Δεν το πάνε το γράμμα… της οικονομικής διαχείρισης τα ΕΛΤΑ, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργήσει μαύρες τρύπες και υποχρεώσεις μεγέθους ανάλογου με τον κύκλο εργασιών τους, δηλαδή της τάξης των 300 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος των ταχυδρομείων, που εσχάτως μπήκε και στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, οδεύει με μαθηματική ακρίβεια στον γκρεμό.
Η παρακράτηση του συνολικού ποσού από τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», υπολογίζεται στο ποσό των 67 εκατ. ευρώ. Και αυτή η πρακτική που αγγίζει τα όρια της νομιμότητας είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα Ταχυδρομεία. Πηγές του «Βήματος» περιγράφουν την εταιρεία –κάτι που άλλωστε φαίνεται και από το στρατηγικό σχέδιο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείο) –ως τον μεγαλύτερο ασθενή των κρατικών επιχειρήσεων.
Η απουσία αναπτυξιακού σχεδιασμού και η μη ορθή διοίκηση του ομίλου, αλλά και οι ευθύνες των υπουργών Χρήστου Σπίρτζη και Νίκου Παππά που διαδοχικά ανέλαβαν την πολιτική εποπτεία των Ταχυδρομείων, έχουν προκαλέσει από το 2015 τεράστια προβλήματα ρευστότητας. Οι ίδιες πηγές μιλούν για νέο «ξεχείλωμα» του κόστους λειτουργίας και δανεισμού της εταιρείας οδηγώντας την στον όλεθρο.

Εσοδα και δαπάνες

Ειδικότερα, και όπως αναφέρουν παράγοντες που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στα ΕΛΤΑ, έχοντας θητεύσει κατά το παρελθόν στην επιχείρηση, ο δανεισμός της εταιρείας με διυπουργικές αποφάσεις αυξήθηκε στα 150 με 160 εκατ. ευρώ. Επρόκειτο για δάνεια από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, όταν η προηγούμενη διοίκηση τον είχε στα 20 με 30 εκατ. ευρώ. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι με δεδομένη την απώλεια εσόδων θα είναι δύσκολο να εξυπηρετηθεί.
Οι δαπάνες επίσης στα δυόμισι χρόνια πριν από την ανάληψη της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είχαν περικοπεί κατά 70 με 80 εκατ. ευρώ και τώρα φαίνεται τα έξοδα αυτά να ξεφεύγουν.
Υπόνοιες υπάρχουν και για μεγάλη τρύπα στους καταθετικούς λογαριασμούς που έχουν δημιουργήσει τα ΕΛΤΑ για την καταβολή και τις πληρωμές συντάξεων. Ανεπίσημες και ανεπιβεβαίωτες εκτιμήσεις θέλουν το έλλειμμα να ανέρχεται στα 30 με 40 εκατ. ευρώ. Τα ελλείμματα αυτά προκλήθηκαν προκειμένου η διοίκηση της εταιρείας να αντλεί ρευστότητα, αναφέρουν πληροφορίες, τονίζοντας πως χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της παρακράτησης και μη απόδοσης των 67 εκατ. ευρώ για τους λογαριασμούς της ΔΕΗ.

Κεφάλαιο κίνησης

Ουσιαστικά τα χρήματα αυτά χρησιμοποιήθηκαν ως κεφάλαιο κίνησης προκειμένου να πληρωθούν οι μισθοί των 6.400 εργαζομένων των ΕΛΤΑ και άλλες υποχρεώσεις τους. Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι το ποσό αυτό αφορά διάστημα 8 με 10 μηνών.
Κάτι άλλωστε που φαίνεται και από την ανακοίνωση που εξέδωσε η ΔΕΗ την περασμένη Πέμπτη: «Τον τελευταίο περίπου χρόνο έχει ανακύψει πρόβλημα με τις εξοφλήσεις των λογαριασμών πελατών της ΔΕΗ μέσω ΕΛΤΑ λόγω αστοχιών της εταιρείας αυτής. Πρόβλημα το οποίο κατά καιρούς εμφανίζεται περισσότερο ή λιγότερο οξυμμένο και τελευταία έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις».
Η εικόνα χιλιάδων καταναλωτών να άγονται και να φέρονται από τα γκισέ της μίας ΔΕΚΟ σε αυτά στης άλλης προκειμένου να αποδείξουν ότι δεν είναι «μπαταχτσήδες» προκαλούσε «σοκ», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά στο «Βήμα» υπουργός του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης.
Οι ίδιες πηγές που περιγράφουν τα τεκταινόμενα στον όμιλο των ΕΛΤΑ εγείρουν ζήτημα για το αν η εταιρεία έχει προχωρήσει και σε παρακρατήσεις και άλλων ποσών που πληρώνουν καταναλωτές για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας.

Η προμήθεια ρεύματος

Πέρα από τα προαναφερόμενα, παράγοντες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ανησυχούν και για τη δράση των ΕΛΤΑ στην προμήθεια ρεύματος. Διερωτώνται πώς είναι δυνατόν να αποκτούν ποσότητες ισχύος από τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ όταν αυτές απαιτούν υψηλό κεφάλαιο κίνησης, ενώ και η δραστηριότητα στην προμήθεια ρεύματος αποφέρει χαμηλά περιθώρια κέρδους.
Κάποιοι επίσης, με αφορμή και το γεγονός της παρακράτησης των 67 εκατ. ευρώ από τη ΔΕΗ, χωρίς η διοίκηση της τελευταίας να προβαίνει σε κάποια ενέργεια διεκδίκησης του ποσού, κάνουν λόγο και για έμμεση κρατική επιδότηση στα ΕΛΤΑ προκειμένου να συμμετέχουν στη λιανική ρεύματος.
Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι και η κατάσταση που παρουσιάζει για τα ΕΛΤΑ και η διοίκηση του Υπερταμείου. Μέσα από το στρατηγικό σχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα τον περασμένο μήνα προκύπτει ότι για το 2016 (οικονομικά αποτελέσματα του 2017 δεν έχουν δημοσιευτεί) ότι ο κύκλος εργασιών της εταιρείας βαίνει διαρκώς μειούμενος. Το 2016 έπεσε στα 311,8 εκατ. ευρώ από 337 εκατ. ευρώ το 2015 και από 370 εκατ. ευρώ το 2014.
Το πλέον ανησυχητικό για την εταιρεία, όπως σημειώνει και το Υπερταμείο, είναι οι σημαντικές ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες την τελευταία τετραετία. Τα ΕΛΤΑ το 2016 είχαν αρνητικές ταμειακές ροές 22,4 εκατ. ευρώ, το 2015 23,9 εκατ. ευρώ, το 2014 26,2 εκατ. ευρώ και το 2013 ήταν στα -44,6 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων επίσης μειώνεται διαρκώς, έχοντας καταλήξει το 2016 στα 28,1 εκατ. ευρώ από 41,8 εκατ. ευρώ το 2015 και 50,6 εκατ. ευρώ το 2014.
Τα κέρδη προ φόρων συρρικνώθηκαν το 2016 στα 400.000 ευρώ από 3,1 εκατ. ευρώ το 2015 και 13,9 εκατ. ευρώ το 2014. Ο όμιλος των 690 καταστημάτων, 694 πρακτορείων, 81 μονάδων διανομής και 10 κέντρων διαλογής έχει κόστος μισθοδοσίας 223,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 70% του κύκλου εργασιών. Μάλιστα το Υπερταμείο στα μέτρα διασφάλισης βραχυπρόθεσμης βιωσιμότητας προτείνει και πρόγραμμα αποχώρησης προσωπικού με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και την επανεξέταση του μισθολογικού κόστους, όπως και του αριθμού των εποχικών υπαλλήλων.

Η παροχή του κόστους της καθολικής υπηρεσίας

Τα ΕΛΤΑ δεν μπόρεσαν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος από την απελευθέρωση της αγοράς και κυρίως να αναζητήσουν άλλες πηγές εσόδων πέραν των ταχυδρομικών υπηρεσιών.

Στα μελανά σημεία είναι επίσης και η μη απόδοση του κόστους (50 εκατ. ευρώ ετησίως τα τελευταία τρία χρόνια) από το κράτος για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας που υποχρεώνεται η εταιρεία.

Ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παππάς, αν και φέρεται ότι έχει δεσμευτεί για την καταβολή μέρους του, εν τούτοις κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί.

Επιπλέον, και ο προηγούμενος εποπτεύων υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, αν και είχε στα χέρια του μελέτη εγκεκριμένη και από την ΕΕ που έδειχνε το κόστος της καθολικής υπηρεσίας στα 120 εκατ. ευρώ, παρ’ όλα αυτά την κράτησε στα συρτάρια του και αποφάσισε την περικοπή της στα 50 εκατ. ευρώ ετησίως.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ