Το ένα μετά το άλλο φτάνουν τα νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας στη Βουλή, με επόμενο το νομοσχέδιο που καταργεί την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το σχετικό κείμενο κατατέθηκε την Τρίτη στην Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, ενώ σ’ αυτό περιλαμβάνεται και το νέο σύστημα επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο περιλαμβάνει:
– Επιλογή στελεχών και αξιολόγησή τους. Καθιερώνεται νέο σύστημα επιλογής στελεχών στο οποίο θα λαμβάνονται μεν υπόψη τα πτυχία και τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων, αλλά στην ουσία θα μοριοδοτείται η αρχαιότητα και ειδικά στη διδασκαλία. Οι 13 Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, θα επιλέγονται με 3ετή θητεία, από Κεντρικό Συμβούλιο Επιλογής στο οποίο προΐσταται πρόεδρος του ΑΣΕΠ. Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο Επιλογής θα απαρτίζεται από 7 μέλη και θα προεδρεύει σε αυτό ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ. Συμμετέχουν: ένας εκπρόσωπος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης, δύο μέλη ΔΕΠ (διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό), ένας εκπρόσωπος του υπουργείου (που είναι ένας από τους γενικούς διευθυντές του) και δύο αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών. Το σύστημα αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης θα είναι αντίστοιχο ως προς τις γενικές αρχές και τις βασικές ρυθμίσεις με το σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.
– Κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Καταργείται το ΠΔ 152/2013 για το οποίο το υπουργείο Παιδείας κρίνει ότι «προκάλεσε προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων καθώς διαπνέονταν από ανορθολογικές προβλέψεις». Το υπουργείου Παιδείας κρίνει ότι μόνο τα στελέχη της εκπαίδευσης πρέπει να αξιολογούνται και όχι οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί και μάλιστα χαρακτηρίζει την αξιολόγηση τους «τιμωρητική».
– Σύλλογοι διδασκόντων. Δίνεται μεγαλύτερη εξουσία σε θέματα διοίκησης στους εκπαιδευτικούς. Οι αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου ενισχύονται, καθώς τουλάχιστον τρεις φορές, στην έναρξη, στη μέση και στη λήξη του διδακτικού έτους, αναλαμβάνει την ευθύνη να προγραμματίζει συλλογικά και να αποτιμά το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στο σχολείο. Ο Σύλλογος «εντοπίζει τα σημεία υπεροχής, τα προβλήματα και τις αδυναμίες που προέκυψαν κατά την υλοποίηση δράσεων και αποτιμά το συνολικό εκπαιδευτικό έργο, εστιάζοντας στην επίλυση προβλημάτων που προέκυψαν, αναδιατυπώνοντας ή/και αναπλαισιώνοντας τους στόχους του αρχικού εκπαιδευτικού προγραμματισμού».
– Νέα όργανα. Δημιουργούνται Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ. Κ. Ε. Σ.) στα οποία ο Σύλλογος Διδασκόντων του Σχολείου καταθέτει τον συλλογικό προγραμματισμό του και την αποτίμηση του διδακτικού έργου του. Οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου των Π. Ε. Κ. Ε. Σ, που επιλέγονται από Περιφερειακά Συμβούλια, λειτουργούν υποστηρικτικά προς στον Σύλλογο Διδασκόντων και στο τέλος του διδακτικού έτους συντάσσουν εκθέσεις προς κάθε σχολείο για την βελτίωση στους τομείς που χρειάζεται, προτείνοντας συγκεκριμένες λύσεις, πρωτοβουλίες και επιμορφώσεις που μπορούν να εφαρμοστούν κατά τη νέα σχολική χρονιά.
– Συγχωνεύσεις δομών. Σε κάθε Διεύθυνση Σπουδών (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια) δημιουργούνται Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ. Ε. Σ. Υ.). Επιπλέον, καθορίζεται η λειτουργία των Κέντρων Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ. Ε. Α.) που έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της Αγωγής Υγείας και του Πολιτισμού στα σχολεία όλων των βαθμίδων.