Γκρεμίζονται οι δημοκρατικοί θεσμοί
Μόνιμο είναι και το ξενοφοβικό του παραλήρημα. Τον Μάιο του 2015, στο αποκορύφωμα της προσφυγικής κρίσης, εκατομμύρια Ούγγροι έλαβαν με το ταχυδρομείο το διαβόητο «ερωτηματολόγιο του μίσους» που τους έστειλε ο Ορμπαν, με ερωτήσεις όπως «Συμφωνείτε ότι οι οικονομικοί μετανάστες απειλούν τη ζωή και την περιουσία του ουγγρικού λαού;» και «Θα στηρίζατε τον εγκλεισμό λαθρομεταναστών σε στρατόπεδα εργασίας;».
Νέος εχθρός του λαού ο «μπαρμπα-Τζορτζ»
Η κυβέρνηση Ορμπαν τον παρουσιάζει σαν κακοποιό κερδοσκόπο που θέλει να καταστρέψει την Ευρώπη διευκολύνοντας τη μετανάστευση. Μία από τις γιγαντοαφίσες του κυβερνώντος κόμματος (Fidesz) δείχνει έναν χαμογελαστό Σόρος να αγκαλιάζει τους ηγέτες της αντιπολίτευσης, οι οποίοι φαίνονται στο μοντάζ να κρατάνε μεγάλα ψαλίδια, έτοιμοι να σκίσουν τον ουγγρικό φράχτη και να αφήσουν τους μετανάστες να πλημμυρίσουν τη χώρα.
Και έτσι φτάνουμε στο λεγόμενο «ανατολικό άνοιγμα», άλλον έναν πυλώνα της πολιτικής του Ορμπαν, ο οποίος εμπνέεται από την «επιτυχία της Ρωσίας, της Κίνας και της Τουρκίας». «Χωρίζουμε τον δρόμο μας από τα δυτικά, ευρωπαϊκά δόγματα. Αρκετά! Η Ουγγαρία δεν θα γίνει αποικία της Δύσης, δεν θα ζήσει με διαταγές από ξένες δυνάμεις» φωνάζει.
Γιατί κυριαρχεί ο ακραίος εθνικισμός
«Οι ρίζες της ανελεύθερης δημοκρατίας και του εθνικιστικού λαϊκισμού είναι βαθιές στη μετακομμουνιστική Ευρώπη» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο δρ Αγγελος Χρυσόγελος, διδάσκων στο Τμήμα Ευρωπαϊκών και Διεθνών Σπουδών του Πανεπιστημίου King’s College στο Λονδίνο, και συνεργάτης του think tank Chatham House.
«Σχετίζονται με την ιστορία αυτών των χωρών (μνήμες του Τριανόν στην Ουγγαρία, του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Πολωνία κ.λπ.), τις δυσκολίες της μετάβασης του 1989, αλλά και ένα μόνιμο αίσθημα μειονεξίας που διατηρήθηκε ακόμα και μετά την ένταξή τους στην ΕΕ το 2004.
Ακόμα και αν χώρες όπως η Πολωνία, π.χ., έχουν ισχυρή οικονομική ανάπτυξη, μεγάλο μέρος της οικονομίας τους βρίσκεται υπό τον έλεγχο ξένων επενδυτών ενώ εκατομμύρια πολιτών τους έχουν μεταναστεύσει στη Δύση. Το οικονομικό τους μοντέλο στηρίχθηκε για χρόνια στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, κάτι που οδήγησε τις φιλοευρωπαϊκές ελίτ (οι οποίες αντιμετωπίζουν βάσιμες κατηγορίες διαφθοράς σε όλες αυτές τις χώρες) στο να παραμελούν αιτήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και πρόνοιας» τονίζει ο δρ Χρυσόγελος.
«Αν και υπάρχει η τάση να βλέπουμε αυτές τις χώρες ως “οπισθοδρομικούς Ανατολικούς” λόγω της έντασης παραδοσιακών κοινωνικών αξιών εκεί, η πολιτική τους πορεία τα τελευταία χρόνια αντανακλά σε τελική ανάλυση το τέλος της υπομονής με την οικονομική και πολιτιστική εξάρτηση από τη Δυτική Ευρώπη. Η μεταναστευτική κρίση του 2015 αποτέλεσε εμβληματικό γεγονός, καθώς η πίεση από την ΕΕ για μετεγκατάσταση προσφύγων εξελήφθη ως προσπάθεια της Δύσης να “εξαγάγει” την πολυπολιτισμικότητά της, και ως ένδειξη του πόσο οι Βρυξέλλες είναι όργανο των δυτικών χωρών (και κυρίως της Γερμανίας)» προσθέτει ο συνομιλητής μας.
Και καταλήγει: «Από εκεί και πέρα, και παρά αυτούς τους κοινούς παράγοντες, είναι απαραίτητο να βλέπουμε και τις βασικές διαφορές μεταξύ αυτών των χωρών. Η Σλοβακία, π.χ., είναι στο ευρώ και πέραν του Μεταναστευτικού κινείται γενικά στον μέσο όρο των ευρωπαϊκών θέσεων. Η Τσεχία περισσότερο από μονοκομματικό αυταρχισμό κινδυνεύει μάλλον από το ακριβώς αντίθετο, την πολυδιάσπαση του κομματικού της συστήματος. Στην Πολωνία η αντίσταση προς τη σημερινή κυβέρνηση είναι έντονη στα ΜΜΕ και στην κοινωνία των πολιτών. Παραδόξως, ενώ η Πολωνία απέχει αρκετά από το να χαρακτηριστεί “ανελεύθερη δημοκρατία”, είναι αυτή που έχει συγκεντρώσει τα περισσότερα πυρά από το εξωτερικό. Αντίθετα, η Ουγγαρία του Ορμπαν είναι πια ένα σχεδόν πλήρως μονοκομματικοποιημένο καθεστώς που αφέθηκε να γίνει τέτοιο με ελάχιστη αντίδραση από την ΕΕ από το 2010 και μετά».
«Ο Ορμπαν έχει ένα πολύ πιο σταθερό και συνεκτικό εθνικιστικό αφήγημα από τους μιμητές του, που σχετίζεται με τη νοσταλγία για τη “Μεγάλη Ουγγαρία”, η οποία χάθηκε στη Συνθήκη του Τριανόν το 1920» είπε στο «Βήμα» και ο Μίτσελ Ορενσταϊν, καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια, ειδικός σε θέματα Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
«Χαϊδεύει τον παραδοσιακό ουγγρικό εθνικισμό, πάντοτε καχύποπτος για τους Εβραίους και τους Ρομά (σ.σ.: παραδοσιακές μειονότητες στη χώρα). Η Ουγγαρία είναι μια μικρή, υπερήφανη, αλλά σχετικά φτωχή χώρα που εξαρτάται οικονομικά από την ΕΕ. Ετσι δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί έχει αποδειχθεί δημοφιλής η αγέρωχη στάση του Ορμπαν που ορθώνει εθνικό ανάστημα στην ΕΕ και στο ΔΝΤ. Αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι γιατί η ΕΕ δεν έχει συγκρουστεί μαζί του. Η ΕΕ φαίνεται να τού έχει δώσει το “ελευθέρας”, την ώρα που εκείνος περιστέλλει ελευθερίες, απειλεί την ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης, περιορίζει το πεδίο εφαρμογής της δημοκρατίας, υπονομεύει το Συνταγματικό Δικαστήριο και κάνει επίδειξη φιλίας με τον Πούτιν» τόνισε ο Ορενσταϊν.
Το ανατολικό φρούριο του αυταρχισμού
Ο Ορμπαν δεν είναι μόνος. Μιμητές του σε Πολωνία, Τσεχική Δημοκρατία και Σλοβακία στήνουν ένα «ανατολικό φρούριο αυταρχισμού» στην καρδιά της Ευρώπης. Αλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, οι εθνολαϊκιστές ηγέτες της αποκαλούμενης «Ομάδας του Βίζεγκραντ (V4)», των τεσσάρων χωρών της Κεντρικής Ευρώπης που αρνούνται να δεχθούν πρόσφυγες, διαβρώνουν παράλληλα τους θεσμούς της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου παίζοντας το χαρτί της προστασίας των δήθεν «πραγματικών ευρωπαϊκών αξιών», του χριστιανισμού και του εθνικισμού.
Σε ευθεία σύγκρουση με την ΕΕ βρίσκεται η Πολωνία με αφορμή την προσπάθεια του κυβερνώντος δεξιού κόμματος Νόμος και Δικαιοσύνη (PiS) να εφαρμόσει σειρά μεταρρυθμίσεων στο δικαστικό σύστημα, οι οποίες απειλούν ευθέως το κράτος δικαίου και την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης. Ο αρχηγός του PiS Γιάροσλαβ Κατσίνσκι, που κινεί παρασκηνιακά τα νήματα στη μεγαλύτερη οικονομία της Ανατολικής Ευρώπης, επιχειρεί από το 2015 να χειραγωγήσει και τα ΜΜΕ μετατρέποντάς τα σε φερέφωνα της κυβέρνησης.
Στην Τσεχία, ο φιλορώσος πρόεδρος Μίλος Ζέμαν και ο μεγιστάνας πρωθυπουργός Αντρέι Μπάμπις (γνωστός ως «Τραμπ της Πράγας») καταφέρονται με πύρινους λόγους εναντίον μεταναστών και μουσουλμάνων. Στη Σλοβακία, η λαϊκή κατακραυγή μετά τη δολοφονία ενός δημοσιογράφου που ερευνούσε τη θηριώδη πολιτική διαφθορά, ανάγκασε σε παραίτηση τον αυταρχικό (και παραδόξως Σοσιαλδημοκράτη) πρωθυπουργό Ρόμπερτ Φίτσο – αλλά τον διαδέχθηκε το «δεξί του χέρι».
Κάποιοι λένε ότι σε αυτές τις πρώην κομμουνιστικές χώρες η δυτική φιλελεύθερη δημοκρατία δεν ρίζωσε ποτέ πραγματικά – αντίθετα από τον εθνικισμό. Και αυτό φάνηκε ξεκάθαρα στο Μεταναστευτικό: στην Πολωνία, μια χώρα 40 εκατομμυρίων κατοίκων, η κυβέρνηση δέχθηκε αρχικά να φιλοξενήσει μόλις 2.000 πρόσφυγες – αλλά μόνο χριστιανούς. Η Σλοβακία έθεσε παρόμοιο όρο. Ρουμανία, Βουλγαρία, Τσεχία, Πολωνία, Κροατία, Σλοβενία, χώρες της Βαλτικής, όλες αντιδρούν σθεναρά στη θέσπιση υποχρεωτικών ποσοστώσεων των προσφύγων.
Αλλά το φαινόμενο είναι ευρύτερο. Δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση του 2008 το μοντέλο ενός πανίσχυρου αυταρχικού ηγέτη (ο Homo Orbanicus), που υπόσχεται σταθερότητα και ευημερία με εκπτώσεις στην ελευθερία, κατορθώνει συχνά να γοητεύει μεγάλες μάζες και να κυριαρχεί υπονομεύοντας τη νομιμοποιητική βάση της Δημοκρατίας, όχι μόνο στις φτωχές χώρες της Ανατολής αλλά ακόμα και στο ιστορικό προπύργιό της, τη Δύση, όπως έδειξε καθαρά η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ