Υπάρχει πάντως ένα στοιχείο που εντυπωσιάζει και το οποίο δεν έχει διαφύγει την προσοχή όσων παρατηρούν στενά τα παρασκήνια των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Το Παρίσι δεν σταμάτησε ποτέ, ακόμα και στις πιο «σκοτεινές» ώρες της ελληνικής οικονομικής κρίσης, να επαναφέρει στο τραπέζι την υπόθεση. Η δυσχερής δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδας δεν επέτρεψε την υλοποίησή της.
Πληρωμή μέσω… ομολόγων
Οι Belh@rr@ και οι Gowind
Ωστόσο έλληνες επιτελείς έχουν καταστήσει σαφές ότι λόγω και των νεότερων εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά και της τουρκικής προκλητικότητας θα επιθυμούσαν τον εξοπλισμό του Πολεμικού Ναυτικού με βαρύτερα σκάφη, με έμφαση στους τομείς της αντιαεροπορικής άμυνας και του ανθυποβρυχιακού πολέμου. Αυτός είναι ο λόγος της στροφής προς τις βαρύτερες Belh@rr@ (4.000 τόνοι), αν και ερώτημα παραμένει κατά πόσο στον οπλισμό τους μπορούν να προστεθούν πύραυλοι τύπου cruise που θα επέτρεπαν την τοποθέτηση των πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς Scalp Naval, πέραν των πυραύλων επιφανείας – αέρος Aster 30.
Το παρασκήνιο μιας «εξοπλιστικής σαπουνόπερας»
Το παρασκήνιο βέβαια γύρω από την πιθανή προμήθεια γαλλικών φρεγατών είναι βαθύ. Ολα ξεκίνησαν τον Μάιο του 2008, περίπου έναν μήνα μετά τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βουκουρέστι. Οι εφημερίδες της εποχής μιλούσαν για τον «μεγάλο σύμμαχο» Σαρκοζί με τις ελληνικές ρίζες που βοήθησε την Αθήνα να αποτρέψει την πρόσκληση ένταξης της πΓΔΜ στο ΝΑΤΟ χωρίς επίλυση του Ονοματολογικού. Ηδη τότε οι γνωρίζοντες σημείωναν ότι το Παρίσι επιθυμούσε να αποφασίσει η Αθήνα την προμήθεια γαλλικών οπλικών συστημάτων με έμφαση, πρώτον, στις FREMM και, δεύτερον, στα αεροσκάφη Rafale.
Η έμφαση δόθηκε στις φρεγάτες και είναι χαρακτηριστικό ότι το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο είχε τροποποιήσει ελαφρώς (κατ’ άλλους υπερβολικά) τη Μελέτη Γενικών Επιχειρησιακών Απαιτήσεων πριν από την έλευση Σαρκοζί στην Αθήνα, ώστε αυτή να «κουμπώνει» με τα χαρακτηριστικά των FREMM. Την ίδια στιγμή ισχυρές πιέσεις στην κυβέρνηση Καραμανλή ασκούσε ο όμιλος Ταβουλάρη (τότε ιδιοκτήτης των ναυπηγείων Ελευσίνας – Σύρου), ο οποίος είχε υπογράψει σχετικό Μνημόνιο Κατανόησης με τον όμιλο DCNS που κατασκευάζει τις FREMM προκειμένου ένας αριθμός αυτών να κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Με απόφασή του τον Ιανουάριο του 2009, το ΚΥΣΕΑ αποφασίζει τη σύναψη διακρατικής συμφωνίας για την κατασκευή έξι φρεγατών.
Πιέσεις και στην κρίση
Οι γαλλικές πιέσεις δεν σταμάτησαν ούτε με το ξέσπασμα της μεγάλης οικονομικής κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αρχές του 2010, όταν όλα έδειχναν πως η Ελλάδα οδεύει προς Μνημόνιο, ο τότε πρόεδρος Σαρκοζί δεν δίσταζε να πιέζει τον Γιώργο Παπανδρέου να ενεργοποιήσει τη συμφωνία της εποχής Καραμανλή. Ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος είχε επίσης αποκρούσει τα εκ Παρισίων αιτήματα, επικαλούμενος τη δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία, ακόμα και σε συνάντηση με τον τότε ομόλογό του Ερβέ Μορέν.
Το σκηνικό πιέσεων επαναλήφθηκε το 2011, καθώς μάλιστα η Ελλάδα είχε εισέλθει σε κυβερνητική κρίση. Είχε προκαλέσει δε τη σφοδρή αντίδραση του Βερολίνου, η οποία είχε αποτυπωθεί σε δημοσίευμα του περιοδικού «Der Spiegel». Οι γερμανικές αντιδράσεις ξεκίνησαν όταν έγινε γνωστό ότι το Παρίσι ήθελε να πουλήσει 2+2 FREMM στην Ελλάδα και να αρχίσει να πληρώνει ύστερα από μία πενταετία.
Η επόμενη επαναφορά σημειώθηκε επί συγκυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου, όταν υπουργός Εθνικής Αμυνας ήταν ο Πάνος Παναγιωτόπουλος. Η υπόθεση FREMM βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη της επίσκεψης του τότε προέδρου Φρανσουά Ολάντ στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 2013, ενώ στα τέλη του ίδιου μήνα καταφθάνει στην ελληνική πρωτεύουσα ο Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν, ομόλογος του κ. Παναγιωτόπουλου. Τότε πέφτει για πρώτη φορά στο τραπέζι η ιδέα του leasing δύο FREMM, προς 100 εκατ. ευρώ εκάστη. Η ιδέα δεν προχώρησε.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ