Αν υπάρχει ένας κατασκευαστής ο οποίος θα μπορούσε να αναδειχθεί ως ο κύριος εκφραστής της φιλοσοφίας του downsizing, τότε αυτός είναι η Volkswagen.
H γερμανική φίρμα όχι μόνο προηγήθηκε των ανταγωνιστών της, εφαρμόζοντας με θαυμαστή συνέπεια και επιτυχία τον περιορισμό των μεγεθών, αλλά ήταν και εκείνη που εξάντλησε χωρίς δισταγμό τις δυνατότητες τεχνολογιών όπως ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου και η συνδυαστική χρήση-λειτουργία υπερσυμπιεστών.
Κάπως έτσι, λοιπόν, κινητήρια σύνολα μικρού κυβισμού κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε ρόλους αναμφίβολα απαιτητικούς, κερδίζοντας ένα στοίχημα που οι περισσότεροι χαρακτήριζαν χαμένο.
Μιλώντας, βέβαια, για «ειδικές κατασκευές» –όσο ειδική μπορεί να είναι μια πρόταση που φέρει τα θρυλικά διακριτικά GTI –η θεωρία του downsizing σύντομα αντικαταστάθηκε από εκείνη του rightsizing, με το σωστό μέγεθος να «κλειδώνει» στην περίπτωση της κορυφαίας έκδοσης του VW Polo στα 1.984 κ.εκ.

Η γοητεία της υπερβολής

Ουσιαστικά πρόκειται για το τετρακύλινδρο, προφανώς υπερτροφοδοτούμενο, σύνολο που κινεί το αντίστοιχο VW Golf, επιλογή που με φορολογικούς όρους θα μπορούσε να ερμηνευτεί ακόμα και ως υπερβολική.
Η αλήθεια είναι ότι τα δύο λίτρα ως μέγεθος τρομάζουν, όχι εκείνους που συνειδητά θα επιλέξουν ένα hot hatch «τσέπης» και με την πρώτη ευκαιρία θα αξιοποιήσουν τις δεδομένες ικανότητές του στην άσφαλτο, αλλά αυτούς που θα λειτουργήσουν συναισθηματικά και θα υποκύψουν άθελά τους στην ακαταμάχητη γοητεία ενός αυθεντικού GTI.
Για τους πρώτους, το γεγονός ότι οι 200 ίπποι και τα 320 Nm ροπής περνούν με υποδειγματικό τρόπο στον δρόμο, εξασφαλίζοντας επιδόσεις οι οποίες θα μπορούσαν να συγκριθούν με ισχυρότερους συνδυασμούς, αρκεί.
Οι υπόλοιποι θα χρειαστεί να αναζητήσουν άλλοθι στον πλήρη εξοπλισμό που συνοδεύει τη συγκεκριμένη έκδοση και στα στοιχεία που εξασφαλίζουν ένα σύντομο αλλά απολαυστικό ταξίδι στο ένδοξο παρελθόν της.
Οι καρό επενδύσεις των καθισμάτων αποτελούν το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα, όχι όμως και το μοναδικό.
Μια άλλη λογική, πάντως, ακολουθεί το πιλοτήριο καθώς ο ψηφιακός πίνακας οργάνων σε συνδυασμό με την κεντρικά τοποθετημένη έγχρωμη οθόνη αφής παραπέμπει στο σήμερα, υποστηρίζοντας με τον καλύτερο τρόπο τις πλέον προηγμένες εφαρμογές άνεσης και ασφάλειας.

Γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι

Δεν χρειάζεται να είσαι «ειδικός» για να διαπιστώσεις ότι το ισχυρότερο μέχρι σήμερα Polo GTI είναι και το ταχύτερο. Αλλωστε με τον δίλιτρο κινητήρα διπλού ψεκασμού να διαθέτει το «βάθος» που έλειπε στο παρελθόν, το πλαίσιο να στέκεται αντάξιο των υψηλών προσδοκιών και το εξατάχυτο DSG να θυμίζει με την ταχύτητα των αντιδράσεών του τον παλιό, καλό εαυτό του, τα νούμερα των επιδόσεων περνούν σε δεύτερη μοίρα.
Είναι η αποτελεσματικότητα που με τη διακριτική συμβολή των «ηλεκτρονικών» θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, η αποδοτικότητα που κάνει τα 1.984 κ.εκ. ενός υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα υψηλών επιδόσεων να φαντάζουν πιο προσιτά και η ικανότητα των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ να μεταβάλλουν τον προσανατολισμό του αυτοκινήτου απαντώντας σε κάθε απαίτηση και καθιστώντας την όποια στείρα αντιπαράθεση σε επίπεδο «χρόνων» περιττή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ