Με παγκόσμιες εισπράξεις που έχουν ξεπεράσει τα 400 εκατομμύρια δολάρια μέσα στις πρώτες τέσσερις ημέρες προβολής του και το πέμπτο μεγαλύτερο άνοιγμα ταινίας στην ιστορία του αμερικανικού box office (με 235 εκατομμύρια δολάρια), ο ισχυρισμός πως το μπλοκμπάστερ «Black Panther» έχει πάρει διαστάσεις φαινομένου δύσκολα μπορεί να καταρριφθεί. Στις ΗΠΑ ειδικά, παραδοσιακά media και μέσα κοινωνικής δικτύωσης καλλιεργούν εδώ και αρκετές εβδομάδες ένα κλίμα προμηνυόμενου θριάμβου για το φιλμ του Ράιαν Κούγκλερ (μια μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του ομώνυμου βιβλίου κόμικς της Marvel), όχι μόνο αναφορικά με την εμπορική του απήχηση, αλλά κυρίως σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις που θα μπορούσε να πυροδοτήσει η επιτυχία του σχετικά με την εκπροσώπηση στο εμπορικό σινεμά των πολιτών της χώρας που δεν έχουν λευκό χρώμα δέρματος.
Εχουν υπάρξει και στο παρελθόν χαρακτήρες με υπερδυνάμεις που τους υποδύθηκαν αφροαμερικανοί ηθοποιοί (το «Blade» με τον Γουέσλι Σνάιπς, το «Hancock» με τον Γουίλ Σμιθ), όμως τώρα μιλάμε για μια χολιγουντιανή υπερπαραγωγή (με προϋπολογισμό 200 εκατομμυρίων δολαρίων) με σχεδόν αποκλειστικά μαύρο καστ, αφροαμερικανό σκηνοθέτη και αφροαμερικανούς επαγγελματίες της έβδομης τέχνης στην ομάδα των σεναριογράφων και των παραγωγών. Αυτή η υπερήφανη επίδειξη της πολυσυλλεκτικότητας της αφροαμερικανικής ταυτότητας αλλά και της κληρονομιάς της μητέρας Αφρικής έχει εξελιχθεί σε σημαντική υπόθεση της συγκεκριμένης κοινότητας, η οποία έστησε ακόμη και ολόκληρες καμπάνιες προκειμένου να καταφέρουν παιδιά από υποβαθμισμένες περιοχές να βρουν χρήματα για να δουν την ταινία.
Στο επίκεντρο όλης αυτής της προσοχής ο 40χρονος πρωταγωνιστής Τσάντγουικ Μπόζμαν, ένας μάλλον ανορθόδοξος υποψήφιος για κινηματογραφικός αστέρας πρώτου μεγέθους. Ο άνδρας ο οποίος πόζαρε ημίγυμνος για το εξώφυλλο του περιοδικού «Rolling Stone» που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες, προκαλώντας ρίγη ενθουσιασμού σε αναρίθμητες γυναίκες ανά τον κόσμο, είναι κατά 90% vegan, έχει περάσει ένα θερινό εξάμηνο των σπουδών του στην Οξφόρδη μελετώντας κλασικό θέατρο, χρησιμοποιεί συχνά ρήσεις μαύρων διανοουμένων όπως ο Γιόζεφ Μπεν Γιοχάναν και ο Φραντς Φάνον, ενώ παθαίνει κρίσεις άγχους όποτε πρέπει να εμφανιστεί ζωντανά μπροστά σε κοινό.
Ο γεννημένος στη Νότια Καρολίνα ηθοποιός πρέπει, ωστόσο, να ήταν εξοικειωμένος με την ιδέα τού να ενσαρκώσει ένα πρότυπο των Αφροαμερικανών καθώς έχει παίξει σε βιογραφικές ταινίες τρεις πραγματικούς πρωτοπόρους: τον Τζάκι Ρόμπινσον, τον πρώτο μαύρο παίκτη του μπέιζμπολ στη major league –την Α’, ας πούμε, εθνική κατηγορία του αθλήματος -, τον σταρ της μουσικής Τζέιμς Μπράουν αλλά και τον Θέργκουντ Μάρσαλ που υπήρξε ο πρώτος μαύρος δικαστής του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ. «Πραγματικά πιστεύω πως υπάρχει μια αλήθεια που χρειάζεται να αποκαλυφθεί στον κόσμο σε μια δεδομένη στιγμή. Γι’ αυτό υπάρχει τόσος ενθουσιασμός για τον Πάνθηρα. Εχει έρθει η ώρα του» δηλώνει τώρα για την ευτυχή συγκυρία που βιώνει.
Χρέη συμπρωταγωνιστή του στο εντυπωσιακό υπερθέαμα δράσης τελεί το έτερο μεγάλο αστέρι της αφροαμερικανικής κοινότητας, ο Μάικλ Μπ. Τζόρνταν. Πέραν των δύο ζεν πρεμιέ, στην ταινία παίζουν παλιές καραβάνες όπως η Αντζελα Μπάσετ και ο Φόρεστ Γουίτακερ, μαζί με τη βραβευμένη με Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου Λουπίτα Νιόνγκ’ο (η οποία μεγάλωσε στην Κένυα), αλλά και τον Ντάνιελ Καλούγια (οι γονείς του οποίου μετανάστευσαν στη Βρετανία από την Ουγκάντα), υποψήφιο για Οσκαρ α’ ανδρικού ρόλου στην αποψινή τελετή για το πιο σημαντικό βραβείο του παγκόσμιου κινηματογράφου. Η Ακαδημία επέδειξε καίρια αντανακλαστικά όσον αφορά το zeitgeist και έχει φροντίσει να υπάρχει στην 90ή απονομή έντονο αφροαμερικανικό άρωμα, καθώς το έξυπνο θρίλερ «Τρέξε!» έχει συγκεντρώσει τέσσερις υποψηφιότητες, μία για την ίδια την ταινία, μία για τον προαναφερθέντα Καλούγια, αλλά και δύο για τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο της Τζόρνταν Πιλ. Η Οκτάβια Σπένσερ, η Μέρι Τζέι Μπλάιτζ και η Ντι Ρις είναι τρεις ακόμη Αφροαμερικανές που έγραψαν εφέτος Ιστορία με τις οσκαρικές υποψηφιότητές τους.
Ο Μπόζμαν άντλησε πάντως έμπνευση από ένα ευρύ φάσμα επιρροών για να χτίσει τον ρόλο του βασιλιά Τ’Τσάλα με τις υπερφυσικές δυνάμεις και την άτρωτη στολή αιλουροειδούς: από τον θρυλικό πολεμιστή Σάκα Ζουλού και τον Πατρίς Λουμούμπα, τον πρώτο δημοκρατικά εκλεγμένο πρωθυπουργό της Δημοκρατίας του Κονγκό (σήμερα γνωστή ως Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό) έως τον Νέλσον Μαντέλα αλλά και τον μουσικό και ακτιβιστή Φέλα Κούτι. Η επινοημένη χώρα Ουακάντα δανείστηκε τη γλώσσα της από μια διάλεκτο που απαντάται στη Νότια Αφρική, ενώ οι σκηνές μάχης χρωστούν πολλά στους Μασάι, αλλά και σε διάφορες αφρικανικές πολεμικές τέχνες –την καποέιρα της Ανγκόλα, για παράδειγμα.
Υπάρχει φυσικά και η σκιά της προεδρίας Ομπάμα που πέφτει βαριά –όταν η ταινία ήταν στα σπάργανα, οι ΗΠΑ είχαν ακόμη τον πρώτο μαύρο πρόεδρό τους, κάτι που έκανε τα πράγματα να φαντάζουν πιο εύκολα, ειδικά εφόσον ο Μαύρος Πάνθηρας εκτός από υπερήρωας είναι και ηγέτης ενός κράτους. Ο Μπόζμαν δανείστηκε από τον πρώην POTUS την εικόνα του αρχηγού που κάνει αφοσιωμένα τη δουλειά του και δεν σπαταλάει τον χρόνο του απαντώντας σε κάθε κριτική που του ασκείται. Αξίζει να αναφέρουμε πως την επιτυχία της ταινίας ακολουθεί κατά πόδας και το σάουντράκ της (σε επιμέλεια του ράπερ Κέντρικ Λαμάρ) που βρέθηκε την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του στην κορυφή του τσαρτ του Billboard. Οσον αφορά τις περιπέτειες του εβένινου υπερήρωα, η συνέχεια επί της οθόνης, όταν προβληθεί η ταινία «Εκδικητές: Ο πόλεμος της αιωνιότητας» στις 26 Απριλίου –μία ακόμη προσθήκη στο σύμπαν της Marvel.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2018.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ