Τη φωτιά που έχει ανάψει το θέμα της δίχρονης φοίτησης στο Νηπιαγωγείο καλείται να σβήσει τώρα ο υπουργός Εσωτερικών κ. Πάνος Σκουρλέτης, καθώς κλιμακώνεται επικίνδυνα η αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην κυβέρνηση και στους εργαζομένους σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Οι εργαζόμενοι στους παιδικούς σταθμούς ζητούν μετ’ επιτάσεως να αποσυρθεί η επίμαχη διάταξη που προβλέπει τη σταδιακή υποχρεωτική ένταξη των παιδιών ηλικίας 4 ετών στα νηπιαγωγεία και ζητούν από τον υπουργό Εσωτερικών να πάρει θέση, ενώ ξεκίνησαν και κινητοποιήσεις έχοντας στο πλευρό τους την ΚΕΔΕ και την ΠΟΕ-ΟΤΑ.
Μετά την εξέλιξη αυτή, ο κ. Σκουρλέτης φέρνει αύριο το θέμα στο τραπέζι του διαλόγου, καλώντας σε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Εσωτερικών όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Στο τραπέζι θα καθίσουν ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου, η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κυρία Θεανώ Φωτίου και τα προεδρεία των εμπλεκόμενων φορέων, της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ-ΟΤΑ), του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών (ΠΑΣΥΒΝ) και της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ).
Η επίμαχη διάταξη που έφερε το υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα υλοποιηθεί σταδιακά από τον Σεπτέμβριο του 2018 σε διάστημα τριών ετών, προκειμένου να δημιουργηθούν και οι απαραίτητες υποδομές που δεν υπάρχουν σήμερα για να φιλοξενήσουν έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό παιδιών στα νηπιαγωγεία. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι από τον Σεπτέμβριο του 2018 θα αρχίσουν να λειτουργούν σε περίπου 200-240 δήμους δίχρονα νηπιαγωγεία.
Τα μέλη της ΠΟΕ-ΟΤΑ και του ΠΑΣΥΒΝ θέτουν την απόσυρση της διάταξης ως «προαπαιτούμενο» για τη συμμετοχή τους στον διάλογο στον οποίο τούς καλεί, μετά την ψήφιση του νόμου όμως, το υπουργείο Παιδείας.
Υποστηρίζουν μάλιστα ότι το επίμαχο άρθρο στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής θα υποβαθμίσει έως και θα κλείσει πολλές δημοτικές δομές παιδικής φροντίδας και θα οδηγήσει στην ανεργία πλήθος συναδέλφων τους.
Στο πλαίσιο αυτό, με απόφαση της ΚΕΔΕ, έκλεισαν οι περισσότεροι παιδικοί σταθμοί στην πλειονότητα των δήμων της χώρας, ενώ «έπεται συνέχεια», προειδοποιεί ο πρόεδρος της Ενωσης κ. Γ. Πατούλης.

Οι αρνητικές αλλαγές

Σύμφωνα με την ΚΕΔΕ, η επίμαχη διάταξη θα επιφέρει τις εξής αρνητικές αλλαγές:
l Θα οδηγήσει στη σταδιακή συρρίκνωση και απαξίωση της λειτουργίας 1.600 δημοτικών παιδικών σταθμών.
l Θα επηρεάσει τη ζωή χιλιάδων παιδιών που στον επόμενο ενάμιση χρόνο πρέπει να ενταχθούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, χωρίς όμως να είναι εξασφαλισμένες οι αναγκαίες δημόσιες υποδομές για την κάλυψη των αναγκών τους.
l Θα θέσει σε κίνδυνο τις θέσεις εργασίας χιλιάδων συμβασιούχων εργαζομένων στους παιδικούς σταθμούς, απαξιώνοντας και υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα τον παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό ρόλο όλου του παιδαγωγικού προσωπικού.
l Θα φέρει χιλιάδες οικογένειες αντιμέτωπες με προβλήματα, λόγω του ότι: α) τα νηπιαγωγεία δεν λειτουργούν τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες, β) το ωράριό τους είναι μικρότερο από το διευρυμένο των παιδικών σταθμών, γ) δεν διασφαλίζεται η σίτιση των παιδιών.
ΠΟΕ-ΟΤΑ, ΚΕΔΕ και ο Σύλλογος των Βρεφονηπιαγωγών διαφωνούν με το υπουργείο Παιδείας αναφορικά με την προσθήκη του όρου «φροντίδα» στο νέο πανεπιστημιακό τμήμα στο οποίο θα φοιτούν εφεξής οι βρεφονηπιοκόμοι και θα ονομάζεται «Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην πρώιμη βρεφική ηλικία».
Στην αντίθετη πλευρά, οι νηπιαγωγοί υποστηρίζουν ότι ο όρος «φροντίδα» είναι αυτός που καθιστά διακριτό το επαγγελματικό πεδίο ανάμεσα στον κλάδο των νηπιαγωγών και στον κλάδο των βρεφονηπιαγωγών.
Οπως εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» η πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών κυρία Μαρία Σπανού, ο όρος «φροντίδα» για τους βρεφονηπιαγωγούς αντιστοιχεί στην παροχή φροντίδας, μέριμνας και αγωγής σε βρέφη, ενώ για τους νηπιαγωγούς αντιστοιχεί στην παροχή εκπαίδευσης και ανάπτυξης σε νήπια 4 έως 6 ετών.
«Σύμφωνα με όλες τις παιδαγωγικές εμπειρίες», αναφέρει η Μαρία Σπανού, «η συνύπαρξη και η από κοινού φοίτηση νηπίων 4-6 ετών είναι απαραίτητες, δεδομένου ότι σε αυτές τις ηλικίες υπάρχει έντονο το στοιχείο της αλληλεπίδρασης και της μίμησης. Αρα η κοινή φοίτηση ενός τετράχρονου και ενός πεντάχρονου νηπίου έχει πολλαπλά οφέλη και για τα δύο».

HeliosPlus