Την Κυριακή 18 Μαρτίου 2018 στο Tempe της Αριζόνας σημειώθηκε το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα μεταξύ ενός δοκιμαστικού αυτοκινήτου με τεχνολογία πλήρους αυτόνομης οδήγησης και μιας πεζής. Οι συνθήκες υπό τις οποίες και εξαιτίας των οποίων συνέβη το περιστατικό βρίσκονται υπό διερεύνηση από τις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ, χωρίς ακόμα να υπάρχει σαφής εικόνα για το «τις πταίει». Το οπτικό υλικό που δόθηκε στη δημοσιότητα, προερχόμενο από τις κάμερες ασφαλείας του αυτοκινήτου, οι οποίες αποτυπώνουν τόσο το εξωτερικό όσο και τις κινήσεις του οδηγού στο εσωτερικό του, σίγουρα είναι επιβοηθητικό για την πρόοδο των ερευνών των πραγματογνωμόνων, ωστόσο η απόπειρα ερμηνείας του και η εξαγωγή συμπερασμάτων με βάση τις στοιχειώδεις γνώσεις ενός απλού παρατηρητή, μη ειδικού, ο οποίος επιπλέον δεν έχει στη διάθεσή του όλα τα δεδομένα και τις παραμέτρους, μόνο ανόητη θα μπορούσε να είναι για όλους τους προφανείς λόγους.
Στις ημέρες που ακολούθησαν έγιναν πολλά και ακούστηκαν ακόμα περισσότερα από όλες τις πλευρές. Οι δοκιμές της Uber στην οποία ανήκε το επίμαχο αυτόνομο Volvo XC90 ανεστάλησαν επ’ αόριστον από την ίδια την εταιρεία, ενώ στη συνέχεια ο κυβερνήτης της Αριζόνας έσπευσε, μάλλον προς εντυπωσιασμό, να αφαιρέσει από την αμερικανική φίρμα τη σχετική άδεια. Αυτοκινητοβιομηχανίες χωρίς καμία εμπλοκή με το συμβάν όπως η Toyota, αλλά και εταιρείες όπως η Nvidia, η οποία εξελίσσει επεξεργαστές που πλαισιώνουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία, επέλεξαν να διακόψουν αντίστοιχα προγράμματα δοκιμών εξέλιξης.
Σε ό,τι αφορά τους εμπλεκομένους, η εταιρεία Aptiv, η οποία προμηθεύει τη Volvo με ραντάρ, κάμερες και το λογισμικό λειτουργίας τους που εξοπλίζουν το XC90, ανακοίνωσε ότι η Uber είχε απενεργοποιήσει ορισμένες παραμέτρους της τεχνολογίας αποφυγής συγκρούσεων που διαθέτει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Η Mobileye της Intel, η οποία με τη σειρά της προμηθεύει επεξεργαστές και αισθητήρες στην Aptiv, ανακοίνωσε ότι κατά την ανάλυση που διεξήγαγε στο οπτικό υλικό από το δυστύχημα η άτυχη πεζή βρέθηκε μόλις ένα δευτερόλεπτο πριν από τη σύγκρουση στην εμβέλεια των συστημάτων ανίχνευσης επικείμενου ατυχήματος, εξ ου και το ατύχημα δεν αποφεύχθηκε. Σε ανάλογη άποψη φαίνεται να συντείνουν και οι πρώτες εκτιμήσεις της Αστυνομίας της Αριζόνας, καθώς ο επικεφαλής της ανέφερε ότι το συμβάν «θα ήταν αναπόφευκτο είτε το αυτοκίνητο βρισκόταν σε αυτόνομη λειτουργία είτε σε συμβατική».
Εκπρόσωπος της Volvo ανέφερε ότι, με δεδομένο ότι προς το παρόν τα αίτια του συμβάντος και όλα τα παραπάνω είναι αποτελέσματα εικασιών και όχι δεδομένα, δεν μπορεί να σχολιάσει. Ο επικεφαλής της σουηδικής φίρμας Hakan Samuelsson, από την πλευρά του, σε εκδήλωση όπου παρευρέθηκε στο Πεκίνο δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να προχωρήσει προσεκτικά, σημειώνοντας ωστόσο ότι το να λες όχι στην εξέλιξη και στην τεχνολογία θα ήταν λάθος αντίδραση, καθώς η τεχνολογία εξακολουθεί να αποτελεί την πλέον υποσχόμενη λύση στη μείωση των τροχαίων. Ο ιδιοκτήτης της Volvo Cars, Li Shufu, δήλωσε ότι «το δυστύχημα μας υπενθυμίζει ότι, ανεξαρτήτως τηςταχύτητας με την οποία εξελισσόμαστε, η ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα και σε περίπτωση που αυτή δεν είναι εγγυημένη δεν θα έπρεπε να επιτραπούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα».
Στις παραπάνω δηλώσεις των τελευταίων δύο εβδομάδων προσθέστε και κάποιες δεκάδες ακόμα από αξιωματούχους δημοτικών αρχών σε ΗΠΑ αλλά και Ευρώπη, οι οποίοι έσπευσαν εν συνόλω να υπερασπιστούν την ασφάλεια των πολιτών, επιρρίπτοντας τις ευθύνες στην τεχνολογία συλλήβδην.
Το τι ή το ποιος έφταιξε για το συμβάν θα αποδειχθεί μέσω των νόμιμων διαδικασιών ερευνών. Το κατά πόσο, ωστόσο, ο κουρνιαχτός που έχει σηκωθεί θα οδηγήσει την τεχνολογία –τη συγκεκριμένη ή μη –αλλά και τον δημιουργό της, δηλαδή όλους μας, ένα βήμα μπροστά ή δύο πίσω εναπόκειται στην ψυχραιμία και την ωριμότητα όλων, εμπλεκομένων και μη.
ΥΓ.:Εκτός αν θεωρεί κανείς ότι ένα ανθρώπινο δημιούργημα δεν υποπίπτει σε σφάλματα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ