Αναμφισβήτητα οι χαμένοι από την απόφαση της Ryanair να μειώσει τα εσωτερικά της δρομολόγια στην Ελλάδα, ακολουθώντας μια συνήθη σε ευρωπαϊκό επίπεδο εμπορική της πρακτική, δεν είναι άλλοι από τις τοπικές κοινωνίες, και μάλιστα στο κατώφλι της θερινής σεζόν.
Ακολουθώντας την πρακτική της γρήγορης εισόδου-εξόδου σε μια αγορά, μόλις παρουσιαστεί σε άλλη υψηλότερο περιθώριο κέρδους, ασκεί μια ιδιόμορφη πίεση σε όλους τους αρμόδιους φορείς, ώστε να καθιερώσουν κίνητρα για να «προτιμήσει» τα αεροδρόμιά τους. Την ίδια στιγμή, παράγοντες της αεροπορικής αγοράς επισημαίνουν ότι εφόσον υπάρξει κενό, αυτό δεν θα αργήσει να καλυφθεί από άλλες εταιρείες.
Η ανακοίνωση του τερματισμού από την 1
η Ιουνίου 2018 των δρομολογίων Αθήνα-Χανιά, Θεσσαλονίκη-Χανιά και Αθήνα –Ρόδος, αποδόθηκε με ανακοίνωση της εταιρείας στο επίπεδο των χρεώσεων των ελληνικών αεροδρομίων, αλλά και στη δυνατότητα να επιτύχει από άλλες βάσεις υψηλότερες αποδόσεις.
Πίσω από τις «επιχειρησιακές αλλαγές», που επικαλέστηκε η εταιρεία στα email με τα οποία ενημέρωσε για τις ακυρώσεις πτήσεων όσους είχαν ήδη κλείσει τα εισιτήριά τους, δεν υπάρχουν βέβαια συναισθηματισμοί, αλλά επιχειρηματικές αποφάσεις.
Η ιρλανδική εταιρεία χαμηλών ναύλων, η οποία συρρικνώνει μόνο το εσωτερικό της δίκτυο, απομακρύνει από την Ελλάδα δύο αεροσκάφη, ένα από τη βάση των Χανίων, καταργώντας την, και ένα από τη βάση της Αθήνας.
Η αποχώρηση ενός εκ των πέντε αεροσκαφών της βάσης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στερεί και από τη Ρόδο τη σύνδεση της με την Αθήνα. Τα δυο αεροσκάφη θα μεταφερθούν, κατά την ανακοίνωση της εταιρείας, «σε βάσεις της στη Γερμανία από την 1η Ιουνίου, όπου και επεκτείνει τις υπηρεσίες της».
Αν και στις πρώτες αντιδράσεις επικράτησε η αίσθηση ότι η Ryanair στρέφεται εναντίον της Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται πια τα δυο αεροδρόμια, στην ουσία η εταιρεία στρέφει τα βέλη της και προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Όπως σχολιάζουν κύκλοι της εταιρείας μιλώντας στο «Βήμα», η μείωση των χρεώσεων στα ελληνικά αεροδρόμια αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της Ryanair και από τη στιγμή που καμία από τις προτάσεις της προς τους αρμόδιους φορείς δεν έχει εισακουστεί διαχρονικά, το πρόβλημα παραμένει.
Στον αντίποδα, το νησί της Κω, που ως προορισμός της Ryanair είχε διακοπεί με έναν αντίστοιχο -καταδρομικό θα έλεγε κανείς- τρόπο λόγω προσφυγικού, επανέρχεται εφέτος με δυο διεθνείς πτήσεις. Πρόκειται μάλιστα για ένα ακόμη από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό την Fraport Greece.
Διανύουμε εξάλλου μια χρονιά κατά την οποία το διεθνές δίκτυo της αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα όχι μόνο δεν περιορίστηκε, αλλά είναι ενισχυμένο. Σύμφωνα δε με τις προ μηνός ανακοινώσεις, το χειμερινό πρόγραμμα Αθήνας και Θεσσαλονίκης ενισχύονται με 13 νέα δρομολόγια κι επιπρόσθετες πτήσεις σε ακόμη 5 δρομολόγια, που θα αυξήσουν την κίνηση κατά 14%.
Οι τοπικές κοινωνίες πάντως, που είδαν τον ανταγωνισμό να ζωντανεύει την αεροπορική αγορά τους και τους ναύλους να πέφτουν τα προηγούμενα χρόνια, είναι λογικό να ανησυχούν.
Μετά την ανακοίνωση της εταιρείας, ο πρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων, κ. Αντώνης Ροκάκης σχολίασε τα εξής: «Η αδικαιολόγητη και δίχως πρότερη ενημέρωση, απόφαση της αεροπορικής εταιρίας Ryanair να σταματήσει τα δρομολόγια της από και προς το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης», αποτελεί πλήγμα για τον τουρισμό σε όλο το νομό Χανίων».
Όπως ανέφερε, ενισχύοντας μάλιστα αιτιάσεις που ακούγονται στην τοπική κοινωνία, πριν λίγα χρόνια τα Χανιά αγκάλιασαν την αεροπορική εταιρεία, «και μάλιστα με ουκ ολίγο κόστος, φροντίζοντας ταυτόχρονα να χτίσει μια υγιή και εποικοδομητική σχέση. Παρόλα αυτά, η εταιρεία αποφάσισε πως πλέον τα Χανιά δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντά της, όπως τα εξυπηρετούν άλλες ευρωπαϊκές περιοχές».
Είναι γεγονός πως στις πρακτικές της εταιρείας χαμηλών ναύλων περιλαμβάνονται και συμφωνίες με τους κατά τόπους φορείς (Δήμοι, Επιμελητήρια κ.λπ.), προκειμένου να παρέχονται κίνητρα για την διατήρησή των πτήσεών της, ενισχύοντας ως «ανταπόδοση» με την παρουσία της την τουριστική κίνηση.