Ζωντανεύει ξανά το ιστορικό ναυπηγείο στο Νεώριο της Σύρου έχοντας ήδη στις 70 ημέρες επαναλειτουργίας του επισκευάσει 17 πλοία, ενώ ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εξειδικευμένες εργασίες της ανέλκυσης της πλωτής δεξαμενής «Βιολαντώ».
Το πολύπαθο ναυπηγείο, που μετρά 157 χρόνια ζωής, μπαίνει στην τελική ευθεία της εξυγίανσης και της μεταβίβασης στην ελληνοαμερικανική εταιρεία ONEX του επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το business plan της εξυγίανσης βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσης και αναμένεται τις επόμενες ημέρες να υποβληθεί στους πιστωτές πρώτα για έγκριση, ώστε να κατατεθεί η συμφωνία εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο Σύρου για επικύρωση.
Ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα και η ιδιαιτερότητα στην περίπτωση της εξυγίανσης του Ναυπηγείου Σύρου; Οι οφειλές του Νεωρίου προς τον ΕΦΚΑ, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες φτάνουν τα 18 εκατ. ευρώ. Αυτό που αναμένεται είναι η έγκριση του διοικητικού συμβουλίου του ΕΦΚΑ για τη ρύθμιση του χρέους σε έως 280 δόσεις.
Αρχικά είχε σχεδιαστεί να προχωρήσει με νομοθετική ρύθμιση, όμως αυτό θα συναντούσε τον τοίχο της DGComp (Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής), καθώς θα μπορούσε να θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση προς την εταιρεία.
Η ΟΝΕΧ, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων με την ελληνική κυβέρνηση για την ανεύρεση στρατηγικού επενδυτή για το Νεώριο, είχε καταθέσει την πιο ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία περιλαμβάνει συνολικές επενδύσεις 60 εκατ. ευρώ και αποπληρωμή δεδουλευμένων στους περίπου 500 εργαζομένους.
Ακμή και παρακμή
Από την ίδρυσή του, το 1861, το Ναυπηγείο της Σύρου έχει γνωρίσει πολλές διοικητικές αλλαγές αλλά και περιόδους ακμής και παρακμής, που λίγο-πολύ ακολουθούσαν την οικονομική κατάσταση της χώρας. Χαρακτηριστικό της μεγάλης σημασίας του Ναυπηγείου Σύρου είναι το γεγονός ότι εκεί ναυπηγήθηκε, στα τέλη του 19ου αιώνα, το πρώτο στην Ελλάδα μεταλλικό εμπορικό πλοίο, ενώ μέχρι και τις αρχές του 20ού συναγωνιζόταν τον Πειραιά στις βαριές κατασκευές. Μέχρι σήμερα παραμένει ένα αμιγώς εμπορικό ναυπηγείο.
Τα τελευταία χρόνια τα ναυπηγεία του Νεωρίου πέρασαν μια ακόμα μεγάλη κρίση, η οποία ξεκίνησε το 2015. Προκειμένου να δοθεί μια μικρή οικονομική ανάσα στους εργαζομένους, τον Δεκέμβριο του 2016 έφτασε στις εγκαταστάσεις του για επισκευή η πλωτή δεξαμενή του Ναυτικού.
Η παύση της ουσιαστικής λειτουργίας του τον Μάρτιο του 2017 κινητοποίησε τους πιστωτές προς εξεύρεση λύσης με γνώμονα την εξαιρετικής σημασίας στρατηγική θέση που κατέχουν τα Ναυπηγεία Σύρου στον χώρο του Αιγαίου, αλλά και τον καταλυτικό ρόλο τους στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, με ταυτόχρονη μέριμνα για κάλυψη του συνόλου των απαιτήσεων των εργαζομένων των ναυπηγείων από τον νέο επενδυτή, τον όμιλο ΟΝΕΧ, συμφερόντων του ελληνοαμερικανού επιχειρηματία Πάνου Ξενοκώστα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η επαναλειτουργία του ναυπηγείου ήταν σαφές ότι θα περνούσε μέσα από την εξυγίανσή του με εργαλείο το άρθρο 106 του Πτωχευτικού Κώδικα όπως ισχύει και τη συμφωνία του απαιτούμενου εκ του νόμου ποσοστού πιστωτών σε ένα βιώσιμο σχέδιο εξυγίανσης, το οποίο τελικώς θα κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο προς επικύρωση.
Αισιοδοξία
Οι ενέργειες που έγιναν στο πλαίσιο της διαδικασίας ήταν:
1. Ολοκληρώθηκε η διαδικασία έγκρισης οικονομικών καταστάσεων ετών 2015 και 2016 από τη Γενική Συνέλευση της εταιρείας και εγκρίθηκε το ισοζύγιο του έτους 2017.
2. Δημιουργήθηκε μια ενδιάμεση εταιρεία προκειμένου να πάρουν και πάλι μπρος οι μηχανές του ναυπηγείου, σε συνεργασία με την εταιρεία ΟΝΕΧ, κατόπιν παραχώρησης του μέχρι πρότινος ιδιοκτήτη του ναυπηγείου Νίκου Ταβουλάρη.
3. Υστερα από ενέργειες του γραφείου του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα, που έχει αναλάβει την υλοποίηση του σχεδιασμού για την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, δόθηκε η δυνατότητα επανασύνδεσης με τη ΔΕΗ στην ενδιάμεση εταιρεία. Η ηλεκτροδότηση του ναυπηγείου είχε διακοπεί από τον Νοέμβριο του 2017 λόγω των συσσωρευμένων οφειλών προς τη ΔΕΗ.
4. Το σωματείο εργαζομένων συμφώνησε στη διαδικασία εξυγίανσης με ομόφωνη απόφαση Γενικής Συνέλευσης την 1η Μαρτίου του 2018.
5. Το πρώτο πλοίο για επισκευή, μετά τη 14μηνη αδράνεια, έφτασε στις δεξαμενές του Νεωρίου στις 20 Μαρτίου 2018.
Η αισιοδοξία στο νησί της Σύρου επέστρεψε. Και ιδίως στις τάξεις των εργαζομένων. Είναι χαρακτηριστική άλλωστε η αναφορά που γίνεται μέσα από το δελτίο Τύπου του εργοστασιακού σωματείου που εκδόθηκε την περασμένη εβδομάδα: «Τα 17 πλοία που επισκευάστηκαν στο ναυπηγείο μας στις 70 ημέρες της επαναλειτουργίας μας με απόλυτη επιτυχία και η ανέλκυση της Νο 1 πλωτής δεξαμενής «Βιολαντώ» μας γεμίζουν με πίστη ότι η ναυπηγοεπισκευαστική μας βιομηχανία μπορεί να ζει και να είναι ψηλά, εκεί που της αξίζει».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ