Στο λεξικό η επεξήγηση του λήμματος «διορατικός» θα μπορούσε να έχει το ονοματεπώνυμο Θεόδωρος Βασιλάκης. Ενας επιχειρηματίας που ήταν πάντα ένα βήμα μπροστά από την εποχή του. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης έφυγε από τη ζωή την περασμένη Πέμπτη σε ηλικία 78 ετών. Επίμονος, αποτελεσματικός, δούλεψε σκληρά και δημιούργησε υγιείς επιχειρήσεις, όπως η Autohellas Hertz και η Aegean Airlines, απασχολώντας χιλιάδες εργαζομένους και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Οσο ηχηρή ήταν η επιχειρηματική του δραστηριότητα, τόσο αθόρυβη ήταν η κοινωνική του ζωή. Σεμνός και ταπεινός, είχε πάντα χρόνο για την οικογένειά του, τη γυναίκα του Εμμανουέλα, τους γιους του Ευτύχη και Γιώργο, και τα έξι εγγόνια του. Τα τελευταία χρόνια ταλαιπωρούνταν από την επάρατο νόσο αλλά πάντα ήταν κοντά στα παιδιά του, που ηγούνται εδώ και καιρό του οικογενειακού ομίλου δίνοντας πάντα τις πολύτιμες συμβουλές του.
Γιος του Ευτύχη Βασιλάκη, o οποίος είχε την ευθύνη της διανομής καυσίμων της εταιρείας «Ρέστης» στον Νομό Ηρακλείου, ο Θεόδωρος, που γεννήθηκε το 1940, είχε το επιχειρηματικό δαιμόνιο από μικρός.
«Από παιδί προτιμούσα να επιχειρώ παρά να παίζω. Ετσι, μετά το σχολείο δούλευα στα αμπέλια 12 χλμ. έξω από το Ηράκλειο, και το βράδυ πουλούσα στους εργάτες τσιγάρα και καραμέλες που είχα αγοράσει. Αισθανόμουν από πιτσιρικάς ότι για να τα βγάλω πέρα στη ζωή έπρεπε να δημιουργήσω κάτι από μόνος μου» εξιστορεί ο ίδιος σε παλαιότερη συνέντευξή του. Οταν ενηλικιώνεται, το 1958, πηγαίνει στις ΗΠΑ για σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Επιστρέφει το 1961 στην Κρήτη και βάζει στόχο να επεκτείνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του πατέρα του.
Η «Ρέστης» είχε εξαγοραστεί από την Texaco. Ο διορατικός Θεόδωρος κατορθώνει να πάρει από την Texaco το δικαίωμα διανομής καυσίμων σε όλη την Κρήτη. Παράλληλα, ιδρύει πρατήρια τα οποία κατασκευάζει ο ίδιος με χαμηλό κόστος. Το 1963 ιδρύεται η Θεόδωρος Βασιλάκης ΑΕ, η οποία πέρα από τα προϊόντα της Texaco εμπορεύεται παράλληλα ελαστικά αυτοκινήτων, ποδήλατα, τρακτέρ και σκούτερ. Την εποχή εκείνη η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε φάση απογείωσης και ο τουρισμός προσελκύει ιδιωτικές και κρατικές επενδύσεις.
Ο Θεόδωρος Βασιλάκης διαισθάνεται ότι η Κρήτη θα καταστεί περιοχή τουριστικής ανάπτυξης και εντοπίζει το νέο πεδίο δράσης. Δεν ήθελε όμως να ασχοληθεί με ξενοδοχειακές μονάδες. Επιθυμούσε να αξιοποιήσει αυτό που ήξερε να κάνει καλά, δηλαδή τον χώρο του αυτοκινήτου. Τότε ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτου ήταν στα σπάργανα. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης καταφέρνει και υπογράφει τρία χρόνια αργότερα συμβόλαιο αντιπροσώπευσης της αμερικανικής Hertz International στην Κρήτη. Ξεκίνησε με αρχικό στόλο έξι σκαραβαίων και οι δουλειές αναπτύχθηκαν γρήγορα. Οκτώ χρόνια αργότερα και παρά την επιστράτευσή του λόγω της εισβολής στην Κύπρο, αγοράζει τη Hertz Hellas, τη μετονομάζει σε Autohellas και αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση της Hertz σε όλη την Ελλάδα.
Ο κλάδος του αυτοκινήτου
Η Κρήτη ήταν πλέον μικρή για τον Θεόδωρο Βασιλάκη. Ερχεται στην Αθήνα με τους συνεργάτες του και αργότερα ακολουθεί η οικογένειά του. Ηδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 η εταιρεία του προωθεί στην Κρήτη τα αυτοκίνητα Opel. Ο επιχειρηματίας πιστεύει ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου θα γνωρίσει μεγάλη ζήτηση και δεν λαθεύει.
Η «κούρσα» ήταν ένα πραγματικό φετίχ για τον Ελληνα λόγω της υπερβολικής φορολογίας που επιβάλλει το κράτος. Το 1985 ο Θεόδωρος Βασιλάκης υπογράφει συμβόλαιο με την ισπανική Seat και καταφέρνει η ελληνική αντιπροσωπεία να έχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις εκτός Ισπανίας.
Ο στόλος της Autohellas σήμερα υπερβαίνει τα 35.000 αυτοκίνητα, δραστηριοποιείται σε 8 χώρες και διαθέτει 115 σταθμούς, οι 27 από τους οποίους βρίσκονται σε αεροδρόμια. Στην Autohellas έχει ενσωματωθεί το σύνολο δραστηριοτήτων του ομίλου Θεόδωρου Βασιλάκη στον χώρο του αυτοκινήτου και ειδικότερα οι αντιπροσωπείες Opel, Isuzu, Seat, Saab, Kia και Ηyundai. Σημειώνεται ότι το 1989 η Autohellas εισάγει πρώτη στην Ελλάδα τον θεσμό της μακροχρόνιας μίσθωσης και διαχείρισης αυτοκινήτου, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των επιχειρήσεων με βέλτιστο τρόπο.
Το «μικρόβιο» των αερογραμμών
Εν τω μεταξύ, τα συχνά ταξίδια στο εξωτερικό και η προτροπή ενός πορτογάλου συναδέλφου του ήταν οι αιτίες για να μπει το «μικρόβιο» των αεροπορικών γραμμών στο αίμα του. Κάνει έρευνα αγοράς εν όψει και της απελευθέρωσης της εσωτερικής αεροπορικής αγοράς και διαπιστώνει το ποσοτικό και ποιοτικό έλλειμμα στον κλάδο. Το 1994 εξαγοράζει τη μικρή αεροπορική εταιρεία «Αεροπορία Αιγαίου» (Aegean Aviation), η οποία παρείχε υπηρεσίες αεροταξί. Αγοράζει δύο αεροπλάνα τα οποία χρησιμοποιεί στα ταξίδια του και τα διαθέτει και σε άλλους επιχειρηματίες προκειμένου να βγάζει τα έξοδα συντήρησης. Το 1999 αρχίζει η «μεγάλη πτήση» με την ίδρυση της Aegean Airlines.
H εταιρεία εισάγει νέα πρότυπα εξυπηρέτησης και γιγαντώνεται με την απορρόφηση της Cronus Airlines το 2001 και την εξαγορά της Ολυμπιακής Αεροπορίας το 2012.
H Aegean Airlines έφθασε σε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης όλων των εποχών στην Ελλάδα το 2017 μεταφέροντας συνολικά 13,2 εκατ. επιβάτες. Ταυτόχρονα, ολοκληρώνει συμφωνία με την Airbus για την αγορά 42 νέων αεροπλάνων Α320neo αξίας 5 δισ. δολαρίων.
Οι δύο εταιρείες του ομίλου Θεόδωρου Βασιλάκη, Autohellas/Hertz και Aegean Airlines, είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών και πραγματοποίησαν αθροιστικά το 2017 κύκλο εργασιών 1,5 δισ. ευρώ. Ο γιος του Ευτύχης διευθύνει την Aegean Airlines και ο γιος του Γιώργος την Autohellas.
To 2015 ο Θεόδωρος Βασιλάκης τιμήθηκε από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας για την επιχειρηματική του δραστηριότητα με το παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος και τον Μάρτιο του 2016 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Μία από τις μεγαλύτερες αγάπες του Θεόδωρου Βασιλάκη ήταν το γκολφ, ενώ το όραμά του ήταν να μετατρέψει σε παγκόσμιο προορισμό για γκόλφερ την Ελλάδα.
Προς την κατεύθυνση αυτή, καθιέρωσε το Aegean Airlines Pro-Am ως ένα από τα πιο σημαντικά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ετήσια τουρνουά γκολφ.
O Θεόδωρος Βασιλάκης ήταν μεταξύ των επιχειρηματιών του τουρισμού που συναντήθηκαν το 1991 στο ξενοδοχείο Elounda Mare και αποφάσισαν να ιδρύσουν τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
«Εμείς οι Ελληνες και η χώρα μας έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε θαύματα, αλλά πρέπει πρώτα αυτό εμείς να το πιστέψουμε». Ηταν το μότο του εκλιπόντος και η παρακαταθήκη ενός μαχητή της ζωής και του επιχειρείν στους χιλιάδες υπαλλήλους και συνεργάτες του.
«Εμείς οι Ελληνες και η χώρα μας έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε θαύματα, αλλά πρέπει πρώτα αυτό εμείς να το πιστέψουμε». Ηταν το μότο του εκλιπόντος και η παρακαταθήκη ενός μαχητή της ζωής και του επιχειρείν στους χιλιάδες υπαλλήλους και συνεργάτες του.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ