Ακούγεται απίστευτο, αλλά είναι αληθινό: έχουν περάσει 118 χρόνια από την πρώτη φορά που το Τορίνο φιλοξένησε μια έκθεση αυτοκινήτου στο Castello del Valentino, εκεί όπου και εφέτος ιταλοί και άλλοι κατασκευαστές παρουσιάζουν ήδη από τις 6 Ιουνίου ως και σήμερα δεκάδες νέα και παλαιότερα μοντέλα. Μια υπαίθρια διοργάνωση με δωρεάν είσοδο που πραγματοποιείται στη σκιά της διεθνούς έκθεσης της Μπολόνια και αρνείται να «σβήσει», ακολουθώντας ωστόσο τη φθίνουσα πορεία της «Βασίλισσας του Τορίνο», της Fiat, η οποία, για την Ιστορία, ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 1899.
Η αναφορά στο παρελθόν δεν είναι τυχαία. Ο χώρος και τα πεντηκοστά γενέθλια της Italdesign σχεδόν την επιβάλλουν, κατευθύνοντας το βλέμμα και τη σκέψη των επισκεπτών σε εκθέματα που θα συνεχίσουν να συντηρούν στο διηνεκές τον ιταλικό μύθο. Ανάμεσά τους, τα τριάντα μοντέλα παραγωγής, ερευνητικά πρωτότυπα και σχεδιαστικές απόπειρες της Italdesign, η οποία ιδρύθηκε από τους Τζορτζέτο Τζουτζιάρο και Αλντο Μαντοβάνι τον Φεβρουάριο του 1968 και «επανιδρύθηκε» τον Μάιο του 2010 από τον όμιλο VW, ο οποίος απέκτησε τότε το 90,1% των μετοχών της και τον Ιούλιο του 2015 το υπόλοιπο 9,9%.
Η συνεργασία των δύο μερών ήταν ήδη στενή από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, αποδίδοντας πολύ σημαντικά αυτοκίνητα για τους Γερμανούς (όπως τα πρώτα Golf και Scirocco του 1974) που δεν μονοπώλησαν τον οίστρο του Τζουτζιάρο και των συνεργατών του. Κάπως έτσι προέκυψαν μοντέλα αναφοράς, όπως το DeLorean DMC-12 του 1981, που πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική τριλογία «Επιστροφή στο Μέλλον», το πρώτο Golf GTi ή το Fiat Panda 4×4 Strip του 1981. Στην εφετινή έκθεση είδαμε το Biga του 1992 που εισήγαγε την έννοια του car sharing (διαμοιρασμού οχημάτων) προτού αυτή ανακαλυφθεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, το Megagamma του 1978 που θεωρείται προπομπός των οχημάτων ενός όγκου, αλλά και το Capsula του 1984, το σασί του οποίου αποτελούσε θεωρητικά την κοινή βάση για διαφορετικού τύπου οχήματα.
Πέρα από τον σχεδιασμό μοντέλων όπως το πρωτότυπο VW W12, το οποίο σημείωσε ρεκόρ ταχύτητας σε 24ωρο αγώνα το 2001 με 322,891 χλμ. / ώρα, ή η πρωτότυπη Alfa Romeo Brera του 2002, η Italdesign «υπογράφει» τη μηχανολογική εξέλιξη διαφόρων αυτοκινήτων, όπως για παράδειγμα το MINI του 2008 ή το Audi TT του 2017. Ωστόσο, κορυφαία παραδείγματα δημιουργικότητας του ιταλικού οίκου αποτελούν ταυτόχρονα το Bizzarrini Manta (το πρώτο πρωτότυπο που σχεδίασε και κατασκεύασε για την έκθεση του Τορίνο, το 1968, σε μόλις 40 ημέρες) αλλά και το Pop.Up Next του 2018 που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Airbus και την Audi ως μια ιπτάμενη ηλεκτροκίνητη κάψουλα που κινείται αυτόνομα –χωρίς οδηγό –και στον δρόμο, επιλύοντας, κατά τους δημιουργούς της, το πρόβλημα των αστικών μετακινήσεων την επόμενη δεκαετία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ