Εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο, η χωροθέτηση τουριστικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα εξαρτάται από τα ισχύοντα Περιφερειακά Σχέδια Χωροταξικού Σχεδιασμού. Εκείνα που είχαν καταρτιστεί το 2003 και 2004, δηλαδή πριν από περίπου μια δεκαπενταετία, όταν πολλά από τα σύγχρονα μοντέλα τουριστικής ανάπτυξης δεν υπήρχαν ούτε ως σκέψη.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι το Συμβούλιο της Επικρατείας με δύο ξεχωριστές αποφάσεις (το 2015 και το 2017) ακύρωσε τα δύο τελευταία Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια για τον Τουρισμό. Το πιο πρόσφατο ακυρώθηκε το 2015, γιατί δεν είχε τηρηθεί η νόμιμη διαδικασία για την έγκρισή του και έτσι είχε επανέλθει σε ισχύ το παλαιότερο του 2009, το οποίο με τη σειρά του ακυρώθηκε στις αρχές του 2017, ως παρωχημένο.
Ωστόσο, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κάθε άλλο παρά έτρεξε τις διαδικασίες για τη σύνταξη ενός νέου χωροταξικού πλαισίου. Μόλις εχθές, σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά την ακύρωση και του δεύτερου πλαισίου, υπογράφηκε από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιώργο Σταθάκη, η σύμβαση ανάθεσης της μελέτης για το Νέο Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό. Η εκπόνηση αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα για να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες, με την κατάρτιση του σχετικού σχεδίου Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
Στο μεταξύ, όπως είχε καταγγείλει και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος, η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού, όπως και η αργή απονομή της δικαιοσύνης (με δικαστικές αποφάσεις που μπορεί να ακυρώσουν μετά από καιρό τον αρχικό σχεδιασμό), αποτελούν τους δύο λόγους, σημαντικότερους ακόμη και από τη φορολογία, οι οποίοι αποτελούν τροχοπέδη για την υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων στον τουρισμό.
Κάθε νέα μεγάλη τουριστική επένδυση για να αδειοδοτηθεί θα πρέπει να «κουμπώνει» με τα 12 Περιφερειακά Σχέδια Χωροταξικού Σχεδιασμού, τα οποία βρίσκονται σήμερα σε ισχύ (τα 9 από το 2003, τα δύο από το 2004 και το προσφάτως αναθεωρημένο της Κρήτης). Είναι αξιοσημείωτο ότι όλα περιφερειακά χωροταξικά έχουν ανανεωθεί και περιμένουν εδώ και περίπου μία τριετία σε κάποιο συρτάρι του ΥΠΕΝ για να προχωρήσει η θέσπισή τους, με ορατό τον κίνδυνο -αν καθυστερήσει κι άλλο- να θεωρηθούν με τη σειρά τους ξεπερασμένα.
Σε κάθε περίπτωση, άλλοι 18 μήνες χωρίς Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, σύμφωνα με πηγές της τουριστικής αγοράς, θα δημιουργήσει περαιτέρω καθυστερήσεις στην ανάπτυξη της «βαριάς» βιομηχανίας της χώρας. Όπως επισημαίνουν, ο προγραμματισμός στον τομέα του τουρισμού –ειδικά από τους ξένους επενδυτές – γίνεται με ορίζοντα δεκαετίας, γι΄ αυτό και πρέπει να θεμελιώνεται πάνω σε στέρεα θεσμικά θεμέλια.