Καθώς η επιβολή δασμών, που δυνητικά μπορεί να κλιμακωθεί σε εμπορικό πόλεμο, δεν έχει νικητές αλλά μόνο χαμένους, οι επιχειρήσεις σε σχετική έρευνα της HSBC ανησυχούν για το κόστος της ενίσχυσης του προστατευτισμού, αν και εμφανίζονται ακόμη αισιόδοξες για τις προοπτικές των διεθνών δραστηριοτήτων τους.
Από τις 6.000 εταιρείες που συμμετείχαν στην παγκόσμια έρευνα της HSBC Navigator προκύπτει πως τρεις στις πέντε (61%) πιστεύουν ότι οι κυβερνήσεις αρχίζουν να γίνονται πιο προστατευτικές για τις οικονομίες τους. Αυτή η αίσθηση είναι εντονότερη στις επιχειρήσεις που βρίσκονται στις γεωγραφικές περιφέρειες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής (70%) και της Ασίας-Ειρηνικού (68%). Στις ΗΠΑ, το 61% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι ο προστατευτισμός βρίσκεται σε άνοδο, ενώ οι μισοί συμμετέχοντες στην έρευνα από την Ευρώπη συμμερίζονται αυτή την άποψη.
Η πλειονότητα των επιχειρήσεων αναζητεί περιφερειακούς εταίρους προκειμένου να δημιουργήσει εμπορικές ευκαιρίες. Σχεδόν τα τρία τέταρτα (74%) του διεθνούς εμπορίου στην Ευρώπη και στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού πραγματοποιείται εντός της ίδιας γεωγραφικής περιφέρειας. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί με προτεραιότητα στις εμπορικές σχέσεις εντός της γεωγραφικής περιφέρειας όπου έχουν έδρα οι επιχειρήσεις για τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια. Οσον αφορά τις κυβερνητικές πολιτικές, οι ενέργειες που αποσκοπούν στην ενίσχυση των περιφερειακών δεσμών, όπως η πρωτοβουλία της Κίνας για τη δημιουργία του νέου δρόμου του μεταξιού (Belt and Road) (40%) και η στρατηγική ASEAN 2025 (37%), αναφέρθηκαν πιο συχνά για τον θετικό αντίκτυπο που έχουν στη δραστηριοποίηση των επιχειρήσεων σε διεθνές επίπεδο.
Οι επιχειρήσεις επικεντρώνονται στην ανάπτυξη, με περισσότερες από τρεις στις τέσσερις (77%) να δηλώνουν αισιόδοξες για τις διεθνείς επιχειρηματικές τους προοπτικές και να αναμένουν αύξηση των εμπορικών τους συναλλαγών κατά το επόμενο έτος. Οι λόγοι αυτής της αισιοδοξίας περιλαμβάνουν την αύξηση της ζήτησης προϊόντων από τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις (33%), τις ευνοϊκές οικονομικές συνθήκες (31%) και την αύξηση της χρήσης της τεχνολογίας (22%).
«Γενικώς, οι επιχειρήσεις επιδεικνύουν αξιοσημείωτη προσαρμοστικότητα στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που συνδέονται με το μεταβαλλόμενο τοπίο των πολιτικών που σχετίζονται με το εμπόριο. Συνεχίζουν να προσαρμόζουν τα επιχειρηματικά τους πλάνα και τις συνεργασίες τους προκειμένου να συμμετάσχουν στις μεταβαλλόμενες εφοδιαστικές αλυσίδες. Οι στρατηγικές συμπεριλαμβάνουν την αύξηση του περιφερειακού εμπορίου, την ίδρυση κοινοπραξιών ή τοπικών θυγατρικών σε περισσότερες αγορές, την εκμετάλλευση των καταναλωτικών τάσεων και των ψηφιακών τεχνολογιών. Η ενίσχυση του προστατευτισμού δεν μειώνει την αισιοδοξία των επιχειρήσεων παγκοσμίως, αλλά προκαλεί ανησυχία σχετικά με το κόστος της διεξαγωγής διεθνούς εμπορίου και της δραστηριοποίησης στο εξωτερικό» ανέφερε ο Noel Quinn, Chief Executive, Global Commercial Banking, της HSBC.
Η οικονομική ανάλυση επιβεβαιώνει την αυτοπεποίθηση των επιχειρήσεων, καθώς δείχνει αύξηση της τάξης του 7% της αξίας του εμπορίου για το 2018 (αγαθά και υπηρεσίες μαζί). Οι προβλέψεις της Oxford Economics για λογαριασμό της HSBC δείχνουν ότι οι οικονομικοί δείκτες στους οποίους βασίζεται αυτή η εκτίμηση συμπεριλαμβάνουν την ανάκαμψη τόσο των επενδύσεων όσο και της καταναλωτικής ζήτησης, το ασθενέστερο δολάριο και την ανάκαμψη της ευρωζώνης.
Η Ελένη Βρεττού, Managing Director, Head of Wholesale Banking της HSBC Ελλάδας, υπογράμμισε πως η έρευνα αποκαλύπτει ότι οι επιχειρήσεις ανά τον κόσμο παραμένουν αισιόδοξες για τις προοπτικές του διεθνούς εμπορίου, παρά την πρόσφατη άνοδο του προστατευτισμού. Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, σημείωσε η ίδια, η επέκταση πέρα από τα σύνορα της χώρας μας είναι αναγκαία και ως εκ τούτου θα πρέπει να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες διεθνείς τάσεις. «Η έρευνά μας αποκαλύπτει ότι ένας από τους βασικούς τομείς εστίασης για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο είναι η αποτελεσματική χρήση της νέας τεχνολογίας, όχι μόνο στην παραγωγική τους διαδικασία αλλά και στην εφοδιαστική τους αλυσίδα. Οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να αξιοποιήσουν αυτή τη νέα τάση και να εκμεταλλευθούν την ψηφιακή επανάσταση, εάν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές στο σημερινό περιβάλλον» καταλήγει η κυρία Βρεττού.

HeliosPlus