Ημερολόγιο Πολιτισμού

Από το «Αστέρι κι ευχή», το ορχηστρικό άλμπουμ που την σύστησε στο πλατύ κοινό ως σήμερα, η Ευανθία Ρεμπούτσικα δεν έχει σταματήσει να μας στέλνει τις μελωδίες της μέσω κινηματογραφικών ταινιών, ντοκιμαντέρ, θεατρικών παραστάσεων, αλλά από μια παράλληλη πορεία και μέσα από εξαιρετικά τραγούδια.

«Ταξίδι από Ανατολή σε Δύση»
Ευανθία Ρεμπούτσικα
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Σάββατο 5 Μαΐου

Από το «Αστέρι κι ευχή», το ορχηστρικό άλμπουμ που την σύστησε στο πλατύ κοινό ως σήμερα, η Ευανθία Ρεμπούτσικα δεν έχει σταματήσει να μας στέλνει τις μελωδίες της μέσω κινηματογραφικών ταινιών, ντοκιμαντέρ, θεατρικών παραστάσεων, αλλά από μια παράλληλη πορεία και μέσα από εξαιρετικά τραγούδια.

Το νέο της εγχείρημα είναι το «Ταξίδι από ανατολή σε δύση», στην αίθουσα Λαμπράκη του Μεγάρου Μουσικής, με την συνοδεία της Παιδικής-Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας «ΝΠ», που λειτουργεί υπό την αιγίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Νίνας Πατρικίδου, με μουσικά θέματα και τραγούδια μέσα από τις δικές της μουσικές, μικρές ιστορίες.


Οι μουσικές από την «Πολίτικη Κουζίνα», το «Νοτιά», το «Αστέρι κι η ευχή» και το «1968» του Τάσου Μπουλμέτη, με την συγκινητική ιστορία της κατάκτησης από την ΑΕΚ του πανευρωπαϊκού κυπέλλου, το «Πόντος: Μνήμες στην ομίχλη του παρελθόντος », το οποίο παρουσιάστηκε φέτος στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά και από τα «Ulak» και « Babam ve Oglum» που της έδωσε το βραβείο της καλύτερης πρωτοεμφανιζόμενης συνθέτριας κινηματογράφου το 2006 από την Παγκόσμια Ακαδημία Soundtrack στην Γάνδη, θα αφεθούν στην μπαγκέτα της Νίνας Πατρικίδου και των ταλαντούχων νέων μουσικών παιδιών της Συμφωνικής Ορχήστρας. Μαζί τους οι δεξιοτέχνες μουσικοί, Ανδρέας Συμβουλόπουλος στο πιάνο, κανονάκι ο Πάνος Δημητρακόπουλος, ακορντεόν ο Θάνος Σταυρίδης, κρουστά ο Γιάννης Παπαγιαννούλης και guest στην ποντιακή λύρα ο Ηλίας Υφαντίδης.


Στα τραγούδια της συναυλίας τον πρώτο ρόλο θα πάρει η χορωδία της ορχήστρας που, μαζί με το σύνολο Καλλιτεχνήματα, θα ερμηνεύσουν την αγαπημένη μας «Αλεξάνδρεια», τα «Λιμάνια» και τα υπόλοιπα τραγούδια που έχουν συμπεριληφθεί για να ενώσουν τα ηχοχρώματα της Ευανθίας με τις μνήμες του Ελληνισμού από την ανατολή ως τη δύση.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Την ορχήστρα διευθύνει: η Νίνα Πατρικίδου
Μουσικοί: Παιδική Νεανική Ορχήστρα “Νίνα Πατρικίδου»
Πιάνο: Ανδρέας Συμβουλόπουλος
Κανονάκι: Πάνος Δημητρακόπουλος
Ακορντεόν :Θάνος Σταυρίδης
Κρουστά: Γιάννης Παπαγιαννούλης
Ποντιακή λύρα: Ηλίας Υφαντίδης
Χορωδία: η Χορωδία της Παιδικής Νεανικής Ορχήστρας “ΝΠ” και το σύνολο “Καλλιτεχνήματα”
Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος
Ήχος: Νίκος Βεκύρης
Διεύθυνση παραγωγής: Πάνος Α. Θεοφανέλλης

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Βασ. Σοφίας και Π. Κόκκαλη
Σάββατο 5 Μαΐου 2018 , στις 20:30
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (και διάλειμμα)
210 72.82.333

«Το κορίτσι της διπλανής πόρτας»
Jck Ketchum
εκδόσεις οξύ

Για την παρέα των ατίθασων παιδιών που ανακαλύπτουν τη ζωή σ’ ένα ειδυλλιακό προάστιο των αμερικάνικων ’50s, όλα μοιάζουν να κυλούν ρόδινα. Η άφιξη όμως της δεκατετράχρονης Μεγκ, που μαζί με τη μικρότερη αδελφή της έρχεται να μείνει με τη θεία και τα ξαδέλφια της, διαταράσσει δραματικά τις ισορροπίες στο σπίτι και οι συνέπειες για τα δύο κορίτσια είναι εφιαλτικές. Ανήμπορος παρατηρητής και σιωπηρός συμμέτοχος στο έγκλημα ο μικρός Ντέιβιντ, που παρακολουθεί από τη διπλανή πόρτα διχασμένος ανάμεσα στον έρωτα και τη νοσηρότητα… Δεκαετίες αργότερα, η αφήγησή του ξύνει μια πληγή καταδικασμένη να μείνει ανοιχτή για πάντα. Το κορίτσι της διπλανής πόρτας δεν είναι μόνο ένα ζοφερό σχόλιο για το έρεβος της ανθρώπινης ψυχής. Μέσα στο πυκνό σκοτάδι συστήνεται αυτούσιο το χαμένο όνειρο της αθωότητας…

Ο Τζακ Κέτσαμ (1946-2018) δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα με τον τίτλο Off Season το 1980. Από τότε έλαβε τέσσερις φορές το Βραβείο Bram Stoker και το 2001 ανακηρύχθηκε Grand Master από το World Horror Convention, δίπλα σε θρύλους του τρόμου όπως ο Στίβεν Κινγκ, ο Κλάιβ Μπάρκερ, ο Μπράιαν Λάμλεϊ, ο Ράμσεϊ Κάμπελ και ο Ρόμπερτ Μπλοχ (που ήταν ο μέντοράς του). Πολλά βιβλία του έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο. Πριν αποφασίσει να γίνει συγγραφέας, υπήρξε μεταξύ άλλων καθηγητής γυμνασίου, ηθοποιός και ατζέντης του Χένρι Μίλερ.

Camp Europe
Χυτήριο
Πρεμιέρα Τετάρτη 9 Μαΐου

Μετά το “Manifesto 2083”, μέσω του οποίου διερευνήθηκαν οι αιτίες της ανόδου της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, η Μαρίλλη Μαστραντώνη και το ΕΝΤΡΟΠΙΑ Ensemble «χτίζουν» μια ακόμη παράσταση, χαρακτηριστικό δείγμα του θεάτρου – ντοκουμέντο. Το καινούριο διεθνές project τους με τίτλο “Camp Europe” μελετά την προσφυγική και μεταναστευτική κρίση.

Το project εξελίσσεται σταδιακά, μέσα από έρευνα και καλλιτεχνικές διαμονές (residency) σε Βερολίνο, Βουδαπέστη, Σμύρνη και Αθήνα, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και καλλιτέχνες. Το αποτέλεσμα του κάθε residency παρουσιάζεται στο κοινό της κάθε πόλης ως μια work-in-progress performance, με κορύφωση το τελευταίο εργαστήρι στην Αθήνα (21 Απριλίου-8 Μαΐου) και την ολοκληρωμένη παράσταση “Camp Europe”, η οποία θα παιχτεί 9-15 Μαΐου στο Χυτήριο.

Focus στα στρατόπεδα συγκέντρωσης

Η δημιουργός επιχειρεί να διερευνήσει τη λειτουργία των στρατοπέδων συγκέντρωσης σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους, καθώς και τη σχέση τους με την τρέχουσα βιο-πολιτική ατζέντα. Μέσα από μια συγκριτική μελέτη ιστορικών παραδειγμάτων, το “Camp Europe” επικεντρώνεται σε περιόδους έντονων προσφυγικών ροών και εκτοπίσεων στην Ευρώπη του 20ου αιώνα, καθώς και στις δομές εξουσίες, οι οποίες διαχωρίζουν τα «πολιτικά όντα» (δηλαδή τους πολίτες) από τη «γυμνή ζωή» (τα σώματα). Ακόμη, εστιάζει στη μετατροπή του πολιτικού σώματος σε εγκληματικό, με την υποβολή του πληθυσμού σε καθεστώς μόνιμης καχυποψίας και επιτήρησης.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην «κατάσταση εξαίρεσης». Το πώς δηλαδή μια κατάσταση – υπαρκτής ή επινοημένης – εκτάκτου ανάγκης μετατρέπεται σε «φυσιολογικό» τρόπο διακυβέρνησης. Άλλωστε, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης είναι ο προφανής και κατεξοχήν χώρος επιβολής της. Στο “Camp Europe” η Μαρίλλη Μαστραντώνη και η ομάδα της προσπαθούν ν’ αφυπνίσουν τη συλλογική μνήμη και να τονώσουν την κριτική προβολή της στο παρόν. Έτσι, μεταθέτουν την προσοχή από την παθητικότητα του συναισθήματος της συμπόνοιας προς τους αναξιοπαθούντες «μετακινούμενους» πληθυσμούς, στις πολιτικές και ηθικές ευθύνες μας απέναντί τους.

Συντελεστές:
Σύλληψη-Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Μαρίλλη Μαστραντώνη
Εικαστικός Σχεδιασμός: Ομάδα RTK
Μουσική: Sarp Keskiner
Κίνηση: Χριστίνα Κατσίκη-Σαχτούρη
Σχεδιασμός Video: Γρηγόρης Πανόπουλος


Μαρίλλη Μαστραντώνη

Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Παυλόπουλος-Αγιαννίτης
Performer: Bence Benkő, Βασιλική Γεωργικοπούλου, Şafak Ersözlü, Nίκος Ευσταθιάδης, Δημήτρης Νικολόπουλος, Tσαμπίκα Φεσάκη, Μαριλίζα Χρονέα
Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Κώτσου
Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Κώτσου
Φωτογραφίες: Τάκης Βεκόπουλος



Ταυτότητα παράστασης

Πού: Χυτήριο. Ιερά Οδός 44, Κεραμεικός (210 3412313)
Πότε: Τετάρτη 9 Μαίου έως και Τρίτη 15 Μαΐου

Τετάρτη 9 Μαΐου και Κυριακή13 Μαΐου: ώρα έναρξης: 19:00
Πέμπτη 10/5, Παρασκευή 11/5, Σάββατο 12/5, Δευτέρα 14/5, Τρίτη 15/5, στις 21.30
Διάρκεια: 70 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Εισιτήρια: 12 € (γενική είσοδος), 8 € (ατέλειες/ άνεργοι).
Κρατήσεις: Στο Viva και το ταμείο του θεάτρου

«Βάτραχοι» του Αριστοφάνη
παράσταση θεάτρου σκιών
Από το Μικιό Θέατρο Σκιών με ζωντανή μουσική
Για ενήλικες και παιδιά άνω των 10 ετών
Εργαστήρι Μαiρηβή

Το Μικιό Θέατρο Σκιών – Mikio Shadow Theatre παρουσιάζει στο Εργαστήρι Μαιρηβή, την παράσταση θεάτρου σκιών “Βάτραχοι” του Αριστοφάνη σε διασκευή.Το έργο διδάχθηκε για πρώτη φορά το 405 π.Χ. και ήταν τέτοια η επιτυχία του, που το αθηναϊκό κοινό ζήτησε και παίχτηκε σε επανάληψη (πράγμα σπάνιο για εκείνα τα χρόνια).
Ο Αριστοφάνης καινοτομεί και σε αυτό του το έργο. Φτιάχνει την πρώτη φιλολογική κωμωδία.Ο αγώνας των “Βατράχων” στο δεύτερο μέρος είναι η λογοτεχνική αψιμαχία μεταξύ του Αισχύλου και του Ευριπίδη.



Η υπόθεση

Ο Διόνυσος μεταμφιεσμένος σε Ηρακλή πηγαίνει μαζί με τον δούλο του, Ξανθία, να ζητήσει πληροφορίες από τον πραγματικό Ηρακλή, για το πως θα κατέβει στον κάτω κόσμο. Σκοπός του είναι να φέρει ξανά στην ζωή τον Ευριπίδη, μιας και οι άξιοι ποιητές έχουν πεθάνει και όσοι ζουν είναι κάτω του μετρίου. Ο Ηρακλής θα του πει με ποιον τρόπο θα κατέβει στον Άδη και τι έχει να αντιμετωπίσει. Ο Διόνυσος είναι αποφασισμένος να περάσει δύσκολα, φτάνει να πετύχει τον σκοπό του. Θα βρεθεί να παζαρεύει με ένα νεκρό, να κάνει κουπί με οδηγό τον Χάροντα και να του κρατούν ρυθμό τα βατράχια. Θα περάσει από το κολαστήριο για να φτάσει τελικά – μετά από τις οδηγίες που του δίνουν οι μυημένοι στα Ελευσίνια μυστήρια – στα παλάτια του Πλούτωνα. Δεν τελειώνει εκεί όμως η περιπέτεια του, η “ομοιότητα” του με τον Ηρακλή θα του φέρει μάλλον μπελάδες, παρά βοήθεια. Στο τέλος θα είναι ο κριτής μεταξύ του Αισχύλου και του Ευριπίδη και θα κληθεί να αποφασίσει ποιος από τους δύο αυτούς τραγικούς ποιητές είναι ο πιο άριστος και του αξίζει να αναστηθεί για να συνεχίζει να διδάσκει για το καλό της πόλης.

Ο «θίασος» περιλαμβάνει περίπου 25 χάρτινους χαρακτήρες/φιγούρες και 10 περίπου διαφορετικά σκηνικά.
Ιδέα-Διασκευή κειμένων-Κατασκευή φιγούρων-Ερμηνεία: Δημήτρης Μικιός
Πρότυπη μουσική-τραγούδια-διασκευές-ζωντανή μουσική: Μάριος Κωστάκης

Για δύο Σαββατοκύριακα:
Σάββατο 5 Μαΐου 2018, στις 9 μ.μ.
Κυριακή 6 Μαΐου 2018, στις 7μ.μ.
&
Σάββατο 12 Μαΐου 2018, στις 9 μ.μ.
Κυριακή 13 Μαΐου 2018, στις 7μ.μ.

Εργαστήρι Μαιρηβή Κουκλοθέατρο
Σαχτούρη 4 & Σαρρή, Ψυρρή
Κρατήσεις: 2105222181 – 6942420062
Διάρκεια 70′

Φωτεινή Βελεσιώτου
Σάββατο 5 και 12 Μαΐου
Γυάλινο Μουσικό Θέατρο



Με τολμηρή διάθεση για καλλιτεχνική αναζήτηση την είδαμε στην θεατρική παράσταση «Γυναίκες», την απολαύσαμε σε λαϊκό πάλκο, αλλά και να δίνει μικρά ρεσιτάλ σε όλη την επικράτεια. Η Φωτεινή Βελεσιώτου με την χαρακτηριστική φωνή της και τη βαθύτητα της ερμηνείας της ανανεώνει το λαϊκό τραγούδι. Αυτήν την περίοδο τη βρίσκουμε στο στούντιο να ηχογραφεί εντατικά τη νέα της δισκογραφική δουλειά, δείγμα της οποίας θα ακούσουμε στις εμφανίσεις της στο Γυάλινο. Με ανανεωμένο πρόγραμμα και νέες μουσικές αναζητήσεις εκτός από τα αγαπημένα «Μέλισσες», «Διόδια», «Μυστικό», «Στάχτη», φέρνει στο προσκήνιο τραγούδια της προσωπικής αλλά και της παράλληλης δισκογραφίας της. Στο δεύτερο μέρος της παράστασης δίνει έμφαση στο λαϊκό ρεπερτόριο με κλασσικά τραγούδια σπουδαίων συνθετών όπως ο Άκης Πάνου, ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Απόστολος Καλδάρας, ο Γιώργος Ζαμπέτας, κ.α.

Δίπλα της ο νέος ταλαντούχος τραγουδιστής Σωτήρης Μπαλλάς, που ήδη ετοιμάζει την πρώτη του ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά και ο οποίος με τις ερμηνείες του, εκφράζει ολοκληρωμένα τον επίκαιρο λόγο των ποιητών στην ελληνική μουσική.Γυάλινο Μουσικό Θέατρο.

Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
Συγγρού 143, Νέα Σμύρνη
τηλ. 210 9315600


Ώρα προσέλευσης: 22:30
12 ευρώ με μπύρα ή κρασί στο bar
15 ευρώ με ποτό στο barΤραπέζι
55 ευρώ φιάλη κρασί | 2 άτομα
110 ευρώ φιάλη ποτό | 4 άτομα
25 ευρώ ποτό στο τραπέζι

«Κινηματογράφος 2017»
Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου
εκδόσεις Βακχικόν

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου κυκλοφορεί για 25η συνεχόμενη χρονιά την έκδοση «Κινηματογράφος», τη μοναδική καταγραφή της κινηματογραφικής μας πραγματικότητας στην ελληνική βιβλιογραφία.

Στον «Κινηματογράφο 2017» περιλαμβάνονται: Κριτική ανάλυση όλων των ταινιών που κυκλοφόρησαν στις ελληνικές αίθουσες ολόκληρη την χρονιά, με κείμενα μελών της Ένωσης που δημοσιεύτηκαν στον ελληνικό Τύπο και το διαδίκτυο. Αναλυτικό box office της χρονιάς, από τον Δημήτρη Κολιοδήμο: Το 2017, κυκλοφόρησαν συνολικά 383 ταινίες στα σινεμά της Ελλάδας, από τις οποίες 37 ήταν ελληνικές, 25 ήταν ντοκιμαντέρ και 36 ήταν επανεκδόσεις, ενώ κόπηκαν 9.181.247 εισιτήρια για τις ξένες και 909.060 εισιτήρια για τις ελληνικές ταινίες. Η ετήσια ψηφοφορία, με την οποία κάθε χρόνο οι Έλληνες κριτικοί κινηματογράφου αναδεικνύουν την καλύτερη ελληνική και ξένη ταινία της χρονιάς, για φέτος έφερε στην κορυφή το Amerika Square του Γιάννη Σακαρίδη και το Χωρίς Αγάπη του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ.

Στην έκδοση Κινηματογράφος 2017 επίσης βρίσκουμε:

Τον εισαγωγικό σχολιασμό της χρονιάς που πέρασε από το Πρόεδρο της Π.Ε.Κ.Κ. Ανδρέα Τύρο, τον κριτικό απολογισμό της χρονιάς από τον Γενικό Γραμματέα της Ένωσης, Γιάγκο Αντίοχο (Αθηνόραμα), την αναλυτική καταγραφή των νέων βιβλίων για τον κινηματογράφο και τους πρωταγωνιστές του από τον Δημήτρη Καλαντίδη, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας και φόρο τιμή στους ανθρώπους του σινεμά που «έφυγαν» από κοντά μας, με ένα πλήρες in memoriam από τον κριτικό Νίκο Τσαγκαράκη.

Τέλος, ανταποκρίσεις από όλα τα ελληνικά φεστιβάλ και τις σημαντικότερες κινηματογραφικές διοργανώσεις του εξωτερικού, καθώς και μια καταγραφή των βραβείων των κινηματογραφικών ακαδημιών στη χώρα μας και παγκοσμίως (Όσκαρ, Χρυσές Σφαίρες, Σεζάρ, BAFTA κ.ά.), αλλά και των δράσεων, των βραβείων και των προσώπων που τίμησε η Π.Ε.Κ.Κ. στη διάρκεια της χρονιάς.

Γράφουν οι: Ανδρέας Τύρος, Γιάγκος Αντίοχος, Δημήτρης Κολιοδήμος, Νέστορας Πουλάκος, Γιώργος Παπαδημητρίου, Δημήτρης Χαρίτος, Λευτέρης Αδαμίδης, Ιφιγένεια Καλαντζή, Χρήστος Σκυλλάκος, Ιωσήφ Πρωϊμάκης, Nίνος Φένεκ Μικελίδης, Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος, Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος, Ρόμπυ Εκσιέλ, Δημήτρης Καλαντίδης, Νίκος Τσαγκαράκης, Ηλίας Φραγκούλης, Δημοσθένης Ξιφιλίνος, Κωνσταντίνος Μπλάθρας, Γιάννης Ζουμπουλάκης.

Ο καλός στρατιώτης Σβέικ
Γιάροσλαβ Χάσεκ
Φάρος – ΚΠΣΙΝ

6 Μαΐου

Τον Μάιο, οι Παραβάσεις,το Θεατρικό Αναλόγιο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ),με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, παρουσιάζει την Κυριακή, 6 Μαΐου στις 20.00, στονΦάρο, μια δραματουργική σύνθεση πάνω στο κλασικό σατιρικό μυθιστόρημα του Γιάροσλαβ Χάσεκ «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ».

Τη δραματουργική επεξεργασία και τη σκηνοθετική επιμέλεια υπογράφει η σκηνοθέτης και θεατρολόγος Έφη Θεοδώρου, ενώ ερμηνεύει ο Δημήτρης Πιατάς, συνοδεία του Δημήτρη Γκόγκα στην τρομπέτα και του Χρήστου Γιάκκα στο τρομπόνι. Στο έργο αυτό, σήμα κατατεθέν της τσέχικης λογοτεχνίας, αλλά και μια από τις καυστικότερες σάτιρες στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας, καταγράφονται οι περιπέτειες του αφελούς πωλητή σκύλων Γιόζεφ Σβέικ που, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, καλείται να υπερασπιστεί την Αυστροουγγρική Αυτοκρατορία, όπου είναι ενσωματωμένη η πατρίδα του η Τσεχία.

Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Συγγρού 364, Καλλιθέα
216 809 1000
Ωρα έναρξης: 20:00
Με ελεύθερη για το κοινό είσοδο

Medeamaterial (Μήδειας Υλικό)
του Heiner Müller
BIOS

Το σπάνια παιγμένο στην Ελλάδα έργο του Ηeiner Müller “Medeamaterial” (Μήδειας Υλικό) παρουσιάζεταιστο BIOS σε σκηνοθεσία Ευφροσύνης Μαστρόκαλου.

Ο Heiner Müller έγραψε το θεατρικό τρίπτυχο «Ερημωμένη Όχθη» «Μήδειας Υλικό» «Τοπίο με Αργοναύτες» μεταξύ 1974-1982. Σ’ αυτό το θραυσματικό και πυκνό “re-making” του μύθου της Μήδειας (όπως αποτυπώνεται στον Ευριπίδη και τον Σενέκα), στόχος δεν είναι μια καινούργια μετάφραση του ελληνικού μύθου, αλλά μάλλον η διερεύνηση του σύγχρονου κόσμου μέσα από το ιστορικό υλικό.

Η επιλογή της Μήδειας αναπαριστά διάφορα ποικιλόμορφα τμήματα του περιθωρίου της κοινωνίας, ως προς το φύλο, το γένος, την ανατροφή, την προέλευση – ο Άλλος, ο αλλοδαπός, ο ξένος. Η Μήδεια είναι αυτή που παλεύει και αγωνίζεται ενάντια στην επικρατούσα τάση, στην κανονιστική αντίληψη της λειτουργίας της δικαιοσύνης, αντιλήψεις που σφετερίζονται ο Ιάσων και η Κόρινθος. Παρόλο που ο Muller περιγράφει έναν κόσμο γεμάτο βία και έλλειψη επικοινωνίας παράλληλα είναι έντονη η δυναμική της αλλαγής. Ο Heiner Müller μιλάει για έναν κόσμο σε απεγνωσμένη αναζήτηση για μια πολιτισμική επανάσταση πού αδυνατεί να αποδεχτεί την καταστροφή που θα φέρει αυτή η αλλαγή. Μια αλλαγή που συνομιλεί με τους νεκρούς έτσι ώστε να ξεπροβάλλει το μέλλον.

Συντελεστές
Μετάφραση: Νίκος Φλέσσας
Σκηνοθεσία: Ευφροσύνη Μαστρόκαλου
Ηχητικός Σχεδιασμός: Κορνήλιος Σελαμσής
Σκηνικά: Δημήτρης Ταμπάκης
Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Επιμέλεια κίνησης: Δρόσος Σκώτης
Visuals Commodor: Σοφία Παπαδοπούλου, Διονύσης Σιδεροκαστρίτης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ζωή Λιανοστάθη

Παίζουν
Βασίλης Καραμπούλας, Ελεάνα Γεωργούλη

INFO
BIOS-Black Box
Πειραιώς 84
τηλ.: 210 3425335
www.bios.gr

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Εως 7 Ιουνίου (εκτός 30 και 31 Μαΐου)
Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00
Διάρκεια:70 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 12 ευρώ
Μειωμένο/Φοιτητικό: 10 ευρώ

Μάνος Χατζιδάκις
15 εσπερινοί
Μυθολογία
Κεντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος

O Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής συνεχίζεται με την παρουσίαση των έργων 15 εσπερινοί & Μυθολογία στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 10, 16, 18 και 19 Μαΐου.

Στους 15 εσπερινούς (1964) ο Μάνος Χατζιδάκις διασκευάζει ισάριθμα δημοφιλή τραγούδια του και ορχηστρικά θέματα για μικρό σύνολο οργάνων. Η Μυθολογία (1966) είναι ένας από τους σημαντικότερους κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι, καθώς φέρει τη σφραγίδα μιας από τις αποδοτικότερες και πιο δημιουργικές συνεργασίες συνθέτη/στιχουργού, όπως ήταν αυτή με τον ποιητή Νίκο Γκάτσο.

15 εσπερινοί (1964)
Eσπερινός, σημαίνει ευλάβεια Ήλιου, καθώς γυρίζει ευαίσθητος μέσα στη πόλη, γεμάτος από τις αναμνήσεις των ετών, που τέλος γέρνει στο πλάι ν’ αποκοιμηθεί, αφήνοντας τριγύρω του ηχώ φωτός, αποκαλυπτικές διαθέσεις και μια λεπτότατη ευωδιά αγάπης. Με ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥΣ συλλέγω τη σκορπισμένη ευαισθησία μου και σας την παραδίδω έτσι όπως γεννήθηκε, στ’ αληθινό της βάθρο, εκεί που οι έμποροι δε θα μπορούν να της χαλάν την όψη. Όλοι οι EΣΠΕΡΙΝΟΙ χαρίζονται στο γιο μου, που αρχίζει τώρα να μετράει τον κόσμο.
Μάνος Χατζιδάκις (σημείωμα του συνθέτη στην πρώτη έκδοση του δίσκου, 1965)

Μυθολογία (1966)
«Σαν γνήσιος στρατηγός το ’65 θέλησα να κάνω στην Ελλάδα μια επανάσταση. Αντί για τανκ, πήρα ένα παιδί – έφηβο μελαχρινό και όμορφο από την παιδική χορωδία των ανακτόρων και του είπα να τραγουδήσει.
Μου λέει: «για να τραγουδήσω χρειάζομαι καινούργιους μύθους».
– Πολύ σωστά, σκέφθηκα.
Και με τον Γκάτσο αρχίσαμε να κατασκευάζουμε μύθους τον έναν μετά τον άλλο, με κοπέλες που ‘χαναν τα κλειδιά από τη Θήβα, με Ιρλανδούς και Ιουδαίους που ‘ψαχναν στην έρημο για γάμους και χαρά, μ’ ευαίσθητους ληστές στην τελευταία τους στιγμή, με ένα παιδί που σφάζει φίλους κι αδελφούς γιατί ποτέ κανείς δεν του ‘δωσε την σημασία την πρέπουσα, με τον Ορέστη που έγινε πουλί στο δάσος για να ξεφύγει από τη μοίρα του, μ’ ένα παιδί που ‘μοιαζε του Χριστού κι άλλα πολλά.
Κι ο ένας μύθος έμπαινε πάνω στον άλλο κι έγιναν τόσοι πολλοί και τόσοι δυνατοί που τρόμαξε το παιδί, τρόμαξε ο κόσμος, τρόμαξε και η εταιρία που θα έβγαζε τον δίσκο.
Όλοι τρομάξανε εκτός από τον Γκάτσο κι εμένα που εξακολουθήσαμε με περισσότερο πάθος την κατασκευή και σύνθεση των μύθων, ξεχνώντας εντελώς την επανάσταση που είχα προγραμματίσει.»
Μάνος Χατζιδάκις

10, 16, 18, 19 Μαΐου 2018
Ώρα έναρξης 20.30
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Συγγρού 364, Καλλιθέα
216 809 1000
Καλλιτεχνική επιμέλεια Γιώργος Χατζιδάκις

Μουσική ανάπλαση: Γιάννης Μπελώνης, Νέστωρ Ταίηλορ, Λευτέρης Μιχαλόπουλος
Ερμηνεύουν: Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης (πιάνο), Χρήστος Κομισόπουλος (κοντραμπάσο), Γιώργος Μουλουδάκης, Χάρης Κανελλίδης (κιθάρα), Γωγώ Ξαγαρά (άρπα)

Μυθολογία:
Προσαρμογή-ενορχήστρωση για οκτώ όργανα: Λευτέρης Μιχαλόπουλος

Ερμηνεύουν: Δήμητρα Σελεμίδου (φωνή), Λευτέρης Μιχαλόπουλος (πιάνο), Χρήστος Κομισόπουλος (κοντραμπάσο), Γιώργος Μουλουδάκης (κιθάρα), Γιώργος Γουμενάκης (μαντολίνο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Βαγγέλης Νίνα (βιολοντσέλο, 10, 16, 19/5), Αλέξανδρος Μποτίνης (βιολοντσέλο, 18/5), Μαρίνος Γαλατσινός (κλαρινέτο), Μαριλένα Δωρή (φλάουτο), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα)

*Στις συναυλίες της 16ης, 18ης και 19ης Μαΐου, η συμμετοχή του Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη είναι αφιλοκερδής

Encardia
Half Note
9 Μαΐου



Οι EncArdia με τον Ηλία Λογοθέτη και τον Κώστα Θωμαΐδηθα είναι μαζί μας στο HalfNote στις Τ9 Μαΐου σε ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στην ελευθερία… 50 χρόνια από τον Μάη του 68′.



Οι EncArdia, τραγουδούν στα γκρεκάνικα και σε άλλες πέντε γλώσσες-διαλέκτους. Έχουν τσιμπηθεί πες από αράχνες, πες από βέλη πολλών και ποικίλων φτερωτών θεών και γι’ αυτό παίζουν, τραγουδούν και χορεύουν αδιάκοπα, φέρνουν τον κόσμο άνω κάτω αν βρεθούν όλοι μαζί. Στην αρχή νομίζεις ότι είναι συγκρότημα, αλλά όταν λίγο τους γνωρίσεις βλέπεις ότι είναι μεταξύ τους συγγενείς και μέλη μιας παράξενης οικογένειας. Τους αρέσει να ζωντανεύουν τα παραμύθια και να παραμυθεύουν τη ζωή αλλά όταν τελειώνουν όλα αυτά, εξαφανίζονται μαζί με τις αράχνες και τις νεράιδες, τις ταραντάτες και τους θρύλους τους. Προτιμούν να παίζουν μουσική στους δρόμους και στις πλατείες, αλλά τελικά παίζουν όπου κι αν τους συναντήσεις. Τους αρέσουν τα ταξίδια στις πεδιάδες και τα όρη του Νότου αλλά να παίρνουν και τους φίλους τους μαζί. Χαίρονται όταν να βλέπουν τους ανθρώπους να χορεύουν με την καρδιά τους και να τραγουδάνε λεεεεροτράγουδα. Μιλούν για «συναντήσεις» μάλλον, παρά για συναυλίες…

ΟιEncArdia, η ιδιότυπη και απόλυτα ελκυστική αυτή μουσική κολεκτίβα, αποτελούν την εποχή αυτή ένα από τα πλέον προβεβλημένα και καταξιωμένα στη χώρα και διεθνώς Ελληνικά σχήματα της World μουσικής.
Προσηλωμένοι στην πλούσια παραδοσιακή και γεμάτη ενέργεια μουσική της Κάτω Ιταλίας, με τον πειστικό τους τρόπο έκφρασης και απόδοσης της μουσικής, μας ταξιδεύουν μουσικά στα απόμακρα χωριά της Καλαβρίας, στις όμορφες περιοχές του Salento και σ’όλα εκείνα τα μέρη που μιλούν ακόμη Γκρεκάνικα κι άλλες τοπικές διαλέκτους. Κύριο χαρακτηριστικό του σχήματος η σχέση που αναπτύσσουν με το εκάστοτε κοινό των συναυλιών τους.
Το γκρουπ δημιουργήθηκε το 2004 για να διαγράψει μία ζηλευτή πορεία μέχρι σήμερα που περιλαμβάνει περισσότερες από 500 ζωντανές εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στη Γαλλία, Γερμανία, Αλγερία, Ελβετία, Κύπρο, κυρίως στην ίδια την Ιταλία, καθώς και πέντε εξαιρετικά επιτυχημένους δίσκους.

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΤΟΣ : tamporello, βιολί, μαντολίνο, φωνή
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ :Ακορντεόν, Φωνή
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΕΚΟΥΡΑΣ : Κόντρα Μπάσο, Φωνή
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΝΤΑΞΑΚΗΣ: κιθάρα, Φωνή
ΝΑΤΑΛΙΑ ΚΩΤΣΑΝΗ: Φωνή,
ΓΙΑΝΝΑ ΧΑΜΑΛΕΛΗ : Χορός

SPECIALGUEST: Κώστας Θωμαϊδης
Ηλίας Λογοθέτης

HALFNOTEJAZZCLUB
Τριβωνιανού 17, Μετς
Ώρα έναρξης: 21:30
Είσοδος: 10 ευρώ (μπαρ) – 15 ευρώ (τραπέζι)

καλό σαββατοκύριακο
The Sound of Silence – Simon & Garfunkel
Original Version from 1964

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.