Ημερολόγιο Πολιτισμού

Την περσμένη Πέμπτη συμπληρώθηκαν 56 χρόνια από τον θάνατο του Μάρκου Βαμβακάρη ((Άνω Σύρος, 10 Μαΐου 1905 - Αθήνα, 8 Φεβρουαρίου 1972) του μουσικού και ερμηνευτή του ρεμπέτικου τραγουδιού.

Την περασμένη Πέμπτη συμπληρώθηκαν 46 χρόνια από τον θάνατο του Μάρκου Βαμβακάρη ((Άνω Σύρος, 10 Μαΐου 1905 – Αθήνα, 8 Φεβρουαρίου 1972) του πατριάρχη μουσικού και ερμηνευτή του ρεμπέτικου τραγουδιού.

Μιας ιδιαίτερης μουσικής γλώσσας που από την φυλακή του Μεντρεσέ στη Πλάκα, στα μέσα του 19ου αιώνα και τα μουρμούρικα που τραγουδούσαν οι κατάδικοι, πέρασε, σχεδόν εκατό χρόνια μετά, στις «σπηλιές» της Πειραϊκής και τους τεκέδες του Πειραιά, στις ταβέρνες της Δραπετσώνας για να φθάσει σήμερα το ρεμπέτικο να αποτελεί αντικείμενο πανεπιστημιακής έρευνας (και όχι μόνο στην Ελλάδα).

Ο Μάρκος και όλη παρέα του – και δεν αναφέρομαι μόνο σε αυτούς που γνωρίζουμε τους επώνυμους μουσικούς και ερμηνευτές, αλλά κυρίως στο λούμπεν προλεταριάτο, τους θαμώνες των κουτουκιών που τους άκουγαν – δεν έκανε τίποτα περισσότερο από να τραγουδήσει τους καημούς και τα όνειρά ενός κόσμου που δεν είχε στον ήλιο μοίρα. Και από ότι φαίνεται τα τραγούδια αυτά ήταν τόσο δυνατά και αληθινά που κατορθώνουν ακόμη και σήμερα να συγκινούν. Ακόμη και αυτούς που έχουν στον ήλιο μοίρα.

Aναζητώντας το ρεμπέτικο

Ούζο, κρασί και μουσική, σε μια αυθεντική ρεμπέτικη βραδιά. Mια αλλιώτικη συναυλία με ρεμπέτες της νέας γενιάς και με το κοινό να κινείται ελεύθερα, απολαμβάνοντας μεζέδες και ποτά στα μπαρ της Αίθουσας Βanquet στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Οι Rebetien, το Τρίο Κατάρα και η Ρεμπέτικη Μπάντα από την Ελλάδα δίνουν ραντεβού με τους Kosmokratores από το Βέλγιο την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου και παίζουν ρεμπέτικο με διάθεση ανανέωσης αλλά και με γνώση, αποδεικνύοντας τη διαχρονικότητά του. Ερμηνευτές και νέοι δημιουργοί, με μιαν απρόβλεπτη σκυτάλη, παραλαμβάνουν και περνάνε από γενιά σε γενιά τη μουσική παράδοση του ρεμπέτικου, που μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο καταχωρήθηκε στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της UNESCO για την «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ανθρωπότητας».

Rebetien

Η ορχήστρα Rebetien είναι μια παρέα τεσσάρων μουσικών που ερμηνεύουν τραγούδια και σκοπούς από το ρεπερτόριο του ρεμπέτικου και της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, αλλά και νέες δικές τους συνθέσεις.
Χαρακτηριστικό στοιχείο του ήχου του συγκροτήματος αποτελεί κυρίως το νοσταλγικό χρώμα της εποχής του γραμμοφώνου, σε διακριτικό συνδυασμό ενίοτε με αλλογενείς μουσικές γεύσεις από τις διάφορες παραδόσεις της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων.

Έμφαση δίνεται στον φυσικό, ακουστικό ήχο των οργάνων, ο συνδυασμός των οποίων παραπέμπει με έναν τρόπο σε σμυρναίικη ορχήστρα του Μεσοπολέμου, καθώς επίσης στον πειραματισμό και στη σύνθεση ενός δικού τους ηχητικού και ενορχηστρωτικού ύφους.

Με ένα αρκετά μεγάλο φάσμα ρεπερτορίου και τεχνοτροπιών στη διάθεσή τους, αλλά και έντονη αυτοσχεδιαστική διάθεση, οι Rebetien είναι σε θέση να μεταβάλλουν το μουσικό κλίμα από ιδιαίτερα μελαγχολικό και ρομαντικό έως άκρως δυναμικό και γλεντιστικό.

Έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε διάφορες μουσικές σκηνές και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Τρίο Κατάρα

Είναι ένα μουσικό σχήμα που αποτελείται από τους Παναγιώτη Διαμάντη, Κωστή Κωστάκη και Σωτήρη Λέτσιο.
Τρεις κιθάρες και τρεις φωνές δίνουν στο Τρίο Κατάρα μια αίσθηση που σε γυρνάει πίσω στο παλιό αστικό λαϊκό τραγούδι της δεκαετίας του 1930, ’40 και ’50 παντρεύοντας παράλληλα ηχοχρώματα και αρμονίες από άλλα μουσικά είδη.

Κλέφτικα, αντάρτικα, δημοτικά και νησιώτικα έρχονται να προστεθούν σε ένα ρεπερτόριο που εναλλάσσεται από εμφάνιση σε εμφάνιση. Το Τρίο Κατάρα δημιουργήθηκε τον Οκτώβρη του 2014 από τους τρεις μουσικούς με έδρα την Αθήνα.

Το όνομα εφηύραν τα μέλη της μπάντας επηρεασμένοι απ το αγαπημένο τους Τρίο Κιτάρα (γνωστό παλιό μουσικό τρίο) και δημιουργώντας αυτό το λογοπαίγνιο θέλησαν να δώσουν ένα τόνο χαρούμενο αλλά και αυτοσαρκασμού στην όλη αύρα του σχήματος.

Στόχος του είναι η αναβίωση και αναπαραγωγή των τραγουδιών αυτής της περιόδου αλλά και η δημιουργία νέων τραγουδιών συνδυάζοντας και αναμειγνύοντας παλιότερες με νεότερες μουσικές δομές.

Kosmokratores/Κοσμοκράτορες

Μια πρωτοβουλία ευγενών εραστών του ρεμπέτικου, μιας ομάδας που ξεκινά από το Βέλγιο και ο πυρήνας της αποτελείται από δύο Ολλανδούς, τον Frans De Clercq, τον Karsten de Vilder και έναν Βέλγο, τον Dimi Dumortier. Δημιούργησαν μια ρεμπέτικη κομπανία, τους Kosmokratores/Κοσμοκράτορες. Χαρακτηριστικό της ομάδας είναι κατ’ εξοχήν η διασκευή ρεμπέτικων σε ξένη γλώσσα (αγγλικά, γαλλικά, ολλανδικά) χωρίς αλλοίωση των μελωδικών και ρυθμικών γραμμών του είδους.

Για τους ιδρυτές της κομπανίας αυτή η πρωτοβουλία ξεκινά από την αγάπη τους για το ρεμπέτικο και την πρόθεσή τους να το διαδώσουν στο διεθνές κοινό και δεν αποτελεί πρωτογενή δραστηριότητα γι’ αυτούς. Ο Frans De Clercq είναι επίσημος μεταφραστής σε 5 γλώσσες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Karstende Vilder είναι μοντέρ σε τηλεοπτικό σταθμό και ο Dimi Dumortier είναι εικαστικός.

Στο Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Γαλλία οι Kosmokratores/Κοσμοκράτορες παρουσιάζουν σε ζωντανές εμφανίσεις το ρεμπέτικο σε όλες τις γλώσσες που μεταφράζουν και φυσικά στην ελληνική, με ιδιαίτερη αποδοχή από το ξένο κοινό και επιτυχία.

Αποτελούν το δίαυλο ενός ειρηνικού μουσικού «κινήματος» του ρεμπέτικου στην Ευρώπη, το αγγίζουν με σεβασμό, παιδεία και γνώση, παρουσιάζοντας το για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό σ’ αυτή τη μορφή.

Ρεμπέτικη Μπάντα

Η Ιουλία Καραπατάκη, ο Άγης Παπαπαναγιώτου, ο Κωνσταντίνος Μιχαλάκης και ο Σωτήρης Τσόγκας δημιούργησαν μια δυνατή ομάδα που τους ενώνει η αγάπη τους για το ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι από το 1930 μέχρι το 1970 με τον δικό τους μοναδικό τρόπο που το κάνει σημερινό και επίκαιρο. Από τα τραγούδια που ακούγονταν στα σοκάκια του Πειραιά και στα δρομάκια της Αθήνας ως τις επιτυχίες του Τσιτσάνη και του Παπαϊωάννου.

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Παρασκευή 16 Φεβουαρίου
Αίθουσα Banquet
Ωρα έναρξης: 22:00


Οι Δουβλινέζοι
Συγγραφέας: Τζέιμς Τζόις
Μετάφραση: Θάνος Καραγιαννόπουλος
Αριθμός σελίδων: 240
εκδόσεις οξυ

Ο πολυτάραχος 20ός αιώνας μόλις ξεκινά και ο μεγάλος ιρλανδός συγγραφέας, έχοντας πλήρη επίγνωση της αγκυλωμένης πραγματικότητας που παραλύει τη χώρα του, τρυπώνει στις πιο ανύποπτες γωνιές του αγαπημένου του Δουβλίνου και με τα απλούστερα μυθοπλαστικά μέσα – την αβίαστη μα απαράμιλλη οξυδέρκειά του, τα μουντά, ρεαλιστικά χρώματα και τον αφοπλιστικό δισταγμό των «ηρώων» του την κρίσιμη στιγμή – κατορθώνει να συνθέσει τη σπουδαιότερη ίσως συλλογή διηγημάτων στην ιστορία της αγγλόφωνης λογοτεχνίας.

Έβρισκε ασήμαντα όλα εκείνα που κανονικά θα τον γοήτευαν και δεν απάντησε στα βλέμματα που προκαλούσαν την τόλμη του. Ήξερε πως θα ’πρεπε να μιλήσει πολύ, να επινοήσει και να διασκεδάσει, αλλά το μυαλό και ο λαιμός του ήταν πολύ στεγνά για μια τέτοια δουλειά. Δεν μπορούσε να σκεφτεί κάτι άλλο πέρα από το να συνεχίσει να περπατάει…



Ο Τζέιμς Τζόις, ο συγγραφέας που όρισε τον μοντερνισμό στη λογοτεχνία, γεννήθηκε στο Δουβλίνο το 1882 και πέθανε στη Ζυρίχη σε ηλικία 59 ετών. Μιλούσε δεκαεφτά γλώσσες, κατήργησε τη γραμμική αφήγηση τελειοποιώντας την τεχνική του εσωτερικού μονολόγου και ταλαιπωρήθηκε από χρόνιες παθήσεις των ματιών. Ο Οδυσσέας, το magnum opus και ασύγκριτο λογοτεχνικό επίτευγμά του, χαρακτηρίστηκε πορνογράφημα στην Αγγλία και στις ΗΠΑ και διαβαζόταν παράνομα για πάνω από δέκα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του το 1922 στο Παρίσι.

Κλάρα Σούμαν
Τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας



Η Κλάρα Βικ Σούμαν γνώρισε τον Ρόμπερτ Σούμαν το 1828, όταν η ίδια ήταν εννέα ετών. Ο δεκαοχτάχρονος τότε συνθέτης ήταν μαθητής του Φρίντριχ Βικ, του πατέρα της Κλάρα. Λίγα χρόνια μετά, οι δύο νέοι ερωτεύονται και παρόλη τη σθεναρή αντίσταση του Βικ, παντρεύονται και αποκτούν οκτώ παιδιά.

Η Κλάρα Σούμαν θεωρούνταν στην Ευρώπη παιδί θαύμα, ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα στο πιάνο. Εξελίχθηκε όχι μόνο στη μεγαλύτερη πιανίστρια της Γερμανίας αλλά και ολόκληρης της εποχής της. Ωστόσο, μετά την πρώτη τρυφερή περίοδο του γάμου τους, ο Σούμαν συνθέτει ακατάπαυστα, αφήνοντας την Κλάρα στην απομόνωση και τη σιωπή.Η Κλάρα επιθυμώντας να ξαναπαίξει μπροστά σε κοινό, αρχίζει πάλι τις περιοδείες της. Γνωρίζει τεράστια επιτυχία ερμηνεύοντας τα έργα του Σούμαν.

Η καταξίωση της προκαλεί τη ζήλεια του Σούμαν, του οποίου ο ψυχισμός αρχίζει να κλονίζεται. Παρουσιάζει ιλίγγους, τρόμο, ακουστικές παραισθήσεις, φοβίες, αϋπνίες. Παρόλο που αφιερώνεται στη σύνθεση και γράφει αριστουργήματα, η ψυχική του υγεία επιδεινώνεται διαρκώς με αποκορύφωμα τον Φεβρουάριο του 1854 όταν διατείνεται πως τα πνεύματα τού υπαγορεύουν τη μουσική και επιχειρεί να αυτοκτονήσει πέφτοντας στον παγωμένο Ρήνο. Μετά από αυτό το περιστατικό, μεταφέρεται στο ψυχιατρείο του Έντενιχ, λίγο έξω από τη Βόννη.

Η Κλάρα τον στηρίζει σε όλες του τις κρίσεις, ωστόσο οι επιστήμονες της εποχής, μη μπορώντας να παρακολουθήσουν την περιπλοκότητα της περίπτωσης Σούμαν, σηκώνουν τα χέρια ψηλά.


Η παράσταση Κλάρα Σούμαν, τα χαρισματικά πρόσωπα μιας υπερμαριονέτας, επιχειρεί να δώσει υπόσταση στη φράση της Κλάρα: «Η μουσική δίνει ήχο σε αυτά που θα ήταν καλύτερα να μείνουν στην σιωπή», όσο και να την υπερβεί. Αρωγοί αυτής της απόπειρας είναι από τη μια οι μελωδίες και τα τραγούδια του Σούμαν, όπως ερμηνεύονται ζωντανά από την πιανίστρια Βικτωρία Κιαζίμη και τον βαρύτονο Νικόλα Καραγκιαούρη, και από την άλλη τα σύγχρονα, πρωτότυπα κείμενα της Μαρίας Γιαγιάννου (το έργο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μελάνι) εμπνεόμενα από τους δύο παράλληλους βίους και τα ιστορικά γεγονότα που αποκαλύπτουν τη βάσανο, τις δυσκολίες, τα εμπόδια αλλά και την λύτρωση που γέννησε τόσο ανυπέρβλητες ρομαντικές συνθέσεις.

Συγγραφέας : Μαρία Γιαγιάννου
Σύλληψη | Σκηνοθεσία | Δραματουργία : Μιλτιάδης Φιορέντζης
Συνεργάτης Δραματουργίας | Διαμόρφωση πρόβας: Μαρία Όλγα Αθηναίου
Σκηνογραφία | Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Γλυπτική: Περικλής Πραβήτας
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Ερμηνεύουν:
Πιανίστρια: Βικτωρία Κιαζίμη
Βαρύτονος: Νικόλας Καραγκιαούρης
Ηθοποιοί : Μαρία Όλγα Αθηναίου
Μιλτιάδης Φιορέντζης

Θέατρο της Οδού Κυκλάδων
Λευτέρης Βογιατζής
Κεφαλληνίας & Κυκλάδων 11, Κυψέλη
Πληροφορίες – Κρατήσεις : 210 8217877
www.ticketservices.gr
Πρεμιέρα : Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2018
για λίγες μόνο παραστάσεις
Δευτέρα & Τρίτη | Ώρα έναρξης 21:00
Τιμές εισιτηρίων : 14€ & 10€
Διάρκεια : 85 λεπτά χωρίς διάλειμμα

THE BULLETS Live
30 years celebration 1988-2018

Οι …«βασιλιάδες» του rock n roll γιορτάζουν 30 χρόνια ζωής και μεταμφιέζουν (Απόκριες γαρ..) το ..«παλάτι» του Κυττάρου σε ένα ατελείωτο Rock n Roll Circus.

Οικοδεσπότες, η αμετανόητη αυτή παρέα που τρεις δεκαετίες τώρα δεν έχουν αφήσει άνθρωπο για άνθρωπο …καθιστό, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και σε ευρωπαικές περιοδίες !!! Το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου οι «Bullets» έρχονται από την Uessalon;ikh για να βάλουν φωτιά στο klamp με ένα καταιγισμό από Teddy-Boy Rock n Roll μαζί με αυτό το μοναδικό feeling πoυ τους ακολουθεί στα live.

SHOCKIN’ STEVE – Vocals, Guitar
HARIS GRANIS – Guitar, Backing Vocals
BULLET COST – Drums, Backing Vocals
BILLY KARKAVITSAS – Bass

Σε μια τέτοια γιορτή δε θα μπορούσαν να λείψουν και οι εκλεκτοι καλεσμένοι:

EL BUJURA: Το next Big Thing της εγχώριας σκηνής έρχονται από την Ζάκυνθο με ένα χαρμάνι από surf, rockabilly, garage και swing

ANDREAS WANDERER: Η φωνή πίσω απ΄ τα μικρόφωνα της ραδιοφωνικής εκπομπής Rockabilly Knock Down Radio Show στο Rockabilly Radio, το μεγαλύτερο rockabilly ραδιόφωνο του κόσμου. Αποκλειστικά και μόνο με βινύλια θα μας βάλει στο κλίμα για τα καλά με ένα special dj set με γνωστά αλλά και σπάνια Rockers, Boppers και Strollers απο τα 50s και 60s μέχρι σήμερα.

JUMP & JIVE – ATHENS SWING & ROLL TEAM: Η μεγάλη αυτή χορευτική ομάδα θα μας ταξιδέψει στο χρόνο σε ένα swing ντελίριο με Charleston & Lindy hop μέχρι Rock ‘n’ Roll & Boogie Woogie !!!

STEAM ROLLERS: Η απίθανη Rock n Roll χορευτική ομάδα που θα μας πάρει απ΄το χέρι και θα κάνει την αρένα του Κυττάρου …σχολή χορού!!!

Κύτταρο
Ηπείρου 48 και Αχαρνών, τηλ.:210 – 822.4134
ΠΟΡΤΕΣ: 21.00 ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: 7€
Σάββατο 10 Φεβρουαρίου

…καλό σαββατοκύριακο…
Dida Pelled – Jack Nice


Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.