Εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης εμφανίζει η χρήση των καρτών στην ελληνική αγορά μετά την επιβολή των capital controls το καλοκαίρι του 2015 και τους συνεπακόλουθους περιορισμούς στις αναλήψεις μετρητών.
Τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Mastercard δείχνουν ότι για δεύτερη συνεχή χρονιά το 2017, ο αριθμός των συναλλαγών με πλαστικό χρήμα σχεδόν διπλασιάστηκε (+93%), ενώ η αξία τους σημείωσε την ίδια περίοδο άνοδο 45%, μετά το +70% του 2016.
Οι καταναλωτές κάνουν χρήση των καρτών τους σε όλο και περισσότερες αγορές μικρής αξίας, με αποτέλεσμα μέσα σε μία διετία η μέση πληρωμή να έχει μειωθεί κατά 35%.
Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικά και η διεύρυνση του δικτύου των POS, με τον τριπλασιασμό του αριθμού των τερματικών από τις 219 χιλιάδες το 2015, στις 650 χιλιάδες σήμερα.
Μάλιστα, η χώρα μας αναρριχήθηκε μέσα σε δύο χρόνια στην πρώτη θέση στην Ευρώπη με τα περισσότερα POS ανά κάτοικο.
Βέβαια, ο δρόμος που πρέπει να καλυφθεί για τη σύγκληση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, είναι μακρύς. Μπορεί η Ελλάδα να …ξεκόλλησε από την τελευταία θέση στην οποία βρισκόταν πριν από τρία χρόνια, ωστόσο παρά την άνοδο των μεγεθών παραμένει τέταρτη από το …τέλος στη σχετική λίστα.
Συγκεκριμένα, το 2017 οι συναλλαγές με κάρτες ανέρχονταν στο 10% του ΑΕΠ, από 5% το 2015, απέχοντας σημαντικά από το μέσο όρο του 20% στην ΕΕ.
Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του ετήσιου Innovation Forum Athens 2018, με θέμα ‘Empowering you to the Digital Economy’.
Χαμηλή η μέση χρήση POS
To forum της Mastercard, που συνιστά έναν σημαντικό θεσμό για τον κλάδο με τα θέματα που φιλοξενούνται να έχουν παγκόσμιο ενδιαφέρον, έχει στο επίκεντρό του την καινοτομία και την παρουσίαση πρωτοποριακών λύσεων και προϊόντων, και στόχο να εμπνεύσει και να υποστηρίξει το ευρύτατο δίκτυο συνεργατών της Mastercard.
Όπως τόνισε η κυρία Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, αν και τα παραπάνω στοιχεία είναι ενθαρρυντικά, «υπάρχει ακόμα σημαντικό περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πληρωμών».
Σύμφωνα με την ίδια, η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο ποσοστό όγκου συναλλαγών με κάρτα ως μέρος του συνολικού ΑΕΠ της χώρας -παρά τη σημαντική αύξηση που κατέγραψε η αναλογία αυτή το 2017 (10% του ΑΕΠ σε όρους 2016), ενώ το 2015 βρισκόταν σχεδόν στο ¼ άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Παράλληλα, στο forum τέθηκε το θέμα της χαμηλής μέσης χρήσης των τερματικών. Για την αντιμετώπιση αυτής της πραγματικότητας, η Mastercard παρουσίασε της στρατηγική της προσέγγιση για την ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
«Στον άξονα της ψηφιοποίησης της οικονομίας, που βρίσκεται και στον πυρήνα της δραστηριότητας της Mastercard, το περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί στην Ελλάδα αποδεικνύει ότι και η χώρα μας έχει πλέον εισέλθει δυναμικά στην ψηφιακή εποχή» υποστήριξε η κυρία Παλημέρη.
Όπως είπε, «η εντυπωσιακή αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών, καθώς και η συνεχής ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου αποδεικνύουν ότι ο εμπορικός κόσμος κινείται πλέον σε μία νέα, ψηφιακή πραγματικότητα».
Διόδια με POS στα …κρυφά
Η κυρία Παλημέρη πάντως στηλίτευσε το γεγονός ότι ενώ όλοι οι σταθμοί διοδίων είναι υποχρεωμένοι από τα τέλη Μαρτίου να διαθέτουν POS, δεν ενημερώνουν σχετικά τους πελάτες τους.
Συγκεκριμένα, δεν υπάρχει καμία σήμανση ότι είναι δυνατή η πληρωμή με κάρτα στα διόδια, ενώ έκανε λόγο και για ελλιπή εκπαίδευση των εργαζομένων στη χρήση των τερματικών.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, πρόκειται για ένα «καλά κρυμμένο μυστικό», καθώς ελάχιστοι είναι οι οδηγοί που γνωρίζουν αυτήν τη δυνατότητα.
Τα βλέμματα στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τη Mastercard, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές στις ανέπαφες συναλλαγές, με τα τελευταία στοιχεία να είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά: 58% των συναλλαγών με κάρτα στο φυσικό κόσμο πραγματοποιούνται πλέον ανέπαφα, καταγράφοντας αύξηση υψηλότερη από 180%, τον τελευταίο χρόνο (σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2017).
Η Mastercard επισήμανε ότι η δυναμική αυτή πρέπει να αξιοποιηθεί ευρέως στην ενεργοποίηση της δυνατότητας ανέπαφων συναλλαγών μέσω κινητού τηλεφώνου, όπως ήδη υλοποίησε και παρουσίασε στην ελληνική αγορά η Alpha Bank, μέσω του ψηφιακού της πορτοφολιού myAlpha wallet.
Κλείνοντας, στην ειδική θεματική ενότητα που αφορά στον συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο του E-Commerce, ενδιαφέρουσα ήταν η τοποθέτηση του Gabriel Ghita, Vice President, Business Development, CEE Mastercard.
Σύμφωνα με την εταιρία, το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο φαίνεται να καταγράφει διψήφια αύξηση στην Ελλάδα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, με τους καταναλωτές να γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί.
Στο πλαίσιο αυτό, η Mastercard παρουσίασε την ψηφιακή της στρατηγική αλλά και τα εργαλεία που έχει αναπτύξει και προσφέρει στους συνεργάτες της, ώστε αυτοί να παρέχουν με τη σειρά τους την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους πελάτες τους -μέσω κάθε καναλιού και κάθε συσκευής- διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια, τη διαφάνεια, αλλά και την ιδιωτικότητα.
Παράλληλα με το πρόγραμμα των ομιλιών, όλοι οι προσκεκλημένοι είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στο Mastercard Innovation corner.
Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο με demos πρωτοποριακών και καινοτόμων εφαρμογών για πληρωμές -όπως ο «έξυπνος» διαδραστικός καθρέφτης OAK, το virtual chatbot Smartalk που βασίζεται σε τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης και το Mobike, ένα ποδήλατο με δυνατότητα πραγματοποίησης ηλεκτρονικών πληρωμών- όλοι οι προσκεκλημένοι είχαν τη δυνατότητα να ζήσουν το ‘αύριο’ των πληρωμών.