Χωρίς αφήγημα για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας την περασμένη Τετάρτη πιάστηκε από τις εργασίες του μετρό, που όντως προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς, λέγοντας το αμίμητο: «Τα έργα στην κύρια γραμμή θα ολοκληρωθούν το 2019, αλλά θα ανοίξουμε τους πρώτους σταθμούς τις επόμενες εβδομάδες για να τους επισκέπτονται οι πολίτες»!
Τέτοιο τρολάρισμα δεν αξίζουν οι Θεσσαλονικείς. Φαίνεται όμως ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης εμπνέει τον Πρωθυπουργό για χαριτωμενιές. Οταν επισκέφθηκε τη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο, είπε: «Το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν είναι πλέον ανέκδοτο. Το μόνο που μένει είναι να πάρει και ο ΠΑΟΚ το πρωτάθλημα» –αλλά υπολόγιζε χωρίς τον πιστολέρο πρόεδρο της λαοφιλούς ομάδας.
Η αλήθεια είναι πως το μετρό της συμπρωτεύουσας το 2020 θα είναι σε λειτουργία. Το 2019 θα ολοκληρωθεί η κύρια γραμμή και το 2020 η επέκταση προς Καλαμαριά.
Ενα πραγματικό έργο πνοής που θα αλλάξει την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων, οι οποίοι από το 2006, όταν υπογράφηκε η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία, έχουν ταλαιπωρηθεί αφάνταστα και επαγγελματίες καταστράφηκαν εξαιτίας των εργοταξίων που παρέμειναν στις θέσεις τους τουλάχιστον για δέκα χρόνια.
Η ανάδοχος κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΕΓΕΚ και ιταλικές εταιρείες άφησε το έργο στη μέση. Το 2014 είχε κατασκευαστεί το 35% των εργασιών, αλλά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις που ανέκυψαν (ζητήματα με την Αρχαιολογία, ασυμφωνία με τους τοπικούς φορείς κ.ά.), «κατάπιαν» την κοινοπραξία και ως το 2016 οι εργασίες στην κύρια γραμμή πάγωσαν.
Τότε ανέλαβε το έργο η εταιρεία ΑΚΤΩΡ που δεσμεύθηκε να το παραδώσει το 2019. Η ΑΚΤΩΡ εκτελούσε κανονικά τις εργασίες της επέκτασης προς Καλαμαριά και θα παρέδιδε το έργο το 2018. Χρειάστηκε όμως να πάρει τους μετροπόντικές της για να φτιάξει την κύρια γραμμή, οπότε η επέκταση θα παραδοθεί το 2020. Αλλωστε δεν θα είχε κανένα νόημα να είχε κατασκευαστεί η επέκταση χωρίς την κύρια γραμμή, αφού το μεταφορικό έργο θα ήταν σχεδόν μηδενικό. Ετσι, ένα έργο που ξεκίνησε το 1986 αλλά η τότε προσπάθεια έμεινε στην Ιστορία ως «η τρύπα του Κούβελα» θα γίνει πραγματικότητα χάρη και στα κεφάλαια της ΕΕ με 34 χρόνια καθυστέρηση.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ