Κι όμως κάτι κινείται στις 11 μεγαλύτερες εμπορικές πιάτσες της χώρας καθώς, σύμφωνα με την καθιερωμένη εξαμηνιαία έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Επιχειρηματικότητας και Εμπορίου (ΕΣΕΕ), ο αριθμός των κλειστών καταστημάτων μειώθηκε.
Εστω και οριακά, κατά 0,41%, η πτώση που φαίνεται από τα αποτελέσματα των μετρήσεων του Μαρτίου σε σχέση με τις προηγούμενες του Σεπτεμβρίου του 2017 καταδεικνύει την έστω και ισχνή βελτίωση του κλίματος στην αγορά. Ωστόσο, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων, 27,65%, αν και ελαφρώς χαμηλότερο από το 28,06% του προηγούμενου εξαμήνου της έρευνας, δεν μπορεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το μεγάλο χτύπημα που έχουν δεχτεί το εμπόριο και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών στη διάρκεια της πολυετούς ύφεσης. Σχεδόν ένα στα τέσσερα καταστήματα έχουν λουκέτο… στις βιτρίνες τους.
Οπως επίσης τα τραύματα που έχουν δεχτεί δρόμοι, πολλοί εκ των οποίων κυριολεκτικά ερήμωσαν λόγω της παύσης των εμπορικών δραστηριοτήτων, είναι δύσκολο να επουλωθούν. Η έρευνα του ΙΝΕΜΥ, που πραγματοποιείται από το 2012, δείχνει για παράδειγμα ότι τον Μάρτιο στην Αθήνα στη Χαριλάου Τρικούπη το 42,7% των καταστημάτων ήταν κλειστό, όπως το 32,9% της Πανεπιστημίου και το 31,7% της Σταδίου. Αντιστοίχως και στον Πειραιά, με τα διαχρονικά ρεκόρ σε λουκέτα να είναι στη Ναυάρχου Νοταρά (54%), στην Κουντουριώτου (41,3%), στην Αλκιβιάδου (53,6%) και στην Κολοκοτρώνη (40,7%). Δραματική είναι επίσης η κατάσταση σε οδούς της Καλλιθέας, όπως στην Ανδρομάχης (73,3%) και στην Ιφιγενείας (66,7%).
Τα ευρήματα
«Το Βήμα» παρουσιάζει τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ στις αγορές της Αθήνας, του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Καλλιθέας, της Γλυφάδας, του Περιστερίου, του Αμαρουσίου, της Ν. Ιωνίας, του Χαλανδρίου και της Κηφισιάς.
Η μείωση (0,41%) που παρατηρείται για το σύνολο των αγορών αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη που έχει καταγραφεί από το ΙΝΕΜΥ.
Στα αξιοσημείωτα της έρευνας συμπεριλαμβάνεται επίσης το γεγονός ότι η βελτίωση της εικόνας προέρχεται από την όλο και συχνότερη έναρξη δραστηριοτήτων στον χώρο της εστίασης, που έρχεται να καλύψει τη συρρίκνωση του εμπορίου ειδών ένδυσης κ.λπ.
Ειδικότερα, για την Αθήνα καταγράφεται σημαντική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με μείωση των κλειστών καταστημάτων κατά 1,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο και 1,4% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Από το 2012, οπότε και ξεκίνησε η απογραφή του ΙΝΕΜΥ, σήμερα καταγράφεται το χαμηλότερο ποσοστό κλειστών καταστημάτων (24,9%). Νέες επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων εισέρχονται στην αγορά (εμπόριο τροφίμων, εστίαση, λοιποί κλάδοι) ενώ το λιανικό εμπόριο ένδυσης μειώνεται σε όρους συγκέντρωσης.
Σε όλες τις εμπορικές ζώνες –Κολωνάκι, Πατησιών, κεντρικές, Εξάρχεια –διαπιστώνεται μικρή μείωση των κλειστών καταστημάτων, με εξαίρεση το Εμπορικό Τρίγωνο στο οποίο καταγράφεται οριακή αύξηση.
Για εστίαση
Στον Πειραιά η έρευνα του ΙΝΕΜΥ δείχνει οριακή βελτίωση, καθώς τα λουκέτα ήταν λιγότερα κατά 0,2%. Οι δραστηριότητες του εμπορίου υποχώρησαν κατά 0,64% και ισόποσα ανέβηκαν εκείνες της εστίασης.
Για άλλες αγορές της Αττικής διαπιστώνεται βελτίωση και ενίσχυση του λιανικού εμπορίου, όπως στο Χαλάνδρι και στο Περιστέρι. Είναι εντυπωσιακή η διόρθωση της εικόνας της αγοράς του Χαλανδρίου καθώς τα κλειστά καταστήματα μειώθηκαν κατά 3%. Η πτώση αυτή έρχεται να διορθώσει τη ραγδαία αύξηση που καταγράφηκε το προηγούμενο εξάμηνο αλλά και να βελτιώσει περισσότερο την κατάσταση. Λιγότερα κατά 0,8% είναι και τα λουκέτα στο Περιστέρι. Πρόκειται για την πέμπτη συνεχόμενη υποχώρηση του αριθμού των κλειστών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα η αγορά να προσεγγίζει τα επίπεδα του Μαρτίου του 2013.
Δυσμενέστερο είναι το κλίμα σε Μαρούσι, Ν. Ιωνία, Γλυφάδα και Κηφισιά. Πιο συγκεκριμένα, στο Μαρούσι διαπιστώνεται άνοδος 2,6% των κλειστών επιχειρήσεων σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και 3,1% έναντι της περυσινής χρονιάς. Τα ποσοστά για τις αντίστοιχες περιόδους 1,1% και 1,3% συναντώνται και στη Ν. Ιωνία. Σημαντική αύξηση διαπιστώνεται στη Γλυφάδα και στην Κηφισιά (+1,1% τόσο σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο όσο και ετησίως).
Λευκά είδη και φαρμακεία
Στις περιοχές αυτές, όπως στο Μαρούσι, έκλεισαν επιχειρήσεις με είδη ένδυσης, παντοπωλεία και επιχειρήσεις εστίασης, ενώ σε κάποιες όπως στη Γλυφάδα διαπιστώθηκε το άνοιγμα καταστημάτων με λευκά είδη και φαρμακεία.
Σταθεροποιητικές είναι οι τάσεις στις αγορές της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και του Πειραιά.
Στη συμπρωτεύουσα ο ρυθμός μεταβολής των λουκέτων ήταν χαμηλότερος κατά 0,3%, όπως και στον Πειραιά. Στην Πάτρα η μείωση ήταν της τάξης του 0,2%. Τόσο στον Πειραιά όσο και στην Πάτρα καταγράφεται οριακή ενίσχυση της εστίασης και υποχώρηση του λιανικού εμπορίου υπόδησης και των λοιπών κλάδων δραστηριότητας αντίστοιχα.
Προσπάθειες για επιστροφή στην κανονικότητα
Τη βελτίωση της εικόνας στην αγορά σημειώνει με δηλώσεις του στο «Βήμα» ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, χωρίς όμως να δηλώνει ικανοποιημένος καθώς παραμένει υψηλό το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων: «Από τις αρχές του έτους έχουμε επισημάνει και διαπιστώσει την οριακή βελτίωση των οικονομικών μεγεθών και επιδόσεων των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα της 12ης σε σειρά καταγραφής των επαγγελματικών στεγών σε εμπορικά κέντρα των πόλεών μας συνηγορούν υπέρ αυτής της διαπίστωσης.
Το ποσοστό των κλειστών επαγγελματικών στεγών στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να έφθασε στο χαμηλότερο μνημονιακό ποσοστό (24,9%) από την έναρξη της κρίσης, ενώ στο σύνολο των καταγραφών τα “λουκέτα” παρουσίασαν σημαντική μείωση, χωρίς όμως αυτό να μας ικανοποιεί, αφού ένα στα τέσσερα εμπορικά καταστήματα συνεχίζει να παραμένει κλειστό» τονίζει ο κ. Κορκίδης αναγγέλλοντας ταυτόχρονα και πρωτοβουλίες της ΕΣΕΕ: «Είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες για να επιστρέψει η αγορά στην κανονικότητα και οι πρώτες θετικές ενδείξεις είναι πολύ κρίσιμο να χαρακτηρίζονται από σταθερότητα και διάρκεια ώστε να μετουσιωθούν σε αναπτυξιακή προοπτική.
Γι’ αυτόν τον λόγο η ΕΣΕΕ, ανταποκρινόμενη στον ρόλο της και αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα της περιόδου, διοργανώνει στις 20 και 21 Απριλίου συνέδριο στο οποίο θαδιερευνηθούν οι επιτυχημένες επιχειρηματικές στρατηγικές, ώστε να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματα των εμπορικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ