Τα νησιά ετοιμάζονται για… απογείωση

Περισσότερους από 58 εκατ. επιβάτες υποδέχθηκαν τα ελληνικά αεροδρόμια το 2017, σημειώνοντας ρεκόρ όλων των εποχών, ενώ για το 2018 εκτιμάται ότι θα περάσουν τον πήχη των 55 εκατ. επιβατών.

Περισσότερους από 58 εκατ. επιβάτες υποδέχθηκαν τα ελληνικά αεροδρόμια το 2017, σημειώνοντας ρεκόρ όλων των εποχών, ενώ για το 2018 εκτιμάται ότι θα περάσουν τον πήχη των 55 εκατ. επιβατών. Οσο το άρμα του τουρισμού απογειώνει τα τελευταία χρόνια τις αφίξεις, τόσο τα αεροδρόμια αναδεικνύονται σε μοχλούς ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών. Η συνεχής όμως αύξηση του τουριστικού ρεύματος δοκιμάζει τα όρια της δυναμικότητάς τους, ενώ παράλληλα ένα γενικό «ρεκτιφιέ» είναι απαραίτητο ώστε υποδομές και υπηρεσίες να ανταποκρίνονται στη σύγχρονη εικόνα της χώρας και τα διεθνή πρότυπα.
Οι μήνες που απομένουν ως την έναρξη της υψηλής σεζόν, στα τέλη Μαρτίου, είναι καθοριστικοί. Στο τελευταίο δίμηνο του 2017 άρχισε να ξεδιπλώνεται το επενδυτικό πλάνο της Fraport Greece για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Από την ανάληψη των αεροδρομίων, στις 11 Απριλίου 2017, έχουν συντελεστεί συνολικά 12.597 εργασίες συντήρησης, εκ των οποίων 7.591 διορθωτικές και 5.006 προληπτικές, σε ηλεκτρικά συστήματα, μηχανολογικά, φωτισμό πίστας και έργα πολιτικού μηχανικού/κτιριακά.

Επόμενοι σταθμοί

Στα μεγάλης κλίμακας εργοτάξια η Κως παραλαμβάνει τη σκυτάλη από τη Μύκονο, όπου ο ολοκαίνουργος διάδρομος τοποθετήθηκε προκειμένου να καλύψει την κίνηση για την επόμενη 20ετία. Μετά το ξήλωμα και την τοποθέτηση νέου διαδρόμου στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, το εργοστάσιο παραγωγής ασφάλτου «μπήκε» σε ένα καράβι και μεταφέρθηκε πριν από λίγες ημέρες στο λιμάνι της Κεφάλου. Θα στηθεί εκ νέου στην Κω, προκειμένου στις 4 Μαρτίου να ξεκινήσουν οι εργασίες για την αναβάθμιση του διαδρόμου. Το αεροδρόμιο θα παραμείνει κλειστό ως τις 19 Μαρτίου, καθώς είναι κρίσιμο μέχρι την έναρξη της υψηλής περιόδου, που επί της ουσίας σημαίνει αύξηση άνω του 200% των πτήσεων σε σχέση με τον χειμώνα.
Επόμενοι σταθμοί είναι η αναβάθμιση των διαδρόμων, αρχικά της Κεφαλονιάς, όπου δεν θα απαιτηθεί κλείσιμο του αεροδρομίου, αλλά και της Ρόδου, όπου τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί μεγάλα προβλήματα. Παράλληλα, ρολάρουν οι διαδικασίες αδειοδότησης και για τα 14 «εργοτάξια» που στήνει η Fraport Greece, με πρόσφατη την έκδοση οικοδομικών αδειών για Ακτιο, Κεφαλονιά και Ζάκυνθο.
Ηδη, οι μπουλντόζες έχουν ολοκληρώσει τα μεγαλύτερα έργα στο εσωτερικό του αεροδρομίου της Ζακύνθου, όπου έχει ξεκινήσει η αναδιαμόρφωση του χώρου, ενώ παραλήφθηκε και το σύγχρονο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου αποσκευών, HPS. Μέσα στους επόμενους μήνες θα κατασκευαστεί και νέος πυροσβεστικός σταθμός. Εν τω μεταξύ, στην Κέρκυρα έχει ήδη διαχωριστεί ο νέος τερματικός σταθμός και έχουν ξεκινήσει διαδικασίες αναβάθμισης του εσωτερικού.
Επίσης, με την έκδοση των οικοδομικών αδειών, θα εκκινήσει η κατασκευή των νέων τερματικών σταθμών στην Κω, όπου ο παλιός θα γκρεμιστεί μόλις ολοκληρωθεί ο νέος, καθώς και στη Μυτιλήνη, όπου δεν επηρεάζεται η λειτουργία των υφιστάμενων υποδομών. Η ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης και ανάπτυξης ορίζεται συμβατικά ως το 2021, ενώ υποχρέωση της Fraport Greece είναι η επένδυση 330 εκατ. ευρώ, όμως το ποσό αυτό κρίθηκε ανεπαρκές, με αποτέλεσμα το πλάνο που εξελίσσεται να φτάνει τα 415 εκατ. ευρώ.
Επίσης, πριν από 10 ημέρες παρελήφθησαν τα πρώτα τρία από τα συνολικά πυροσβεστικά οχήματα, συνολικής αξίας 4 εκατ. ευρώ. Μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα η πρώτη αυτή παραλαβή αναμένεται να ολοκληρωθεί, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες παραγγελίες. Εν τω μεταξύ, μέχρι το τέλος Μαρτίου θα γίνει ανακατασκευή στους χώρους υγιεινής των αεροδρομίων Μυκόνου, Σαντορίνης και Κω, όπου αν και οι σταθμοί θα γκρεμιστούν σε ορίζοντα δύο ετών, κρίθηκε απαραίτητο για τη βελτίωση της εικόνας των αεροδρομίων.

Τα έργα στο «Μακεδονία»

Εν τω μεταξύ, τα έργα αναβάθμισης στη διασταύρωση των δύο διαδρόμων του αεροδρομίου «Μακεδονία», που εκτελούνται από το Δημόσιο, και για την αναγκαιότητα των οποίων έχει γίνει πολύς λόγος, βρίσκονται μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, χάρη και στον καλό καιρό που ευνόησε τις εργασίες. Η ομαλότητα αναμένεται να αποκατασταθεί στις αρχές Μαρτίου με την παράδοση του έργου.
Η αναμενόμενη μείωση στην αεροπορική κίνηση εκτιμήθηκε για τον Δεκέμβριο –πρώτο μήνα που επηρεάστηκε από τις εργασίες –στο 12,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, ενώ την ίδια στιγμή εκτοξεύθηκε κατά 500% η κίνηση στο αεροδρόμιο της Καβάλας, όπου ορισμένες αεροπορικές εταιρείες αποφάσισαν να «μετακινήσουν» τις πτήσεις τους.
Στο μεταξύ, μέσα στις επόμενες ημέρες ξεκινούν από τη Fraport Greece εργασίες στον υφιστάμενο χώρο του σταθμού, με σκοπό την καλύτερη διαχείριση των επιβατών. Παράλληλα, μόλις δοθεί το πράσινο φως από τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες διενεργούν έλεγχο για την ανίχνευση οβίδων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στο σημείο όπου θα στηθεί ο νέος μεγάλος τερματικός σταθμός, θα ξεκινήσει και η κατασκευή του.

Με «πιλότο» την Πάρο

Η «απογείωση» των αφίξεων στο ανανεωμένο και ενισχυμένης δυναμικότητας αεροδρόμιο της Πάρου αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι τα αεροδρόμια δεν είναι μόνο μεταφορικοί κόμβοι, αλλά και μοχλοί οικονομικής ανάπτυξης. Συνολικά, μέσα στο 2017 η επιβατική κίνηση του αερολιμένα υπερδιπλασιάστηκε, παρουσιάζοντας αύξηση 119,9%. Η αναβάθμιση του αεροδρομίου ολοκληρώθηκε με αρωγό την Aegean και την Olympic Air που υποστήριξαν οικονομικά την κατασκευή της πρώτης φάσης του αεροσταθμού επιβατών, καθώς και τα έργα υποδομής του νέου αερολιμένα.
Ακολουθώντας το εν λόγω πρότυπο, ομαλά εξελίσσονται τα έργα εκσυγχρονισμού και επέκτασης στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, τη χρηματοδότηση των οποίων ανέλαβε η «Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών». Πρόκειται για ένα απαραίτητο λίφτινγκ προκειμένου το «Νίκος Καζαντζάκης» να σηκώσει αξιοπρεπώς την αυξανόμενη επιβατική κίνηση για τα επόμενα τουλάχιστον 8-9 χρόνια μέχρι την κατασκευή του νέου αεροδρομίου. Περιλαμβάνει επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων κατά 3.000 τ.μ. και ανακαίνιση ακόμη 8.000 τ.μ. Στις αρχές Απριλίου αναμένεται η παράδοσή τους.

Αεροδρόμιο και με ιδιωτική πρωτοβουλία

Εγκριση της προμελέτης για την κατασκευή αεροδρομίου στο νησί της Ιου από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας περιμένει εντός Φεβρουαρίου ο Δήμος Ιητών για να προχωρήσει τις διαδικασίες υλοποίησης με σύμπραξη Δημοσίου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). «Στα νησιά μας το αεροδρόμιο αποτελεί ανάγκη, όχι πολυτέλεια. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμη και η μεταφορά ενός ασθενούς αξίζει να αφιερωθούν χρόνος, κόπος και χρήματα. Παράλληλα όμως η δημιουργία ενός αεροδρομίου θα συμβάλει στην ήπια ανάπτυξη που επιθυμούμε για το νησί» εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» ο δήμαρχος κ. Μιχάλης Πετρόπουλος.

Το 2011 η Ιος υποδέχθηκε 80.000 επισκέπτες και εφέτος έφτασε τους 135.000. Η ανάπτυξη όμως αυτή, σύμφωνα με τον δήμαρχο, πρέπει να συμβαδίζει με τις υποδομές. Αυτό που σχεδιάζεται λοιπόν είναι ένας διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης 1.300 μέτρων, για την υποδοχή αεροσκαφών έως 90 θέσεων. Η προμελέτη, την οποία χρηματοδότησε ιδιώτης με επενδυτικό ενδιαφέρον για το νησί, περιλαμβάνει τρεις προτάσεις για τη χωροθέτηση του αεροδρομίου. Η δημοτική αρχή εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του χρόνου είναι δυνατόν να έχουν ξεκινήσει οι σχετικές μελέτες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.