Το επταήμερο του Διόδωρου

Το επταήμερο του Διόδωρου

Πάσχα, Πεσάχ, Εξοδος

Σούβλες και κοντοσούβλια, κοκορέτσια και σπληνάντερα, γαρδούμπες, αρνιά ψητά στον φούρνο, στο μπάρμπεκιου, στη γάστρα, σε πυρωμένες πλάκες, στα κάρβουνα ή σε μυρωδάτες κληματόβεργες –και σύννεφα τσίκνας παντού, αυτής που τόσο ενθουσίαζε τους αρχαίους θεούς. Θα δίνουν αγώνα οσφρητικής επικράτησης εναντίον της τα τριαντάφυλλα, τα γιασεμιά, οι πασχαλιές, οι ανθισμένες στα περιβόλια πορτοκαλιές και λεμονιές.
Και κρασί, ούζο, τσίπουρο, σαλάτες, χορτόπιτες για να κατευνάσουν τα λίπη και τις πρωτεΐνες –ά, και αβγά, κατακόκκινα αβγά: πολεμιστές που αναπαύονται στην αγκαλιά αφράτων κουλουριών, παίρνοντας δυνάμεις για την τελική σύγκρουση. Τα τσόφλια σου ή τα τσόφλια μου, δεν υπάρχει μέση λύση.
Βαρελότα, πυροτεχνήματα, κροτίδες, σαΐτες θα καταυγάζουν τον ουρανό τη νύχτα της Ανάστασης, θαμπώνοντας, ξεκουφαίνοντας –και μη τραυματίζοντας, ελπίζω· εκατομμύρια κεράκια και φανάρια, χάρτινα ιαπωνικής έμπνευσης και κινεζικής κατασκευής, θα φωτίσουν τη νύχτα κινούμενα στον ρυθμό του «Χριστός Ανέστη». Και φιλιά, πολλά φιλιά, αμέτρητα σαν της Πρωτοχρονιάς –ευκαιρίας δοθείσης για φιλί, μη χανέτω.
Είναι μεγάλη ημέρα ευωχίας, τρυφής, κατά τον Ιωάννη Χρυσόστομο: «Πιστεύοντες και μη πιστεύοντες, νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευφράνθητε σήμερον. Η τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες. Ο αμνός πολύς, μηδείς εξέλθη πεινών». Και αν όχι έτσι ακριβώς, κάπως έτσι τα έγραψε.
Πάσχα λοιπόν –Πεσάχ, Διάβαση: Εαρινή παμμεσογειακή σφαγή αμνών και μαζική έξοδος των αστών από τα άστεα εις ανάμνησιν της διάβασης της Ερυθράς Θάλασσας, της εξόδου των Εβραίων από την Αίγυπτο.
Διότι έτσι ξεκίνησαν όλα: Δεν αρκούσε στον Μωυσή να είναι αυλικός του φαραώ: κάλλιο πρώτος στην έρημο του Σινά παρά δεύτερος στη Μέμφιδα. Μπορεί και εικοστός, κανείς δεν ξέρει την ακριβή θέση του στη φαραωνική ιεραρχία –και κανείς δεν είναι σίγουρος ότι πραγματικά έγινε εκείνη η έξοδος όπως την περιγράφουν τα ιερά βιβλία Εβραίων, χριστιανών και μουσουλμάνων, των αβρααμικών θρησκειών, ημερολόγιό μου.

Εορταστική ανάπαυλα

Τι σημασία έχει; Ολα τα προσχήματα για φαγοπότια με αμνούς, γιορτές και ευχές καλά και ευλογημένα είναι. Πήγε λοιπόν πριν από 2018-33 = 1.885 χρόνια ο επαρχιώτης Ιησούς Ναζωραίος του Ιωσήφ και της Μαρίας να γιορτάσει το Πάσχα στα Ιεροσόλυμα σαν καλός Εβραίος που ήταν (και γιατί υπήρχε αστυφιλία ακόμη τότε), έγιναν πράματα και θάματα, πασίγνωστα και αυτά όπως τα μωσαϊκά –και ιδού εμείς σήμερα να ξαναγιορτάζουμε εκείνη την εβραϊκή έξοδο για χριστιανικούς λόγους.
Διότι απεδείχθη, λέει, πως ο Ιησούς ήταν ο μονογενής Υιός του Γιαχβέ, του Θεού των Εβραίων –που είναι και ο μοναδικός: λάθος, είδωλα ήσαν όλοι οι άλλοι θεοί που έχουν λατρευτεί στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Διότι αναστήθηκε ο Ιησούς και θα αναστήσει κάποια ημέρα όλους όσοι πέθαναν και όλους όσοι θα πεθάνουν. Ολους ανεξαιρέτως, θέλουν δε θέλουν –για κάποιους είναι απειλή αυτό που για τους χριστιανούς είναι υπόσχεση.
Δεν γλιτώνεις αν, όπως οι επικούρειοι, δεν πιστεύεις σε μετά θάνατον ζωή και σε ανάσταση –θα σε αναστήσει η χριστιανική Τριάδα θέλεις δε θέλεις. Αδικία το βρίσκω –αλλά αν ήσαν οι θεοί δίκαιοι, δεν θα ήταν άδικος ο κόσμος.
Και η αδικία φάνηκε στο θείο δράμα, τη Μεγάλη Εβδομάδα. Στα βασανιστήρια και στους εξευτελισμούς του Χριστού, στις καταδικαστικές ιαχές του πλήθους που λίγες ημέρες πριν τον ζητωκραύγαζε, στη Σταύρωση, στον θάνατο –αφού τέτοια ήταν η μοίρα του Υιού του Θεού, προκύπτουν τα χειρότερα συμπεράσματα για τη μοίρα των Γιων και Ψυχογιών των Ανθρώπων. Που επιβεβαιώνονται τα τελευταία 1.885 χρόνια ανεξαρτήτως θρησκεύματος, ανεξαρτήτως μήκους και πλάτους στον πλανήτη μας, ανεξαρτήτως πίστης –ούτε καν οι άθεοι δεν έχουμε καλύτερη τύχη.
Οπότε η ανάσταση είναι πρωτίστως ανάσταση από τα βάσανα της ζωής –ανάπαυση για την ακρίβεια, προσωρινή, ετήσια, πριν από τηνμόνιμη και οριστική κατά το τέλος του βίου ημών. Αναγεννιόμαστε και εμείς μαζί με την ανοιξιάτικη φύση, αφήνοντας πίσω τους βασανιστικούς χειμώνες, όχι μόνο τους χρονολογικούς αλλά και τους υπαρξιακούς –ελπίζουμε.
l Πάντως, για μία ημέρα τουλάχιστον θα τα ξεχάσουμε τα βάσανα και θα χαρούμε, θα γιορτάσουμε, θα έχουμε ανάπαυλα –ελπίζω: γιατί είναι ικανοί να συνεχίσουν και ανήμερα το Πάσχα τον υπέροχο διάλογό τους οι τούρκοι ιθύνοντες με τον Πάνο Καμμένο, που μονίμως παριστάνει πως «έχει γίνει Τούρκος» μαζί τους. Παραδόξως, αυτή η πνευματική συγγένεια οξύνει τις αντιθέσεις αντί να τις εξομαλύνει.

Καλό Πάσχα να έχουμε

Τα θέλουν όλα δικά τους κάποιοι πολιτικοί σαν τον Ερντογάν και τον Καμμένο, όπως και οι θεοί που πιστεύουν στη μοναδικότητά τους: «ο μη ων μετ’ εμού, κατ’ εμού εστί» είπε κατά τον Ματθαίο ο Χριστός –«οι εμείς ή αυτοί» που λένε κάποιοι.
Αλλά κατά τον Λουκά έχει πει και το αντίθετο: «ος γάρ ουκ έστι καθ’ υμών, υπέρ ημών εστιν». Δικαιούνται να αντιφάσκουν οι θεοί; Να υπόσχονται στον Αβραάμ ότι οι απόγονοί του θα γίνουν βασιλιάδες και να του ζητούν μετά να θυσιάσει τον γιο που του χάρισαν στα βαθιά γεράματα; Αν είναι αντιφατικοί, αν δεν τηρούν τις υποσχέσεις και τη λογική που υποτίθεται ότι μας έδωσαν, γιατί να πιστεύουμε σε αυτούς;
Μα τι ανοησίες κάνω, ημερολόγιό μου… Εχουν γραφτεί εκατομμύρια σελίδες για όλα αυτά από ανθρώπους σοφούς και σπουδαίους –ποιος είμαι εγώ να τους αμφισβητήσω; Αλλωστε αυτά τα θέματα επιλύονται σε επίπεδο αυτοκρατόρων και προφητών, διά πυρός και σιδήρου, όχι διά μελάνης και χάρτου ή οθόνης και πληκτρολογίου.
Το θέμα είναι να έχουμε Πάσχα ηλιόλουστο και φωτεινό, χωρίς ατυχήματα στους δρόμους και στις εκκλησιές. Να αφεθούμε στις νοστιμιές και στις αμαρτίες, στη χοληστερίνη και στα τριγλυκερίδια, στο αλκοόλ και στα τυριά και στα γλυκά, σε όλα αυτά τα ανθυγιεινά και ανήθικα που απαγορεύουν οι γιατροί, οι διαιτολόγοι, οι ηθικολόγοι και οι θρησκείες.
Καλό Πάσχα να έχουμε, ημερολόγιό μου.

γραμματοκιβώτιο
diodorus@tovima.gr

Οντως η ΕΕ μας χρωστάει – δεν της χρωστάμε· αφού όχι μόνο τους είχαμε δώσει κάποτε τα φώτα, αλλά φροντίζουμε και να τους τα αλλάζουμε.
ΣΤΑΥΡΟΣ, ΕΚ ΤΩΝ ΦΩΤΑΓΩΓΩΝ

nnn

Υπενθύμιση: οι είκοσι πνιγμένοι μετά την περυσινή νεροποντή στη Μάνδρα, με την αντιπλημμυρική μελέτη στο συρτάρι, δεν ήταν fake news, κυρία Δούρου. Δική σας παράλειψη ήταν.
Χ. Δ. Γ., ΑΤΤΙΚΗ

nnn

Πάσχα μαζικό, Πάσχα πανσεβάσμιο για άθεους και θεοσεβείς. Είθε με την Ανάσταση του Κυρίου και η… ανάσταση πάντων ημών.
ΑΒΑΔΑΙΟΣ, ΑΜΗΝ ΛΕΓΩ

nnn

Στο «Εξπρές του Μεσονυχτίου» ο πρωταγωνιστής έμεινε φυλακισμένος τέσσερα χρόνια. Στο τρενάκι του Αλέξη με μηχανοδηγό τον Πάνο, πόσο καιρό θα μείνουν φυλακισμένοι οι στρατιωτικοί μας;
ΔΕΣΠΩ ΦΡΑΓΚΑΚΗ, ΑΘΗΝΑ

nnn

Μετά τις συνεχείς δηλώσεις του ΠΚ ή «Μπούλη» ωρίμασε η επικαιροποίηση του παλαιού «Το ΠαΣοΚ στην κυβέρνηση, ο Λαός στην εξουσία» στο: Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στην κυβέρνηση, το Καφενείο στην εξουσία.
ΔΑΣΚΑΛΟΣ, ΑΘΗΝΑ

nnn

Από τη μία ο Ερντογάν κι από την άλλη ο Καμμένος / αν ήτανε κι οι δύο βουβοί, θα ‘ταν ο κόσμος κερδισμένος!
Γ.ΚΟΚ., ΑΘΗΝΑ

nnn

Αν έχεις τέτοιους φίλους-επιστολογράφους σαν τον «ΦΩΚΙΩΝ@6979…» της περασμένης Κυριακής, τι τους θέλεις τους εχθρούς, Διόδωρε;
Γ. Κ., ΕΥΒΟΙΑ

nnn

Ο Τσίπρας έταξε στους Θεσσαλονικείς ότι σύντομα θα ανοίξουν οι σταθμοί του μετρό για… επισκέπτες. Παραδέχομαι ότι άδικα ξεφωνίσαμε τον Δημήτρη Μάρδα για το θερινό Νταβός και τη Σίρλεϊ Μπάσεϊ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΞ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

nnn

Με το 1821 απειλεί την Τουρκία ο «αρειμάνιος πολέμαρχος» Πάνος Καμμένος. Μα τόσο ανιστόρητος είναι ο ερίτιμος υπουργός μας;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΤΑΚΟΣ, ΛΑΡΙΣΑ

nnn

Αχός βαρύς ακούγεται μέσ’ απ’ το υπουργείο. ΠανοΚαμμένο βάφει αβγά χωρίς βαφή αυγώνε…
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΕΧΙΑΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.