Ελον Μασκ: Τρελός κροίσος ή ιδιοφυής οραματιστής;

Το όνομά του είναι Μασκ, Ελον Μασκ, και θα μείνει γνωστός ως «ο άνθρωπος που έστειλε ένα κατακόκκινο κάμπριο στον Αρη». Πανάκριβο σόου δημοσίων σχέσεων για τις εταιρείες του από έναν τρελάρα μεγιστάνα ή αρχή μιας νέας εποχής για τις εμπορικές διαστημικές πτήσεις από μια οραματική ιδιοφυΐα; Διαλέγετε και παίρνετε. Αλλά για τον 46χρονο δισεκατομμυριούχο ήταν πάνω από όλα η πραγματοποίηση ενός παιδικού ονείρου.

Το όνομά του είναι Μασκ, Ελον Μασκ, και θα μείνει γνωστός ως «ο άνθρωπος που έστειλε ένα κατακόκκινο κάμπριο στον Αρη». Πανάκριβο σόου δημοσίων σχέσεων για τις εταιρείες του από έναν τρελάρα μεγιστάνα ή αρχή μιας νέας εποχής για τις εμπορικές διαστημικές πτήσεις από μια οραματική ιδιοφυΐα; Διαλέγετε και παίρνετε. Αλλά για τον 46χρονο δισεκατομμυριούχο ήταν πάνω από όλα η πραγματοποίηση ενός παιδικού ονείρου.

Ο Μπάουι και το ταξίδι στα αστέρια

Οταν ήταν έφηβος, ο Μασκ κλειδωνόταν στο δωμάτιό του, έβαζε στη διαπασών το «Space Oddity» του Ντέιβιντ Μπάουι και έκλεινε τα μάτια. «Την ώρα που το κρεβάτι μου και βασικά ολόκληρο το σπίτι τραντάζονταν από τη μουσική, εγώ φανταζόμουν πως εκτοξευόμουν και μετά κάπως επέπλεα προς το Διάστημα» λέει. Μπορεί ο ίδιος να μην ταξίδεψε στα αστέρια, αλλά η διαστημική εταιρεία του, η SpaceX, εκτόξευσε με επιτυχία την περασμένη Τρίτη τον πύραυλο βαρέων βαρών «Falcon Heavy», τον πιο μεγάλο και ισχυρό αυτήν τη στιγμή στον κόσμο.
Και σε αυτή την παρθενική ιστορική πτήση ο πύραυλος μεταφέρει στο εσωτερικό του ένα κόκκινο ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο Tesla Roadster που κατασκευάζει η αυτοκινητοβιομηχανία (ναι, το βρήκατε) του Μασκ. Ο τολμηρός επιχειρηματίας αποκάλυψε ότι έτρεμε από τον φόβο του και ότι έδινε πιθανότητες 50-50 κάτι να πάει στραβά σε αυτό το πρώτο τεστ.

«Ενιωσα μια τεράστια ανακούφιση. Είχα στο μυαλό μου την εικόνα μιας γιγάντιας έκρηξης στην εξέδρα, μιας ρόδας να πέφτει από ψηλά και να κυλάει μόνη της στον δρόμο. Αλλά ευτυχώς τίποτε από αυτά δεν συνέβη»
δήλωσε ο Μασκ μετά την εκτόξευση.
Ο πύραυλος «Falcon Heavy» (Βαρύ Γεράκι), με ύψος 70 μέτρα και 27 μηχανές προώθησης, ουσιαστικά αποτελείται από τρεις μικρότερους πυραύλους «Falcon 9» της SpaceX. Μπορεί να μεταφέρει βάρος έως 64 τόνους σε χαμηλή τροχιά, δηλαδή όσο ζυγίζουν περίπου πέντε διώροφα λονδρέζικα λεωφορεία, με κόστος μόλις 90 εκατομμύρια δολάρια ανά εκτόξευση.
Ο επόμενος αμερικανικός πύραυλος σε επιδόσεις σήμερα είναι ο «Delta IV Heavy» της United Launch Alliance (συνεταιρισμού της Lockheed Martin και της Boeing), που μπορεί να μεταφέρει το μισό φορτίο με σχεδόν τετραπλάσιο κόστος (350 εκατ. δολάρια). Λόγω αυτής της πολύ ευνοϊκής σύγκρισης υπέρ του, το «Βαρύ Γεράκι» του Μασκ αναμένεται να αποτελέσει το «βαρύ πυροβολικό» των εμπορικών διαστημικών πτήσεων στο μέλλον.
Σε αυτή την πρώτη πτήση, που μετέφερε μόνο το αστραφτερό κόκκινο αμάξι, μια κούκλα με διαστημική στολή, ο Starman (Αστράνθρωπος), κάθεται στη θέση του οδηγού, ενώ το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου παίζει ξανά και ξανά το «Space Oddity» του Μπάουι. Ενα σημείωμα γράφει «Φτιαγμένο από ανθρώπους στη Γη» μαζί με τη σύσταση «Μην πανικοβάλλεστε!» για την περίπτωση που θα το βρει και θα το διαβάσει κάποτε κάποιος εξωγήινος εκεί ψηλά.
Οκτώ λεπτά μετά την εκτόξευση, δύο από τα κατώτερα μέρη του πυραύλου επέστρεψαν στη Γη με ελεγχόμενο τρόπο για να ξαναχρησιμοποιηθούν στο μέλλον, κάτι που επιτρέπει μεγάλη εξοικονόμηση κόστους. Μάλιστα προσεδαφίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα κοντά στο σημείο από όπου είχαν εκτοξευθεί. «Ηταν επικό. Είναι πιθανώς το πιο συναρπαστικό πράγμα που έχω δει ποτέ» σχολίασε ο Μασκ, φανατικός οπαδός των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ανακύκλωσης.
Το τρίτο κατώτερο τμήμα έχασε τον στόχο του και συνετρίβη στον Ατλαντικό με ταχύτητα 500 χιλιομέτρων την ώρα. Ηταν το μόνο συμβάν που κάπως σκίασε τη μεγάλη επιτυχία του Μασκ. Γιατί οι αποδεδειγμένες πλέον δυνατότητες του νέου γιγάντιου πυραύλου αναμένεται να αποφέρουν στον μεγιστάνα ακόμα μεγαλύτερα κέρδη: θα επιτρέψουν στην αμερικανική κυβέρνηση και στο Πεντάγωνο να θέσουν μελλοντικά σε τροχιά πολύ μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς, στρατιωτικούς και κατασκοπευτικούς δορυφόρους και να στείλουν ρομπότ (γιατί όχι και ανθρώπους; ρωτάει ο Μασκ) όχι μόνο στον Αρη, αλλά και σε πιο μακρινούς πλανήτες, όπως ο Δίας και ο Κρόνος.

Το κόκκινο Tesla και οι εξωγήινοι

Χάρη στο άκρως ανταγωνιστικό κόστος του «Falcon Heavy», ο Μασκ προέβλεψε ότι αυτό «θα είναι το τέλος του παιχνιδιού για όλους τους άλλους πυραύλους βαρέων φορτίων». Οσο για το αυτοκίνητο της Tesla του που ταξιδεύει πλέον στο Διάστημα, είπε ότι «μπορεί κάποτε στο μέλλον να το ανακαλύψει κάποια φυλή εξωγήινων».
Ο «Falcon Heavy» είναι ο μεγαλύτερος πύραυλος εν λειτουργία σήμερα, αλλά η SpaceΧ του Μασκ ετοιμάζει έναν ακόμη πιο μεγάλο πύραυλο, τον «BFR» («Big Falcon Rocket», πιο γνωστό ως «Big Fucking Rocket»!).

Εφευρέτης από τα 12

Μηχανικός, εφευρέτης και μεγιστάνας-επενδυτής, με προσωπική περιουσία 20,5 δισ. δολαρίων και φιλοδοξίες που φτάνουν μέχρι τους πιο μακρινούς πλανήτες του ηλιακού συστήματος, ο Ελον Μασκ είναι χαρακτηριστική περίπτωση αυτοδημιούργητου ταλέντου. Στην τρυφερή ηλικία των 12 ετών, και έχοντας αποκτήσει μόνος του βασικές γνώσεις στον προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών, κατάφερε να δημιουργήσει έναν κώδικα για βιντεοπαιχνίδια τον οποίο πούλησε αντί 500 δολαρίων. «Καλό χαρτζιλίκι για έναν πιτσιρικά που διάβαζε κόμικς, άκουγε ροκ και ονειρευόταν διαστημικά ταξίδια» (ήδη από τότε) λέει.

Η πρώτη επίσημη εταιρεία που ίδρυσε ήταν η Zip2, που λάνσαρε έναν ηλεκτρονικό οδηγό πόλης για εφημερίδες.
Ο δαιμόνιος Μασκ κατάφερε να πείσει τους «New York Times» και την «Chicago Tribune» να χρησιμοποιήσουν τον οδηγό του και στη συνέχεια πούλησε την εταιρεία για 22 εκατ. δολάρια. Με το βλέμμα σταθερά στο μέλλον, ίδρυσε το 1999 την εταιρεία ηλεκτρονικών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών X.com. Το 2000 η X.com εξαγόρασε μια μικρή εταιρεία που ανέπτυσσε λογισμικό ασφαλείας για φορητές συσκευές. Η Confinity, όπως ήταν τότε η ονομασία της εταιρείας του Μασκ, δεν είναι άλλη από το σημερινό μεγαθήριο PayPal, τη μεγαλύτερη επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου για online πληρωμές και μεταφορά χρημάτων παγκοσμίως. Αυτή την πούλησε στην eBay αντί 1,5 δισ. δολαρίων.

Το 2016 ο Μασκ ξαναχτύπησε. Ανακοίνωσε ότι η αεροδιαστημική εταιρεία του SpaceX σχεδιάζει να στείλει ένα από τα διαστημικά σκάφη της στον Αρη και προτίθεται να δημιουργήσει «έναν επιχειρηματικό γίγαντα με βάση τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Η ιδέα είναι απολύτως λογική για τον άνθρωπο που έχει ταυτόχρονα στα χέρια του την Tesla Motors, που κατασκευάζει ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, και τη SolarCity, εταιρεία-πάροχο ηλιακής ενέργειας.
Ο στόχος, όπως λέει ο Μασκ, είναι να δημιουργηθεί ένας ισχυρός παίκτης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα συλλέγει «καθαρή» ηλεκτρική ενέργεια και θα τη διοχετεύει στην αυτοκινητοβιομηχανία. Κάπως έτσι ο 46χρονος αμερικανός δισεκατομμυριούχος έχει δημιουργήσει σήμερα μια υπερφιλόδοξη επιχειρηματική αυτοκρατορία βασισμένη σε τρεις πυλώνες: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την ηλιακή ενέργεια και τα διαστημικά ταξίδια. Επόμενη αποστολή; Ο Μασκ θέλει να στείλει ανθρώπους στον πλανήτη Αρη μέχρι το 2025.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.