Ερευνητές από την Κίνα έρχονται να καταρρίψουν όλα τα ρεκόρ παρουσιάζοντας μια μπαταρία λιθίου η οποία μπορεί να λειτουργήσει καλά ακόμη και στους -70 βαθμούς Κελσίου. Η θερμοκρασία αυτή είναι κατά πολύ χαμηλότερη από εκείνη στην οποία οι περισσότερες μπαταρίες ιόντων λιθίου χάνουν την ικανότητά τους να μεταδίδουν και να αποθηκεύουν ενέργεια. Η νέα μπαταρία έρχεται να προσφέρει σημαντική βοήθεια στην ανάπτυξη τεχνολογίας για χρήση σε διαστημικές αποστολές αλλά και σε πολύ ψυχρά μέρη εδώ στη Γη.
Η αντοχή των μπαταριών στο κρύο έχει όρια. Οι περισσότερες λειτουργούν μόνο με το 50% του βέλτιστου επιπέδου απόδοσης τους όταν το θερμόμετρο κατεβαίνει στους -20 βαθμούς Κελσίου ενώ στους -40 βαθμούς οι μπαταρίες ιόντων λιθίου φθάνουν μόλις το 12% της απόδοσης που έχουν σε θερμοκρασία δωματίου. Αυτό δημιουργεί προβλήματα, ιδιαίτερα αν φορτίζουν συσκευές οι οποίες πρέπει να χρησιμοποιηθούν στο Διάστημα, σε συνθήκες των -150 βαθμών ή και ακόμη πιο κάτω, αλλά και σε ορισμένες περιοχές της Γης, όπως η Ρωσία ή ο Καναδάς, όπου ο υδράργυρος πέφτει συχνά κάτω από τους -50 βαθμούς Κελσίου.
Το μυστικό στις οργανικές ενώσεις
Για να διορθώσουν τα πράγματα οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Φουντάν στη Σαγκάη με επικεφαλής τον Γιονγκγιάο Σία ανέπτυξαν μια μπαταρία λιθίου επεμβαίνοντας τόσο στον ηλεκτρολύτη όσο και στα ηλεκτρόδια, καθώς και τα δυο επηρεάζονται από το κρύο. Ως ηλεκτρολύτη χρησιμοποίησαν έναν εστέρα (οξικό αιθύλιο) με πολύ χαμηλό σημείο πήξης, το οποίο του επιτρέπει να μεταφέρει φορτία ακόμη και σε υπερβολικά χαμηλές θερμοκρασίες. Για τα ηλεκτρόδια συνδύασαν δυο διαφορετικές οργανικές ενώσεις στην άνοδο και και στην κάθοδο. Πρόκειται για πολυμερή τα οποία δεν βασίζονται (όπως συμβαίνει στις υπάρχουσες μπαταρίες ιόνυων λιθίου) στην παρεμβολή, διαδικασία η οποία επιβραδύνεται με την πτώση της θερμοκρασίας.
«Χάρη στον ηλεκτρολύτη με βάση το οξικό αιθύλιο και τα ηλεκτρόδια από οργανικά πολυμερή η επαναφορτιζόμενη μπαταρία μπορεί να λειτουργήσει καλά στην υπερβολικά χαμηλή θερμοκρασία των -70 βαθμών Κελσίου» δήλωσε ο κ. Σία σε δελτίο Τύπου. Όπως αναφέρουν στο σχετικό άρθρο τους στην επιθεώρηση «Joule», οι επιστήμονες από την Κίνα ευελπιστούν ότι με λίγες βελτιώσεις η μπαταρία τους θα είναι σύντομα έτοιμη να βγει στην παραγωγή.