Τα κορυφαία κείμενα του Πλάτωνα με τα αυθεντικά κείμενα και τη μετάφρασή τους, επεξηγηματικά σχόλια και διαφωτιστικές αναλύσεις.
Η αρχή γίνεται αυτή την Κυριακή με την «Πολιτεία», η οποία θα διανεμηθεί σε τέσσερις τόμους, θα ακολουθήσει το «Συμπόσιο» και στη συνέχεια η «Απολογία Σωκράτους» μαζί με τον διάλογο «Κρίτων» σε έναν τόμο.
Στους τόμους που προσφέρει «Το Βήμα» το αρχαίο κείμενο δίνεται αντικριστά με τη μετάφρασή του σε ζωντανά νέα ελληνικά και συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγικά σημειώματα, φιλολογικά σχόλια, ερμηνευτικές αναλύσεις, θέματα-οδηγούς για τη διδασκαλία των κειμένων, χρήσιμα επίμετρα, πίνακες λέξεων και βιβλιογραφία, προσφέροντας τα έργα του Πλάτωνα σε έγκυρες φιλολογικές εκδόσεις χρηστικές και για τον αναγνώστη που τώρα επιχειρεί τη γνωριμία με το πλατωνικό έργο αλλά για εκείνον που θέλει να εμβαθύνει σε αυτό.
Πολιτεία
Ο Πλάτωνας μετά τον Σωκράτη
Τα δέκα βιβλία της «Πολιτείας», που ολοκληρώνεται γύρω στο 375 π.Χ., αποτελούν το κορυφαίο έργο του πλατωνικού στοχασμού και συνθέτουν ένα από τα θεμελιώδη κείμενα της πολιτικής φιλοσοφίας. Στον διάλογο αυτόν, που ανήκει μαζί με το «Συμπόσιο» και τον «Φαίδρο» στους λεγόμενους αισθητικούς και αλληγορικούς διαλόγους του Πλάτωνα, ο Σωκράτης συζητεί με άλλους στο σπίτι του πλούσιου γέροντα Κεφάλου περί δικαίου και εξετάζουν αν ο δίκαιος άνθρωπος είναι πιο ευτυχισμένος από τον άδικο. Η συζήτηση που αφορά αρχικά την ατομική ζωή επεκτείνεται έπειτα στο κράτος. Παρότι πρωταγωνιστικό πρόσωπο εξακολουθεί να είναι ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας εδώ αρχίζει να απομακρύνεται από τις διδασκαλίες του δασκάλου του και να εκφράζει τις δικές του θέσεις για ποικίλα θέματα. Εδώ διατυπώνεται η θεωρία του περί ιδανικής πολιτείας, την ονομαστή πλατωνική Καλλίπολη, στην οποία υπηρετείται το αγαθό όταν την εξουσία έχουν οι φιλόσοφοι ή όταν οι άρχοντες γίνουν φιλόσοφοι. Στην «Πολιτεία» συναντούμε την παρουσίαση της θεωρίας των Ιδεών του Πλάτωνα με την περίφημη αλληγορία του σπηλαίου. Εδώ παρουσιάζεται και η πολυσυζητημένη διαμάχη μεταξύ ποίησης και φιλοσοφίας, όπου ο Πλάτωνας προκρίνει τη φιλοσοφία έναντι της τέχνης, απορρίπτοντάς την ως απλή μίμηση των αντικειμένων του κόσμου των αισθήσεων. Παρότι η πλατωνική πολιτεία – μια πολιτεία εφικτή για τον αρχαίο έλληνα φιλόσοφο – θεωρήθηκε ουτοπική, το κείμενο της «Πολιτείας» δεν έχει πάψει να συζητείται, να αναλύεται και να διδάσκεται ως θεωρητικό κείμενο σε σχολές Φιλοσοφίας και ως πρακτικό εγχειρίδιο μαζί με την «Ιστορία» του Θουκυδίδη σε σχολές διακυβέρνησης σε όλον τον κόσμο.
Συμπόσιο
Ο νεαρός αθηναίος ποιητής Αγάθωνας βραβεύεται στα Λήναια και για να γιορτάσει τη νίκη του κάνει τραπέζι στους φίλους του. Προσκεκλημένοι είναι ορισμένοι από τους εκλεκτότερους νέους της Αθήνας του 5ου π.Χ. αιώνα, ο Φαίδρος, ο Ερυξίμαχος, ο Παυσανίας, ο Αριστοφάνης, μαθητές του Σωκράτη οι περισσότεροι. Λίγο αργότερα θα προστεθεί στους συνδαιτυμόνες και ο ίδιος ο δάσκαλος με τον Αριστόδημο και η βραδιά στο φιλόξενο σπίτι του Αγάθωνα θα περάσει με φαγητό, ποτό και ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το δείπνο του Αγάθωνα και όσα ειπώθηκαν εκεί αποτελούν αντικείμενο συζητήσεων στην πόλη την επόμενη ημέρα και για πολλά χρόνια αργότερα. Αυτό είναι το σκηνικό, πολύ οικείο σε όλους, μέσα στο οποίο ο Πλάτωνας τοποθετεί με αφηγηματική μαεστρία έναν από τους σημαντικότερους διαλόγους της ωριμότητάς του, που είναι γνωστός με τον τίτλο Συμπόσιο και πραγματεύεται το θέμα του έρωτα. Οι συμποσιαστές μιλούν για τη φύση και τα έργα του έρωτα, για τον πάνδημο αγοραίο έρωτα και τον ουράνιο έρωτα, για τη διχοτόμηση της ανθρώπινης φύσης σε δύο κομμάτια που το καθένα αναζητεί στη ζωή το άλλο του μισό για να το σφιχταγκαλιάσει και να γίνει ολόκληρο, για τον έρωτα των όμορφων σωμάτων και τον έρωτα των όμορφων ψυχών.
Η Απολογία του Σωκράτη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ