Εργολαβικοί υπάλληλοι

Εως και τις αρχές της δεκαετίας του '80 στα λεωφορεία που μετέφεραν στα εργοστάσια τους εργαζομένους της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης υπήρχαν αριθμημένες θέσεις για τους μόνιμους υπαλλήλους της εταιρείας.

Εως και τις αρχές της δεκαετίας του ’80 στα λεωφορεία που μετέφεραν στα εργοστάσια τους εργαζομένους της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης υπήρχαν αριθμημένες θέσεις για τους μόνιμους υπαλλήλους της εταιρείας. Οι εποχικοί υπάλληλοι της εταιρείας ταξίδευαν όρθιοι. Ορθιοι παρέμεναν ακόμη και αν η θέση του μόνιμου ήταν κενή λόγω ασθένειας ή άδειας.
Η στήλη ανέσυρε από τη μνήμη της το γεγονός αυτό με αφορμή την απεργία που κήρυξε το «Σωματείο Εργαζομένων σε εργολάβους στις επιχειρήσεις πετρελαιοειδών, φυσικού αερίου και χημικής βιομηχανίας» στα Ελληνικά Πετρέλαια.
Για όσους δεν γνωρίζουν, οι εργολαβικοί υπάλληλοι ή αλλιώς «απολογιστικοί» αποτελούν μεγάλο μέρος του εργατικού προσωπικού του μεγαλύτερου διυλιστηρίου της χώρας. Σε κάθε δύο μόνιμους αντιστοιχεί ένας εργολαβικός. Ο εργολαβικός υπάλληλος καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες και αμείβεται από τον εργολάβο σε συμφωνία με τα ΕΛΠΕ με λιγότερα χρήματα σε σχέση με τους μόνιμους. Το σωματείο στην ανακοίνωσή του έκανε λόγο για συνθήκες «νταχάου» και «σύγχρονους σκλάβους», αλλά κάτι τέτοιο σύμφωνα με την εταιρεία δεν ισχύει: «Οι εργαζόμενοι των εξωτερικών συνεργατών αμείβονται με μισθούς σημαντικά ανώτερους από τους «βασικούς» που προβλέπει η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ενώ λαμβάνουν τις νόμιμες προσαυξήσεις από την εργασία τους σε πρόγραμμα βάρδιας.Το μέσο μηνιαίο κόστος εργασίας του προσωπικού που παρέχει υπηρεσίες τεχνικής, οικονομικής και διοικητικής υποστήριξης ανέρχεται στα 1.700 ευρώ και διαμορφώνεται ανάλογα με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, τα πτυχία και την εμπειρία» αναφέρεται χαρακτηριστικά. Κάποιοι μάλιστα επισημαίνουν ότι το συγκεκριμένο σωματείο ελέγχεται από το ΚΚΕ και εν όψει των συνδικαλιστικών εκλογών που θα γίνουν στα ΕΛΠΕ θεώρησε σκόπιμο να δώσει το δικό του στίγμα.
Από την άλλη πλευρά, σε σχέση με τους μόνιμους υπαλλήλους των ΕΛΠΕ ακόμη και οι καλοπληρωμένοι εργολαβικοί θα νιώθουν πένητες, αφού οι πρώτοι αμείβονται με 17 μισθούς ετησίως.
Εκεί είναι και η ουσία της υπόθεσης. Η παρουσία εργαζομένων δύο ταχυτήτων σε οποιαδήποτε επιχείρηση, ακόμη και αν αυτό προβλέπεται από τη νομοθεσία, καλλιεργεί τις ανισότητες. Μάλιστα τέτοια φαινόμενα στο μέλλον ενδεχομένως να ενταθούν, αφού οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης αντιπροσωπεύουν πλέον το 54% των νέων προσλήψεων στην Ελλάδα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.