H σύμβαση παραχώρησης για 40 χρόνια 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport πέρασε από σαράντα κύματα και έπρεπε να το θέσουν οι δανειστές ως προαπαιτούμενο του τρίτου μνημονίου για να υπογραφεί τελικά τον Απρίλιο του 2017 με το ΤΑΙΠΕΔ.
Ακόμα και αυτή η σύμβαση που προέβλεπε τίμημα 1,25 δισ. ευρώ εφάπαξ, ετήσιο πάγιο τίμημα παραχώρησης 22 εκατ. ευρώ, ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης 28,5% επί των λειτουργικών κερδών και κυρίως επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των αεροδρομίων που είχαν στέγες από ελενίτ, χωρίς να αλλάζει το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς, χρειάστηκε πάνω από ενάμιση χρόνο για να υπογραφεί ώστε να καμφθούν οι αντιρρήσεις Σπίρτζη αλλά και αρκετών άλλων μέσα στην κυβέρνηση. Μάλιστα η κυβέρνηση πανηγύριζε για την αύξηση των άμεσων ξένων επενδύσεων το 2017, όταν το 60% του ποσού προερχόταν ακριβώς από αυτή τη σύμβαση.
Η παραπάνω αναφορά γίνεται με αφορμή μια πρωτοβουλία της Fraport η οποία προχωρεί στη μείωση των αεροναυτιλιακών τελών κατά 50% τους χειμερινούς μήνες για δύο χρόνια (2018-2019 και 2019-2020) με στόχο να δοθεί κίνητρο σε αεροπορικές εταιρείες να εισαγάγουν νέα διεθνή δρομολόγια ώστε να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος στη χώρα μας.
To τέλος από περίπου 13 ευρώ θα υποχωρήσει στα 7 ευρώ για κάθε επιβάτη. Η Fraport προχωρεί σε αυτές τις εκπτώσεις κατ’ αρχάς για το δικό της όφελος. Η ενδεχόμενη αύξηση της κίνησης θα ενισχύσει τα έσοδά της. Παίρνει όμως και το ανάλογο ρίσκο, αφού μπορεί κάλλιστα να ανταποκριθούν αεροπορικές εταιρείες αλλά να είναι λίγες και η Fraport να μπαίνει μέσα λόγω της μεγάλης έκπτωσης που θα έχει δώσει.
Αυτή όμως η ευελιξία που δείχνει μια ιδιωτική εταιρεία η οποία προσπαθεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της σε σχέση με άλλα αεροδρόμια του εξωτερικού και δεν επαναπαύεται στις δάφνες της –τα 14 αεροδρόμια πάνε τρένο και στο πεντάμηνο του 2018 η διεθνής κίνηση είναι αυξημένη κατά 20% –είναι που έχει σημασία. Αν πετύχει η στόχευση της Fraport, το τουριστικό προϊόν στους 14 αυτούς προορισμούς θα είναι ελκυστικό για 365 ημέρες τον χρόνο, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη όχι μόνο των τουριστικών μονάδων που θα φιλοξενούν τους επισκέπτες αλλά και των τοπικών κοινωνιών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ