Με «μοντέλο» τρίτης αξιολόγησης και πολιτική απόφαση αναμένεται να ολοκληρωθεί η εν εξελίξει τέταρτη και τελευταία του τρέχοντος προγράμματος. Επί της ουσίας, αρκετά από τα 88 προαπαιτούμενα δεν θα καταστεί δυνατόν να «κλειδώσουν» έως το Eurogroup της 24ης Μαΐου και είτε θα συμφωνηθεί η υλοποίησή τους μέσα στο επόμενο δίμηνο είτε θα μπουν ως νέα «ορόσημα» στο μεταμνημονιακό πρόγραμμα εποπτείας.
Ευρωπαίος αξιωματούχος υπενθυμίζει πως πέρυσι τον Δεκέμβριο υπήρξε Staff Level Agreement χωρίς να έχουν εφαρμοστεί όλα τα προαπαιτούμενα και η τελική απόφαση για την τμηματική αποδέσμευση της δόσης της τρίτης αξιολόγησης από τον ESM ελήφθη τον Ιανουάριο.
«Το ίδιο μπορεί να γίνει και τώρα» προσθέτει. Αλλωστε δεν υπάρχει και εναλλακτική λύση καθώς για ακόμη μία φορά παρατηρούνται δραματικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των προαπαιτουμένων.

Μόνο τα δύο στα 10

Τα δε χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά περιορισμένα. Στις 14 του μήνα έρχεται το κουαρτέτο στην Αθήνα και ύστερα από 10 ημέρες θα πρέπει να είναι έτοιμη η τεχνική συμφωνία για να παρουσιαστεί στο Eurogroup. Οπως σημειώνει πηγή της Κομισιόν, «μόνο τα δύο στα 10 έχουν ολοκληρωθεί και έχει γίνει σχετική πρόοδος στα υπόλοιπα».
Σημειώνει δε πως οι εκταμιεύσεις της τέταρτης αξιολόγησης δεν έχουν τη μορφή του επείγοντος, προβάλλοντας το σκεπτικό ότι μεγάλο μέρος των 11,7 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία του αποθέματος «ασφαλείας».
Αυτό που αντιλαμβάνονται στο υπουργείο Οικονομικών είναι ότι υπάρχει διάθεση από τους θεσμούς να μην τραβήξουν το σκοινί στην αξιολόγηση (όπως άλλωστε έγινε και τους τελευταίους μήνες του 2017), μια και έχουν να διευθετήσουν πολύ σοβαρότερα προβλήματα όπως είναι, για παράδειγμα, η λήψη μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους.
Βέβαια αυτή η «χαλαρότητα» έχει και τα όριά της, με τους Ευρωπαίους να επιθυμούν να αφήσουν τις λιγότερες δυνατές ανεκπλήρωτες προαπαιτούμενες δράσεις ως «προίκα» στο πρόγραμμα της μεταμνημονιακής επιτροπείας.

Το αφορολόγητο

Ενα από τα βασικά ζητήματα που δεν αναμένεται να κλείσει εντός του Μαΐου είναι το δημοσιονομικό και η πιθανότητα να έρθει έναν χρόνο νωρίτερα η μείωση του αφορολογήτου. Η τελική απόφαση, όπως αναφέρεται στο Μνημόνιο, «θα ληφθεί εάν το ΔΝΤ, σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις ελληνικές Αρχές, κρίνει ότι απαιτείται μια εμπροσθοβαρής εφαρμογή μέτρων».
Οπως είναι επόμενο, η ελληνική πλευρά δεν πρόκειται να ανοίξει τη συζήτηση με την άφιξη των κλιμακίων, ενώ και το ΔΝΤ θέλει να έχει περισσότερα στοιχεία για την εκτέλεση του εφετινού προϋπολογισμού αλλά και τα δεδομένα πρώτου τριμήνου για την πορεία του ΑΕΠ, τα οποία θα ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ στις 4 Ιουνίου.
Ομιχλώδες είναι ακόμη το τοπίο όσον αφορά τις νέες αντικειμενικές αξίες (η οριστικοποίησή τους πάει από αναβολή σε αναβολή) και συνεπακόλουθα τις αλλαγές στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ. Μπορεί στην τέταρτη αξιολόγηση να μην υπάρχουν εισπρακτικά μέτρα, αλλά είναι βέβαιο ότι η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά που δέχονται τις μεγαλύτερες προσφυγικές ροές θα επιφέρει άλλο ένα πλήγμα στο «κοινωνικό προφίλ» της κυβέρνησης.
Οπως ορίζεται στο Μνημόνιο, η κυβέρνηση θα πρέπει να διασφαλίσει ότι η έκπτωση στον ΦΠΑ, η οποία ισχύει ακόμη σε πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο), θα καταργηθεί έως το τέλος Ιουνίου. Από την 1η Ιουλίου στα νησιά αυτά οι συντελεστές ΦΠΑ θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 5%, του 9% και του 17%, σε 6%, 13% και 24% αντίστοιχα.

Συντάξεις, αγορά εργασίας

Πολλά είναι τα ανοιχτά μέτωπα του υπουργείου Εργασίας. Ο επανυπολογισμός και η αποπληρωμή εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά καθυστερούν οι αιτήσεις για επικουρικές συντάξεις που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί στα μέσα Μαρτίου. Επίσης δεν έχει προχωρήσει η κατάρτιση του νέου κανονισμού του «ακέφαλου» ΕΦΚΑ.
Στην αγορά εργασίας εκκρεμεί η τελική διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και συμφωνία με τους θεσμούς, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας αξιόπιστος διοικητικός μηχανισμός που θα αξιολογεί την αντιπροσωπευτικότητα στις διαπραγματεύσεις για τις κλαδικές συμβάσεις, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και η επανεξέταση των διαδικασιών διαμεσολάβησης και διαιτησίας,
Στο μέτωπο της αδήλωτης εργασίας, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα η διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του υπουργείου Εργασίας, του υπουργείου Οικονομικών, των ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ και της Ελληνικής Αστυνομίας για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών.Καταβάλλονται προσπάθειες για την δημιουργία μιας πλατφόρμας μέσω ΕΣΠΑ.

«Κόλλησαν» Ελληνικό, Εγνατία, «Ελ. Βενιζέλος» και ΔΕΠΑ

Οι συνήθεις καθυστερήσεις καταγράφονται στις ιδιωτικοποιήσεις, με τις πρόσφατες προσφυγές πολιτών στο ΣτΕ κατά της έγκρισης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης στο Ελληνικό να τρενάρουν το έργο για το οποίο έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον οι δανειστές.

Επιπρόσθετα δεν έχει ακόμη δρομολογηθεί ο διαγωνισμός για την προκήρυξη άδειας καζίνου που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσει το συνολικό project.

Πίσω πάει σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και ο διαγωνισμός για την Εγνατία καθώς υπάρχει εμπλοκή με το σύστημα αναλογικών διοδίων.

Οσον αφορά τους διαγωνισμούς για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών και του 65% της ΔΕΠΑ, ο πρώτος έχει «σκαλώσει» στα γρανάζια της γραφειοκρατίας της Κομισιόν και ο δεύτερος στις αλλαγές που θέλει να επιφέρει στην ιδιωτικοποίηση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας.

Θεωρείται βέβαιο ότι μία σειρά από δράσεις του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα μπουν ως «όροι» στο νέο… μοντέλο εποπτείας μετά το τέλος του Μνημονίου με δεδομένη την επιμονή των εταίρων (κυρίως του Βερολίνου) στο συγκεκριμένο πεδίο. Ανάλογη τύχη θα έχουν και άλλα προαπαιτούμενά που είναι αδύνατον να υλοποιηθούν έως τον Αύγουστο, όπως το Κτηματολόγιο και οι προσλήψεις στελεχών στο Δημόσιο.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ