Τα εμπορεύματα φέρνουν επενδυτικό φόρτο στον σιδηρόδρομο

Ο ορατός ορίζοντας ολοκλήρωσης του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου, οι θεαματικές επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά και η δρομολόγηση της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας συνθέτουν το τρίπτυχο που προσελκύει όλο και περισσότερους επενδυτές στις σιδηροδρομικές ράγες.


Ο ορατός ορίζοντας ολοκλήρωσης του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου, οι θεαματικές επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά και η δρομολόγηση της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας συνθέτουν το τρίπτυχο που προσελκύει όλο και περισσότερους επενδυτές στις σιδηροδρομικές ράγες. Το μεγάλο βήμα της Rail Cargo Logistics Goldair μπορεί να χρειάστηκε 2,5 χρόνια για να ολοκληρωθεί, σήμερα όμως εγκαινιάζεται το πρώτο εμπορευματικό σιδηροδρομικό δρομολόγιο στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται μάλιστα για το πρώτο δείγμα ουσιαστικού «ανοίγματος» της αγοράς των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η θυγατρική της ελληνικής Goldair και των Αυστριακών Σιδηροδρόμων είναι η πρώτη ελληνική ιδιωτική εταιρεία που έλαβε σιδηροδρομική άδεια τον Ιανουάριο του 2016 κι έγινε παράδειγμα προς μίμηση. Μέχρι σήμερα, κι ενώ η ιδιωτική πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ ρίχνει βάρος στην εμπορευματική δραστηριότητα συνάπτοντας στρατηγική συνεργασία με τους Κινέζους του ΟΛΠ, έχουν λάβει ήδη άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης η κινεζικών συμφερόντων PEARL, καθώς και η ΜΑΚΙΟΣ Logistics με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Εντωμεταξύ, ο πέμπτος «παίκτης» βρίσκεται προ των πυλών, καθώς η ρουμανική Grup Feroviar Roman SA έχει καταθέσει φάκελο στην αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για δραστηριοποίηση στην Ελλάδα. Σύμφωνα με πηγές κοντά στις διαδικασίες, υπάρχουν κι άλλοι ενδιαφερόμενοι οι οποίοι βολιδοσκοπούν την ελληνική αγορά, αλλά δεν είναι ακόμα με τον φάκελο στο χέρι.
«Ναυμαχία» στη Βόρεια Ελλάδα
Οι προοπτικές του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αλλά και το Sea2Sea project που θα ενώσει σιδηροδρομικά τρία λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας με τρία της Βουλγαρίας κι εν συνεχεία με την Κωνστάντζα της Ρουμανίας, έχουν φουντώσει τον ανταγωνισμό στη Βόρεια Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο ότι τρεις εκ των παικτών έχουν ορμητήριο τη Θεσσαλονίκη, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εκδηλώνει δημόσια το ενδιαφέρον της για μια ακόμη στρατηγική συνεργασία με τους νέους ιδιοκτήτες του ΟΛΘ.
Ακόμη, η Rail Cargo Logistics Goldair θα δρομολογήσει συρμούς στον άξονα Θεσσαλονίκη –Ειδομένη, αρχικά με μισθωμένες από τη ΓΑΙΑΟΣΕ μηχανές. Στο ίδιο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου πρόκειται να δραστηριοποιηθεί και η ΜΑΚΙΟΣ Logistics, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, τα φορτία του ΟΛΘ εποφθαλμιούν και οι Ρουμάνοι. Επισημαίνεται ότι το ερχόμενο φθινόπωρο αναμένεται η ολοκλήρωση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη.
Αίρονται ένα-ένα τα εμπόδια για το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς
Πέρα από τις εργασίες αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου, οι οποίες στον βασικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης αναμένεται να μειώσουν περί τα τέλη του έτους τη διάρκεια της διαδρομής σε 4 ώρες, ένα σημαντικό εμπόδιο για το άνοιγμα της αγοράς είναι η έλλειψη μηχανοδηγών. Το πλήρες άνοιγμα της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας του ΟΣΕ από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα δώσει τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν και να πιστοποιηθούν οι νέες γενιές μηχανοδηγών. Σήμερα, η Σιδηροδρομική Ακαδημία προχωρά με τις απαραίτητες από την ευρωπαϊκή νομοθεσία πιστοποιήσεις των υφιστάμενων μηχανοδηγών της ΣΤΑΣΥ.
Εντωμεταξύ, η διοίκηση του ΟΣΕ έχει ήδη αποστείλει πρόσκληση σε όλες τις εταιρείες που έχουν λάβει άδεια για μεταφορικό έργο στην Ελλάδα προκειμένου να προσδιορίσουν τις ανάγκες τους ώστε βάσει αυτών να δομηθεί το πρόγραμμα της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.