«Σάρκα και οστά» παίρνει το καλοκαίρι το μέτρο του μεταφορικού ισοδυνάμου σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης να αποτρέψει αυξήσεις κυρίως σε βασικά αγαθά μετά την αύξηση του ΦΠΑ στο 24% και να διευκολύνει τους νησιώτες στις μετακινήσεις τους. Η οικονομική ενίσχυση θα αποτελεί ουσιαστικά ένα βοήθημα για όσους ταξιδεύουν από και προς τα νησιά με το φθηνότερο μέσο μεταφοράς προκειμένου να μη χρεώνονται περισσότερα από αυτόν που ταξιδεύει για παράδειγμα με το υπεραστικό λεωφορείο.
Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να πάει προς το μέρος του που είναι η ίδια απόσταση 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελεί τη διαφορά.
Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας σημείωναν ότι η φιλοσοφία του μέτρου που θα εφαρμοστεί μόνο για τους νησιώτες και τα εμπορεύματα είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής χώρας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές αντίστοιχες με αυτές των κατοίκων της υπόλοιπης χώρας με επιδότηση του κόστους. Την ευθύνη για την υλοποίηση του μέτρου έχει η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και θα διασφαλίζει την ισοστάθμιση του κόστους μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας.
«Ελεγκτικός μηχανισμός» θα είναι το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης που θα ελέγχει τις τιμές μέσω δειγματοληπτικών ελέγχων σε προϊόντα που μεταφέρονται προς τα νησιά κυρίως σε είδη πρώτης ανάγκης. Σχετικά με τη μεταφορά καυσίμων εξετάζεται σε δεύτερη φάση να γίνεται επιδότηση στην εταιρεία μεταφοράς ενώ θα δημοσιοποιείται και η επωνυμία της επιχείρησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του Απριλίου αναμένεται να ψηφιστεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο ενώ η πρώτη «πιλοτική» φάση του προγράμματος θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου σε ορισμένα νησιά και σε πλήρη μορφή θα υλοποιηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2019. Εντός των προσεχών ημερών αναμένεται να γίνει γνωστό το περιεχόμενο της μελέτης που έχει εκπονηθεί για το θέμα από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι η συγγραφή του νόμου δεν θα είναι τεράστιο νομικό κείμενο αλλά θα αποτελεί ένα πλαίσιο που θα εξειδικεύεται με υπουργικές αποφάσεις για έναν μόνο λόγο καθώς πολλές από τις παραμέτρους τις οποίες περιλαμβάνει το μεταφορικό ισοδύναμο είναι δυναμικές.
Το κόστος στην 1η φάση θα ανέλθει σε περίπου 50.000.000 ευρώ και θα τριπλασιαστεί από την 1.1.2019. Τα χρήματα προς τους επιβάτες αναμένεται να δίνονται μέσω του Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ενώ για τη μεταφορά εμπορευμάτων θα γίνεται από τους ενδιάμεσους φορείς που υπάρχουν για τα προγράμματα του επιχειρησιακού προγράμματος ανταγωνιστικότητας, ενώ εξετάζεται η συγχρηματοδότηση με την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Παράλληλα, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημείωναν ότι στην 1η φάση θα εντοπιστούν τυχόν αδυναμίες στην εφαρμογή του μέτρου έτσι ώστε να διορθωθούν άμεσα και στις αρχές του επόμενου έτους να λειτουργήσουν όλα χωρίς προβλήματα.
Την Τρίτη, κατόπιν πρόσκλησης του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριου Σαντορινιού, θα υπάρξει η πρώτη κλειστή διαβούλευση με αντικείμενο την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στα νησιά της χώρας και με τη συμμετοχή εκπροσώπων των νησιωτικών επιμελητηρίων.
Ο κ. Σαντορινιός ενημέρωσε τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων των νησιών για τη λογική του μέτρου του
μεταφορικού ισοδυνάμου.
μεταφορικού ισοδυνάμου.
«Σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού, το υπουργείο μας σχεδιάζει την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, που θα εξισορροπήσει τις αρνητικές συνέπειες της νησιωτικότητας, επιδοτώντας το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων, από και προς τα νησιά. Η δική μας κυβέρνηση θέλει να απαντήσει αποτελεσματικά, άμεσα και δίκαια στην επιβάρυνση που έχει ο νησιώτης από τη νησιωτικότητα, προσπαθώντας να ζήσει, να προσεγγίσει τις δημόσιες υπηρεσίες και να λάβει τα οφέλη του κοινωνικού κράτους. Ηδη, όπως έχει ανακοινωθεί, το παρόν μέτρο θα εφαρμοστεί από 1.7.2018 στα 32 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 1.1.2019 καθολικά, σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα. Το μέτρο αυτό θα επιδοτηθεί από εθνικούς πόρους, μέσω δηλαδή του ΠΔΕ» σημείωσε.
Οπως είπε, «το ζητούμενο, είναι να βρούμε και να ενισχύσουμε το πραγματικό μέγεθος της επιβάρυνσης του νησιώτη εμπόρου, λόγω της θαλάσσιας μεταφοράς, κόστος που μετακυλίετε τελικά στο καλάθι του νησιωτικού νοικοκυριού. Η πρότασή μας είναι να αγγίξουμε την κύρια αιτία των τιμών – το υψηλότερο κόστος της θαλάσσιας μεταφοράς, σε σχέση με τη χερσαία – που καλείται ο νησιώτης και ο επισκέπτης να πληρώνει τα προϊόντα των νησιών, αλλά ταυτόχρονα και την κύρια αιτία που εμποδίζει τα τοπικά προϊόντα από το να είναι ανταγωνιστικά σε μεγαλύτερες αγορές».
HeliosPlus