Με ταχείς ρυθμούς προχωρεί η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας

Σταθμός για το έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας Περάματος - Σαλαμίνας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το τέλος

Σταθμός για το έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας Περάματος – Σαλαμίνας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το τέλος Ιανουαρίου, καθώς όχι μόνο απελευθερώθηκε ο διαγωνισμός παίρνοντας το «πράσινο φως» από το ΣτΕ, αλλά μπήκε και στην τελική ευθεία η δεύτερη –και πιο ουσιαστική –φάση, αυτή του ανταγωνιστικού διαλόγου. Με εντατικούς ρυθμούς η Επιτροπή του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, μετά την κατάθεση στις 29 Ιανουαρίου 2018 των προτάσεων από τους τρεις υποψηφίους, προχωρεί τις εργασίες για την οριστικοποίηση του σχεδιασμού του έργου πριν από το ερχόμενο καλοκαίρι.
Η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας είναι ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα έργα με σύμβαση παραχώρησης, το οποίο ήδη από τον Μάρτιο του 2012 εγκρίθηκε να προχωρήσει μέσω δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.
Εναν χρόνο νωρίτερα το έργο είχε ενταχθεί στο κείμενο του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας –Αττικής 2021, το οποίο είχε χάσει για δύο χρόνια τον… δρόμο για το Κοινοβούλιο, εγκρίθηκε όμως το 2013. Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) έχει προβεί στην εκπόνηση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Μετά από συνολικά δώδεκα αναβολές, η πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος έριξε αυλαία στις 15 Μαρτίου 2016 με την ανάδειξη των τριών υποψηφίων αναδόχων, οι οποίοι μάλιστα είχαν από την αρχή του διαγωνισμού εκδηλώσει τις προθέσεις τους.
Σήμερα βαίνει προς το τέλος το κυρίως μενού του διαγωνισμού, δηλαδή η φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Σε αυτόν τον κύκλο, οι τρεις ενδιαφερόμενοι, ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία VINCI CONCESSIONS – VINCI HIGHWAYS – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, μαζί με τους φορείς της περιοχής και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω των προτάσεων που επεξεργάστηκαν και τελικά κατέθεσαν στην Επιτροπή Ανταγωνιστικού Διαλόγου διαμορφώνουν ουσιαστικά το έργο, από τα τεχνικά χαρακτηριστικά ως τον τρόπο χρηματοδότησης. Η Επιτροπή μπορεί είτε να υιοθετήσει αυτούσια κάποια πρόταση, να συνθέσει στοιχεία των προτάσεων, είτε ακόμη και να προσθέσει νέα στοιχεία στον σχεδιασμό του έργου.
Στα επόμενα βήματα για το «κλείσιμο» αυτού του κύκλου, η αναθέτουσα αρχή και η Επιτροπή θα πρέπει σε εύλογο χρόνο να καταλήξουν στο τελικό σχέδιο του έργου, το οποίο και θα σταλεί για περιβαλλοντική αδειοδότηση (ΜΠΕ). Εξετάζουν παράλληλα τις οικονομοτεχνικές και νομικές λεπτομέρειες του έργου. Εν συνεχεία, επί του αδειοδοτημένου περιβαλλοντικά σχεδίου θα κληθούν οι συμμετέχοντες να υποβάλουν, στη γ’ φάση του διαγωνισμού, τις δεσμευτικές τους προσφορές, προκειμένου να επιλεγεί ο ανάδοχος.
Το κόστος του έργου εκτιμάται στα 350 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕπ και τον παραχωρησιούχο. Η διάρκεια της περιόδου παραχώρησης έχει οριστεί στα 35 χρόνια από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι το 2019, αφού η σύμβαση περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κυρωθεί από τη Βουλή. Αναμένεται να χρειαστούν 4-5 χρόνια για την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Εύκολη και γρήγορη «ένωση» με την Αττική

Το έργο προβλέπει τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας, μήκους περίπου 1,1 χλµ. µε τις εκατέρωθεν προσβάσεις της, διαμορφώνοντας το μήκος συνολικά περί τα 3 χλµ., από τον ανισόπεδο κόμβο Περάματος µέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Παλουκίων. Επίσης, περιλαμβάνει τα οδικά τμήματα παράκαμψης και των πόλεων, Περάματος και Σαλαμίνας, μήκους περί τα 14,5 χλμ.
Βάσει του αρχικού σχεδιασμού, καθώς επί της διαδικασίας του Ανταγωνιστικού Διαλόγου μπορεί να αναδειχθούν άλλες λύσεις, το οδικό τμήμα θα εκτείνεται από την υπάρχουσα λεωφόρο Σχιστού – Σκαραµαγκά και µέχρι την περιοχή του κολυμβητηρίου Περάματος. Εκεί, πρόκειται να δημιουργηθεί κόμβος για τη σύνδεση µε την υφιστάμενη οδό Περάµατος – Κερατσινίου – Πειραιά. Ακολουθεί η υποθαλάσσια ζεύξη µε οδική σήραγγα και εν συνεχεία όδευση επί της νήσου του Αγίου Γεωργίου, που συνδέεται σήμερα με δρόμο επάνω σε επίχωμα (περίπου 300 μέτρα) με τον ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Ο εν λόγω σχεδιασμός, με τον οποίο επί της ουσίας η Σαλαμίνα ενώνεται εύκολα και γρήγορα με την Αττική, προβλημάτισε εξ αρχής τους κατοίκους του νησιού, το οποίο μέχρι σήμερα συνδέεται με τη μητρόπολη μέσω των γνωστών φέρι μποτ.

Αντιδράσεις έχουν υπάρξει αρκετές. Πολλοί έχουν εκφράσει τον προβληματισμό ότι το νησί των 50.000 κατοίκων με την υποθαλάσσια σήραγγα θα γίνει πέρασμα για χιλιάδες αυτοκίνητα που θα θέλουν να παρακάμψουν το Χαϊδάρι, το Σχιστό, τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, για να πέσουν στην εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου στο ύψος της Πάχης Μεγάρων. Και όλα αυτά σε ένα νησί χωρίς τις κατάλληλες οδικές υποδομές για να εξυπηρετήσουν τόσο μεγάλο όγκο οχημάτων, όπου ήδη τα καλοκαίρια με τους παραθεριστές οι υποδομές ύδρευσης και η διαχείριση απορριμμάτων φτάνουν τα όριά τους. Στις 20 Μαρτίου 2016 ο Δήμος Σαλαμίνας διεξήγαγε δημοψήφισμα για το θέμα, με το «Οχι» να συγκεντρώνει το 49,68% και το «Ναι» το 48,79%.

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.