεις το υψηλότερο IQ στον κόσμο, είναι αδύνατον να θυμηθείς κάθε εμφάνιση με πουά στην ίδια σεζόν» εξηγούσε αργότερα σε μια συνέντευξή της.
Το Tagwalk περιλαμβάνει κάθε εμφάνιση από τις πασαρέλες του Παρισιού, της Νέας Υόρκης, του Λονδίνου και του Μιλάνου τα τελευταία χρόνια, ταξινομημένες ανά κατηγορία και με πολλαπλές «εισόδους» για τον χρήστη, στις οποίες μπορεί να έχει κανείς πρόσβαση σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Πλέον η νεαρή ιδρύτρια στέλνει δικούς της φωτογράφους στα catwalks και η επισύναψη πραγματοποιείται με τη βοήθεια της –τελευταίου τύπου –τεχνολογίας. Στην αρχή, πάντως, όλα γίνονταν με το χέρι. Τους πρώτους έξι μήνες έκανε τα πάντα μόνη της. Επικοινωνούσε προσωπικά με τους οίκους και ζητούσε την άδεια να χρησιμοποιήσει το υλικό τους, ταξινομούσε, έκανε διαχειριστική δουλειά… Αργότερα προσέλαβε τρεις στυλίστες και πλέον απασχολεί δώδεκα άτομα, με τα οποία συσκέπτεται καθημερινά το πρωί προκειμένου να κατανείμουν την εργασία και να «κατεβάσουν», από κοινού, ιδέες.
Startup με γούστο
Παρά την εκτεταµένη, όπως είναι φυσικό, χρήση της τεχνολογίας, το ανθρώπινο µάτι είναι ακόµη απαραίτητο εργαλείο για την οµάδα του Tagwalk. «Κάποιες φορές ένα ρούχο µπορεί να µοιάζει µπεζ αλλά ταυτόχρονα να µπορεί να ερµηνευθεί και µε ένα άλλο, παραπλήσιο χρώµα. Αυτές είναι λεπτοµέρειες που δεν µπορεί προς το παρόν να αντιµετωπίσει η τεχνολογία. Ετσι, κρίνουµε προσεκτικά κάθε look και αποφασίζουµε ποιες είναι οι λέξεις-κλειδιά στις οποίες θα πρέπει να ταξινοµηθεί. Και οι ίδιοι οι οίκοι, πάντως, προτείνουν τις δικές τους λέξεις-κλειδιά. Γενικά, συνεργαζόµαστε δηµιουργικά για να κάνουµε τον κατάλογο όσο το δυνατόν πιο ακριβή και φιλικό στον χρήστη» δήλωνε η Βαν Ουτ σε παλαιότερη συνέντευξή της.
Πέρα από τις συλλογές των κορυφαίων οίκων, το Tagwalk συµπεριλαµβάνει και µικρότερα brands, τα οποία πληρώνουν προκειµένου να παρουσιάζονται τα lookbooks τους, καθώς και µια κατηγορία street style µόδας. Πριν από µερικούς µήνες προστέθηκε και µια επιλογή online αγορών, η οποία συνδέει τον χρήστη µε ένα ηλεκτρονικό κατάστηµα.
Η περιήγηση στην ηλεκτρονική βάση δεδοµένων είναι δωρεάν και σύµφωνα µε την ιδρύτρια θα συνεχίσει να λειτουργεί κατά τον ίδιο τρόπο. Τα έσοδα προέρχονται τόσο από τα χρήµατα που καταβάλλουν οι µικρότεροι οίκοι προκειµένου να παρουσιάσουν τις δηµιουργίες τους (µεταξύ 50 και 250 ευρώ), όσο και από τις συµβουλευτικές υπηρεσίες που τους παρέχει η οµάδα του Tagwalk: ενηµέρωση για το πώς βλέπουν τη φίρµα τους οι επισκέπτες της ιστοσελίδας, πόσο δηµοφιλείς είναι, αλλά και ποια είναι τα χρώµατα, τα µήκη, τα υφάσµατα και γενικά το ύφος που έχουν τη µεγαλύτερη δηµοτικότητα στα πεδία αναζήτησης.
Η φινετσάτη startup, η οποία ξεκίνησε µε σκοπό να βοηθήσει τους πρώην συναδέλφους της ιδρύτριας, έχει πλέον εξελιχθεί σε ένα από τα πιο χρήσιµα εργαλεία της βιοµηχανίας της µόδας. «Πλέον έχω 25.000 εγγεγραµµένους χρήστες, οι οποίοι επισκέπτονται τη σελίδα τρεις φορές την εβδοµάδα και παραµένουν γύρω στο ένα τέταρτο σε κάθε κατηγορία» δήλωνε η ίδια σε πρόσφατη συνέντευξή της στους έγκριτους «Financial Times». Οι «θαµώνες» του Tagwalk προέρχονται κατά 91% από τον χώρο και το 72% είναι κάτω των 40 ετών.
Η Βαν Ουτ έχει φιλόδοξα σχέδια για το Tagwalk. Εχει ήδη προσελκύσει τους πρώτους επενδυτές και, καθώς αντιλαµβάνεται τον κίνδυνο αντιγραφής της ιδέας της, σκέφτεται ήδη να επεκταθεί στην αγορά της Ασίας. Ωστόσο, δεν κρύβει ότι η τελευταία, φρενήρης διετία είχε βαρύ συναισθηµατικό κόστος (χώρισε µε τον σύντροφό της και πήρε κάποια κιλά). Οταν σκέφτεται όµως ότι πλέον τα τρία τέταρτα του εκδοτικού περιεχοµένου στον χώρο της µόδας παράγονται από πίνακες παρουσιάσεων τους οποίους κάποιος δηµιούργησε από την ιστοσελίδα της, αισθάνεται πως οι θυσίες της έπιασαν τόπο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ